Bukefalos 28 år!

Få kattunge rumsren

arabia

Trådstartare
Jag omhändertog för några veckor sedan en kattunge på uppskattningsvis 5-6veckor (allt skedde i samråd med vår veterinär). Kattungen har bott sina första veckor i livet i en garderob, utan mat o vatten, kattmamman har kommit o gått lite då o då. Nu är det så att han aldrig sett en kattlåda innan han kom hit. Problemet är att han sätter sig gärna o kissar o bajsar på golven, i sängarna osv. Han går delvis i lådan oxå förvisso. Har 2 lådor till honom i lägenheten men han föredrar att kissa i sängarna, skulle behöva få slut på det. Några bra förslag? Har aldrig haft detta problem tidigare med nån kattunge.
 
Sv: Få kattunge rumsren

Ja, man får nog göra som med valpar.
Ha dem i ett rum där inga andra trevliga kissplatser finns än lådorna.
Efter mat, sätt på lådan.
Efter sömn, sätt på lådan.
Efter lek, sätt på lådan.

Se också till att städa bort sånt som hamnar på fel ställe FORT, gärna med något citrusdoftande. Har för mig att de annars kan tänkas gå dit igen och kissa...
 
Sv: Få kattunge rumsren

Städar givetvis bort det som hamnar utanför lådan så fort jag upptäcker att det har hänt, skurat ordentligt med både klorin o skurmedel med citrondoft, inget verkar funka. Han kan tom sätta sig precis intill lådan o göra sina behov. Katten är helt underbar i sig, så det är inte tänkbart att göra sig av med honom, men vi måste lösa problemet
 
Sv: Få kattunge rumsren

skulle miska ner området katten får vara på. Antingen i ett helt eget rum med många kattlådor eller avskärma med galler som den ej kan klättra över. H flera olika lådor med olika sortes sand..

köp tex pissoff och gör rent fläckarna nogrannt där katten kissat.
 
Sv: Få kattunge rumsren

Nu ger jag snart upp, har minskat ner utrymmet rejält för honom, 4 kattlådor med olika sand i alla, ingen av dom duger att kissa i, det är bättre o sätta sig på golvet precis intill en låda. Börjar tröttna rejält på detta nu. Gör ju inget annat än o torkar kattpink.
 
Sv: Få kattunge rumsren

Jag har för mig att man inte ska använda klorin, det kan ha motsatt effekt.Försök med ättika eller dettol.Dettol kan man hitta i invandraraffärer.
 
Sv: Få kattunge rumsren

Nu ger jag snart upp, har minskat ner utrymmet rejält för honom, 4 kattlådor med olika sand i alla, ingen av dom duger att kissa i, det är bättre o sätta sig på golvet precis intill en låda. Börjar tröttna rejält på detta nu. Gör ju inget annat än o torkar kattpink.

När vi fick hem vår kattunge kissade hon också precis bredvid lådan på golvet.. Vet inte om det var det som hjälpte men jag försökte liksom "gnugga av" kisset i lådan, så att lådan/sanden luktar kiss.. Tänkte att sanden luktar ju ingenting eftersom den är oanvänd.. Kan ju va värt att prova iallafall! :) Lycka till!
 
Sv: Få kattunge rumsren

Klorin använder man på platser där man vill att katten ska göra sina behov tex när man gjort rent kattlådan helt, då torkar man ur den med klorin för att katten anser att det doftar urin och sätter sig då där och gör sina behov.

Ättikssprit använder man på platser där man inte vill att katten gör sina behov, på de platser som är fel torkar man med ättisksprit efter att olyckan är borttagen.
Likaså allt av tyg, tvätta allt som liten har kissat/bajsat på med ättikssprit i sista sköljvattnet.
Katten känner doften efter vanlig tvätt och risken är stor att den sätter sig där igen annars.

Alltså klorin på alla ställen katten ska göra sina behov på och
ättikssprit på alla ställen där olyckor har skett.
 
Sv: Få kattunge rumsren

Tur att jag slutat använda klorin då, nu har han pissat i lådan i 2 dagar, alltid nått
 
Sv: Få kattunge rumsren

Nu ger jag snart upp, har minskat ner utrymmet rejält för honom, 4 kattlådor med olika sand i alla, ingen av dom duger att kissa i, det är bättre o sätta sig på golvet precis intill en låda. Börjar tröttna rejält på detta nu. Gör ju inget annat än o torkar kattpink.

Kanske inte läge att ta in en hittekattunge om man inte har tålamod att ta hand om problemen som följer...

Som andra sagt, många lådor på litet utrymme, helst bara 2-3 m2. Håll koll på honom, när han börjar bli orolig o du ser att han ska till att kissa så sätt honom i lådan, om och om igen. Finns ett medel som heter Urine Off som bryter ner urinsyrakristallerna så att lukten verkligen försvinner och inte bara döljs. Bra att ha när man torkat upp kissfläckar så att olyckan inte händer på samma ställe igen.
 
Sv: Få kattunge rumsren

Men om du läser mina övriga inlägg så står det faktist att det inte är tänkbart att göra sig av med katten. Dessutom i mitt inlägg från igår står det klart o tydligt att han gått på lådan i flera dagar nu. Påhopp som inte är befogade undanbedes tacksamt.
 
Sv: Få kattunge rumsren

Men om du läser mina övriga inlägg så står det faktist att det inte är tänkbart att göra sig av med katten. Dessutom i mitt inlägg från igår står det klart o tydligt att han gått på lådan i flera dagar nu. Påhopp som inte är befogade undanbedes tacksamt.

Att han "pissat på lådan i två dagar" är knappast nån garanti för att problemet är löst...

Att förvänta sig att en kattunge som inte har någon kattmamma eller annan vuxen katt att lära sig av tar betydligt längre tid på sig att hitta rätt är knappast något konstgt och något man bör ha tänkt på när man tar på sig ansvaret att föda upp en. Inte direkt nåt man kan beklaga sig över. Ger man sen inte ungen bra förutsättningar, litet utrymme, många lådor så har man sig själv att skylla. Låta kattungen gå i sängarna tyder på att den får röra sig fritt i huset vilket är ett alldeles för stort utrymme även för kattungar som har en mamma som kan visa dem.
 
Sv: Få kattunge rumsren

Att han "pissat på lådan i två dagar" är knappast nån garanti för att problemet är löst...

Att förvänta sig att en kattunge som inte har någon kattmamma eller annan vuxen katt att lära sig av tar betydligt längre tid på sig att hitta rätt är knappast något konstgt och något man bör ha tänkt på när man tar på sig ansvaret att föda upp en. Inte direkt nåt man kan beklaga sig över. Ger man sen inte ungen bra förutsättningar, litet utrymme, många lådor så har man sig själv att skylla. Låta kattungen gå i sängarna tyder på att den får röra sig fritt i huset vilket är ett alldeles för stort utrymme även för kattungar som har en mamma som kan visa dem.

Men snälla du, varför kan man inte få skriva att man är trött på något?
Jag hade förstått din reaktion om Ts hade skrivit att hon skulle kasta kattungen i väggen nästa gång det hände men det har hon ju inte gjort.

Jag tror faktiskt att arabia klarar av att ta hand om en kattunge väldigt bra trots att den blev föräldralös tidigt.
Det är väl bättre att skriva och be om råd än att göra som vissa andra, kasta ut katten när den inte "sköter sig" istället för att ta reda på hur man kan göra för att underlätta och hjälpa den.

Jag är glad att ingen skrev så negativt i min tråd när jag bad om hjälp då jag stod med tre halvt ihjälfrusna ungar.
Det är jobbigt att vara "mamma" åt kattungar och de som hjälper ska ha en stor eloge, inte negativa ord som dina.
 
Sv: Få kattunge rumsren

Men snälla du, varför kan man inte få skriva att man är trött på något?
Jag hade förstått din reaktion om Ts hade skrivit att hon skulle kasta kattungen i väggen nästa gång det hände men det har hon ju inte gjort.

Jag tror faktiskt att arabia klarar av att ta hand om en kattunge väldigt bra trots att den blev föräldralös tidigt.
Det är väl bättre att skriva och be om råd än att göra som vissa andra, kasta ut katten när den inte "sköter sig" istället för att ta reda på hur man kan göra för att underlätta och hjälpa den.

Jag är glad att ingen skrev så negativt i min tråd när jag bad om hjälp då jag stod med tre halvt ihjälfrusna ungar.
Det är jobbigt att vara "mamma" åt kattungar och de som hjälper ska ha en stor eloge, inte negativa ord som dina.


Klart att det är jobbigt, det får man vara beredd på när man tar sig an föräldralösa djur, och TS har ju tydligen haft flera kattungar tidigare. Hjälper man dessutom problemt på traven så kan man ju inte direkt komma och klaga sen. Och jag tyckte nog att jag kom med ganska konstruktiva råd till TS.
 
Sv: Få kattunge rumsren

Att han "pissat på lådan i två dagar" är knappast nån garanti för att problemet är löst...

Att förvänta sig att en kattunge som inte har någon kattmamma eller annan vuxen katt att lära sig av tar betydligt längre tid på sig att hitta rätt är knappast något konstgt och något man bör ha tänkt på när man tar på sig ansvaret att föda upp en. Inte direkt nåt man kan beklaga sig över. Ger man sen inte ungen bra förutsättningar, litet utrymme, många lådor så har man sig själv att skylla. Låta kattungen gå i sängarna tyder på att den får röra sig fritt i huset vilket är ett alldeles för stort utrymme även för kattungar som har en mamma som kan visa dem.

Jag har tagit mig an katten o kommer att lösa detta på ett eller annat vis, katten kommer dessutom att stanna här. Man har rätt att bli trött på det ibland, dessutom har det gått ytterligare ett par dagar då han skött sig finfint. Jag har fler katter än den här lille, alla dom andra går på låda o har alltid gjort det. Denna kissunge blev inte moderslös, utan omhändertogs pga att den fick bo i en garderob, utan varken mat eller vatten, hade heller aldrig sett en låda(så jag var beredd på att det kunde bli problem, annars hade jag inte tagit hem honom). Ägaren ville inte mata den pga att den då skulle börja bajsa o då sköter ju inte mamman om det längre. I början hade vi kissungen i ungarnas rum pga våra andra katter, det var då han kissade i sängarna, det betyder inte att han fått röra sig fritt, men han hade 2 lådor där iaf, bajsade i en o kissade på golvet el i sängarna. Nu har vi stängt ute han från ungarnas rum (kommer inte in där alls), i början kissade han fortfarande inte i lådan, men precis utanför. Nu har jag dock hittat en sand som verkar funka bra. Han går iaf i just den lådan, nu kommer vi att ha den sanden i alla lådorna framöver o jag hoppas att problemet börjar närma sig sitt slut.

Så jag undanber mig fortfarande påhopp som är obefogade. Men det är ju lättare att hacka på nån när man inga vettiga råd har att ge.

Vill iaf tacka alla som gett mig goda råd:bow:
 
Sv: Få kattunge rumsren

Vet du vad som har hänt med mamman? Att ha en kattunge i garderoben utan mat och vatten måste väl vara ett djurskyddsärende.Är katten kvar måste den ju kastreras annars blir det fler ungar och då blir det väl samma visa igen.
 
Sv: Få kattunge rumsren

Hela 10 dagar höll han sig rumsren, inte illa, men nu är det samma visa igen. Har fortfarande begränsat hans rörelseområde så han kommer inte in i ungarnas rum. Igår kväll började han pinka brevid kattlådorna igen, jag kan inte komma på nått vi ändrat på, samma sand i lådorna, som hålls rena. Nu får man väl försöka hitta ny lösning på problemet.


Nån med bra förslag?
 
Sv: Få kattunge rumsren

För höga kanter på lådan? Dvs jobbigt att ta sig i? Har inte läst tråden, men testa att ställa små skålar med mat runt lådorna.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 501
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 787
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 501
Övr. Katt Har en god vän som precis fått hem en 12-veckors kattunge idag. Tydligen var den inte helt rumsren visade det sig när kompisen frågade...
Svar
3
· Visningar
1 057
Senast: Ioxia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp