få loss journal..

Penny_Lane

Trådstartare
Hur skall man kunna få los en journal på en vetrinärklinik (för att skicka till en annan klink) om den gamle ägaren vägrar lämna ut den?
Min häst och jag är inblandade i en ruggig affär där vi två hamnat ikläm. Journalen där han blev utdömd finns på en klinik men jag kan inte få tillgång till den utan förre ägarens medgivande. Då min häst nu har blivit förklarad fullt frisk av en erkänt duktig vetrinär blir det extra intressant att få tag på den gamla journalen då den kan få bevisvärde i en tvist.
Kan man ta till rättslig hjälp för att tvinga gamla ägarna att ge mig jounalen? Eller får jag bara acceptera att dom ville skicka en fullt frisk underbar hopphäst till korvfabriken?!
Penny
 
nu får du allt pm;a mig vad du råkat ut för.
är det den där jobbiga förra ryttaren igen?? :(
 
Jag har försökt med det men det gick inte för att förra ägaren inte gav sitt tillstånd :eek:, och jag vet att det finns journaler sen flera år tillbaka :(

"Grynet" hamnade inte på korvfabriken men i en grav hemma :cry:
 
Du kan inte få loss journalen utan medgivande från gamla ägaren, även om du skulle begäga handräckning från en advokat så är det inte möjligt tyvärr.
 
Nu blev det lite fel, va? Handräckning är det vanligtvis KFM eller Polisen som utför... Avhysning, utmätning osv...
 
Eller får jag bara acceptera att dom ville skicka en fullt frisk underbar hopphäst till korvfabriken?!

Jag kan inte svara på sakfrågan, men jag undrar lite vad du menar med ovanstående. VAD skulle du vilja göra ? Stämma dem eller ? Allvarligt talat - är inte huvudsaken att hästen INTE skickats till korvfabriken och att driva det längre verkar .... onödigt. Fast jag har naturligtvis inte alla detaljer
 
Sorry, så här skall det vara.

Du kan inte få loss journalen utan medgivande från gamla ägaren, även om du skulle begära hjälp från en advokat så är det inte möjligt tyvärr.

Så det kan bli, när man pratar på två håll samtidigt.
 
Hej!
Jag undrar bara ...
Är hästen utdömd?

Har den som var försäkringstagare fått ut pengarna för att hästen blev utdömd?

Har du köpt hästen som "triangelmärkt"?

För jag trodde ju inte att det gick att häva ett utdömningsbeslut. Har jag helt fel?
 
samlat svar till alla här..

Jag köpte min häst för ca 1 och ett halvt år sedan hos en god vän till mej som importerar hästar. Hade själv vid tillfället en häst som var för tuff för mej och jag var trött på skiten. Kom ner till min vän och såg denna underbara häst stå i boxen. Jag blev djupt förälskad i honom direkt och köpte honom så gott som osedd (lämnade den andra hästen som inbyte). Ägaren (hästhandlaren) var tveksam till att sälja honom då han hade utläkt spatt båda bak samt att han var behandlad för kotledsinflamationer bägge fram. Men jag hade gjort mitt val ( kvinnlig *suck*).
Han besiktigades av en erkänd vetrinär och han visade sig vara frisk. Jag satte igång honom och började tävla och träna lyckligt ovetande om problemen. Under sommaren fick jag telefonsamtal från den tjej och hennes familj som tydligen köpt honom hoppat skiten ur honom i 2 veckor och tagit honom till en veterinär och där hade han blivit genomgången, enligt dom med resultatet att han endast höll som promenadhäst knappt det. Dom ville inte köpa honom och hade därför lämnat tillbaka honom till hästhandlaren. Han skulle enligt dom ha pålagringar på alla benen va slut i ryggen spatten var inte utläkt på bägge benen ( väldigt lustigt eftersom hästen bara har spett på ett ben :D). Den veterinr som dom hade haft hade enligt dom sagt att hästen är tapper och hoppar även om den har ont, och han rådde dom att ta bort hästen. Dock har han aldrig om jag förstått det hela rätt blivit utdömd= fått något papper på det.

Familjen fortsatte att ringa och hota mej hela sommaren men jag fortsatte att rida. Jag hade fått hästen genomgången efter 2 veckor hos mej och han va "frisk" enligt min veterinär. Jag blev erbjuden jounalen och bad dem fara och flyga flera gånger. Resultatet blev att jag i september förra året gjorde sista starten med honom och sen funderade jag på att lägga av med ridningen.

I våras sattes han igång igen och jag började träna för duktiga tränare i hoppning vi var ute på nationella tävlingar över hela sverige. Det gick bättre och bättre med hästen och han blev berömd av veterinärer och dommare vart jag än kommer. (Fick ett seriöst bud av en dommare :D på en tävling)

Nu i slutet av november för ca 3 veckor sedan var jag nere hos min veterinär som för övrigt nog är sveriges bästa och hade honom till att gå igenom hästen. Vi kom på måndag morgon kl 9 till honom efter en hel helgs tävlande. Hästen var 0 gradig i alla leder och enligt veterinären så var han i toppskick. Vi röntgade spatthaserna och han hade spatt som var klar ett skolboksexempel sa veterinären, på det en benet (höger) på vänster hade han ofarliga pålagringar utanför leden. Dessutom hade han ett litet överben som inte det var någon fara med. Min veterinär sa att om man fått gissa hade inte trott att denna häst haft den medicinska historia som han har.

Hoppas jag har svarat på allas frågor nu. För så här gick det till..
Vill bara säga att det är en underbar häst och jag älskar honom djupt.. :love:
 
Re: samlat svar till alla här..

Hej!
Nu förstår jag lite bättre!

Hästen är alltså ej, så vitt du vet utdömd!

Hoppas att den fortsätter att fungera bra för dig!
Lycka Till!!
 
Det är vad jag förstår möjligt att i vissa lägen få ut en journal vid en rättslig tvist och i vilket fall som hels kan man inte hänvisa till journalen om den inte är tillgänglig för alla inblandade parter.
 
Förlåt om jag frågar. Menar du att hon INTE har någon rätt att hänvia till journalen om jag inte får se den. Detta var något nytt för mej men det låter isf logiskt.
Tack från Penny
 
Som jag tolkar vårt rättssystem så kan man inte i en process hänvisa till bevis om inte ens presenteras och därmed kan granskas. Hur skulle det se ut i så fall "Jag har skriftligt på det, det kan jag garantera, men ni får inte se det utan lita på min beskrivning". Inte direkt trovärdigt.
 
Re: samlat svar till alla här..

Jag fattar inte varför du behöver journalen, det måste väl vara bra om hästen är frisk nu?
Funkar hästen nu måste väl den tidigare diagnosen vara fel?
Eller har jag läst slarvigt?
 
Re: samlat svar till alla här..

Saken är den att vi vill se förändringarna från den journalen till den vi har nu. SJälv bryr jag mig egentligen inte. det är lite av en principsak oxå..=/
 
Re: samlat svar till alla här..

Familjen fortsatte att ringa och hota mej hela sommaren

Ursäkta mig också - men jag förstår INTE heller problemet. Vad är det för tvist du väntar dig? Och vad ringde familjen och "hotade" om hela sommaren? Om de nu "hotade" - har du polisanmält dem? Om DE är rädda för att DU gjort en dålig affär så är det väl DITT problem (men det kallas omtanke inte "hot"). Eller är det så att DE ångrar sig och vill köpa hästen nu? Eller vad är de ute efter??? Det låter i dina inlägg som att en "rättsprocess" är på gång...:confused:
 
Re: samlat svar till alla här..

Jag blev efter ett par tävlingar uppringd av tjejen och hennes mamma. Dessa två hänvisade till journalen (som jag nu vill ha) och sa att jag var en djurplågare och jag skulle bli polisanmäld, anmäld till jordbruksverket och dessutom så skulle de dyka upp på varje tävling som jag skulle starta i med "sin" journal så att jag inte fick starta. I och för sig om JAG varit en mer " kompetent människa" och inte haft ett dåligt självförtroende kunde jag skrattat åt dom och bett dom fara. Men situationen var ganska ansträngd dessutom blev jag skärrad av hot om anmälning. Anledningen till att jag inte valde att anmäla hoten till polisen var 1. att jag inte ville trappa upp kriget 2. hur anmäler man ett hot om polisanmälan även om det var obehagligt. Olaga hot?!?
Jag vet inte vad de e ute efter. Jag tror INTE att de är oroliga för min skull det skiter de fullständigt i däremot vill du i sin omtanke att hästen i stort sett skall slaktas. Och om detta kallas omtanke så är världen nog allt bra sne.
Jag vill inte gå djupare in på rättsprocessen men det pågår ett fall som jag och min häst och familjen är inblandade i dock befinner sig jag och min häst endast i pereferin. Då dessa handlingar inte är offentliga och kan skada personer vill jag inte ta upp den här. Min fråga i orginalinlägget var KAN JAG FÅ TAG PÅ JOURNALEN UTAN FÖRRA ÄGARENS MEDGIVANDE? GÅR DET ATT FÅ TAG PÅ DEN GENOM RÄTTSLIG VÄG?
/Mvh Penny
 
Re: samlat svar till alla här..

Varför kontaktar du inte en "hästadvokat" och frågar? Mig veterligen är det hästägaren som kan ge tillstånd till att journaler lämnas ut till någon annan, det är ungefär samma regler som för vanliga människors journaler.

Jag förstår dock fortfarande inte varför du vill ha ut journalen om hästen i dagsläget är frisk...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp