Bukefalos 28 år!

Få manen att ligga på en sida?

Martenix

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder, hur sjutton gör man?
Har en åring jag tänkt ställa ut och då ska man ju visa den manfria sidan mot domaren...
Min lilla dam har halva manen på höger sida och andra halvan på vänster. Mitt på halsen delar sig manen åt andra hållet så det finns en manfri del på båda sidor. Hur får jag manen att hålla sig på ena sidan? Försöker att borsta över manen till "rätt" sida varje dag men det håller sig bara någon minut och sedan är ordningen återställd...:devil:

Någon som har tips och råd att komma med?
 
Sv: Få manen att ligga på en sida?

Barnolja och sedan lägga allt på en sida. Funkade på min travares oumbärgligt envisa man :bow: Nu efter 5 år börjar hans man gå över igen av någon konstig anledning XD Så jag ska köpa barnolja idag :D Man får göra det några gånger tyvärr. Har han lång man så är det bästa att kleta in i barnolja och sedan fläta åt det hållet du vill ha manen. Fläta mkt neråt så att det inte vill gå över igen. Du får en pudelman men det försvinner rätt snabbt! Lät gärna flätorna sitta i över natten :)
 
Sv: Få manen att ligga på en sida?

Finns ju många alternativ..:)
Att fläta är nog det enklaste, men då blir manen "ful" (om man nu inte gillar jättelockig man:D)..
Finns även särskilda huvor att köpa, dom funkar också kanon.
 
Sv: Få manen att ligga på en sida?

Ta och fläta ner den delen av manen som ligger på "fel" sida, låt flätorna sitta i några dagar, så brukar det hålla sig så på många hästar. Ev får man göra om det. Lockigheten går ju ur efter någon dag eller några timmar beroende på tagelkvalitet.
Om manen är tjock och av den anledningen ligger på fel sida så kan man ju rycka/tunna ur manen, men det beror ju på vilken ras det är om det är lämpligt innan utställning.
 
Sv: Få manen att ligga på en sida?

Barnolja och sedan lägga allt på en sida. Funkade på min travares oumbärgligt envisa man :bow: Nu efter 5 år börjar hans man gå över igen av någon konstig anledning XD Så jag ska köpa barnolja idag :D Man får göra det några gånger tyvärr. Har han lång man så är det bästa att kleta in i barnolja och sedan fläta åt det hållet du vill ha manen. Fläta mkt neråt så att det inte vill gå över igen. Du får en pudelman men det försvinner rätt snabbt! Lät gärna flätorna sitta i över natten :)

O, det ska jag testa på mitt förvuxna gotlandsruss, eller om det är islandshäst... :angel: Rejält med tjock man, där halva manen här hit o halva dit, och mina fingrar är inte byggda till att fläta manar, (där flätningen håller) längre...
 
Sv: Få manen att ligga på en sida?

Har oxå funderat på det där, min hästs man är inte den vackraste precis ;) Lite ojämn och ligger på båda sidorna ;) Hade tänkt att försöka fläta, får väl se hur det fungerar :)
 
Sv: Få manen att ligga på en sida?

Ha manen i flätor åt det hållet den önskas att ligga åt i någon vecka.
Fungerar utmärkt på min egen.
 
Sv: Få manen att ligga på en sida?

jag har en följdfråga
har försökt(kanske inte det bästa jag kan) i två år med att få över manen på min 6åring
den flyger över på en millisekund. har tunnat ur osv men ingenting funkar. har bara haft flätor i 4 dagar med den flög över igen efter det.
kommer det fungera om jag har i flätorna längre eller är det dags att ge upp?
 
Sv: Få manen att ligga på en sida?

Var envis, fläta den när den är blöt och låt hästen gnosa in den rejält i smuts och låt flätorna sitta länge.
Lyckades själv byta sida på manen på min egen genom att fläta på fel sida :o
 
Sv: Få manen att ligga på en sida?

haha ååh, det låter mysigt;) jag får prova helt enkelt, synd att det sliter så mycket på hans fula 'krus'man:)
 
Sv: Få manen att ligga på en sida?

KL
Men sägs det inte att manen ligger på olika sidor beroende på hästens "vänster- eller högerhänthet"?
Dvs manen kan (även om du inte försökt att byta håll på den) byta sida efter många år om den tränas och musklar om sig....
Hm, annars så är det ju fläta som gäller, testa o tömkör den raktfram så den blir mer liksidig, kanske kan bidra långsiktigt ;)
 
Sv: Få manen att ligga på en sida?

Det sägs ju att om en häst har manen på bägge sidorna är den liksidig i kroppen.

Jag bryr mig inte om den ligger på bägge. Tävlar jag är det dressyr och då knoppas manen - problemet löst.
 
Sv: Få manen att ligga på en sida?

Jag har gjort vanliga flätor av den man som ska över på en annan sida. De får sitta i ett par veckor och sen när de släpps ut har manen stannat kvar.
 
Sv: Få manen att ligga på en sida?

Oj, jag hade helt missat att så många svarat, kul överraskning! :laugh:
Welshar ska visas så naturliga som möjligt, alltså tror jag inte att rycka/tunna ur manen är något alternativ.
Fläta ska jag prova, hoppas bara damen låter flätorna sitta kvar...
Angående man på båda sidorna = liksidighet, måste i det här fallet att bakdelen är mer musklad åt höger och framdelen åt vänster! :idea:
 
Sv: Få manen att ligga på en sida?

Tror inte att det har så mycket med musklerna att göra, mer med virvlar - precis som hos människor.

Jag är uppfostrad att manen SKA ligga på höger sida - annars.:devil:

Rycka ofta, fläta och frisyrgelé!
 
Sv: Få manen att ligga på en sida?

Jag är uppfostrad att manen SKA ligga på höger sida - annars.:devil:
Va? :crazy: Varför just höger? och varför på alla hästar? Det har jag aldrig hört förr. Vad var meningen med det??
 
Sv: Få manen att ligga på en sida?

min häst har mittbena som vi människor ibland har. dvs manen delas på mitten av halsen och faller på båda sidorna. har försökt fläta men efter nån dag som är den över igen på andra sidan, även när det är blött eller inte..
 
Sv: Få manen att ligga på en sida?

Så har min också. Mig stör det inte nu men ska man ut och tävla någon gång kanske det inte är så snyggt.

*kl*

Har också hört att manen trycks över på hästens svaga sida. Hur vida det är sant eller inte vet jag inte men det borde betyda att vi med mittbenehästar har väldigt jämnstarka hästar.
 
Sv: Få manen att ligga på en sida?

Nej, att det har med musklerna att göra tror inte jag heller direkt, men varför manen på just höger sida? *nyfiken*
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 359
Senast: Frost116
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 953
Senast: Hoarfrost
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 046
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp