Bukefalos 28 år!

få ner stolpar...

J

Jacksson_95

Hej vet ej om jag skriver i rätt men är det någon som har nu bra tips på hur man kan få ner stolpar på et så lätt sätt som möjligt nu när det är käle?
 
Sv: få ner stolpar...

Vi har tjäle, i Heby kommun, börjar smälta nu dock
 
Sv: få ner stolpar...

Vart är det inte tjäle? :o
Iofs, det kanske inte är det söder över?
 
Sv: få ner stolpar...

Vi har så långt från tjäle du kan komma. Halland.
Här är marken mjuk och gräset växer :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: få ner stolpar...

Med betoning på BORDE.....:crazy:
Här har vi mjukt mjukt och åter mjukt.. GAAAHH!!
Var ute och spettade ner stolp förra veckan, mjukare än i somras:(
 
Sv: få ner stolpar...

Tja, största delen av landet borde ha tjäle vintertid....

Jo. Borde var ordet.

Vi har inte haft tillstymmelse till tjäle på hela vintern.

Just idag kunde jag trycka ner stolparna riktigt långt med bara handkraft. Mjukt, mjuk och åter mjukt. Lera, lera, lera, skit, regn och ytterligare förbannad lera. Det är så mjukt precis överallt att det inte ens finns en chans att komma ut med maskiner för att åtgärda med grus/bärlager. Det enda vi väntar på är att det ska bli vår och slippa denna katastrof till sk väder.

Så nej, det är ingen tjäle alls och har inte varit heller sen vintern 2006/2007, hälsar vi från Linköping...
 
Sv: få ner stolpar...

vi använder offta spett bara.. men gäller de fler stolpar så har vvi borr på traktorn som borrar hål sen e de bara att sätta i stolpen å dänga till den en gång.. när de e käle sätter vi ej upp tolpar utan vi gör färdigt allt innan de blir käle.
 
Sv: få ner stolpar...

jag slog ner stolpar igår utan problem. Mjukare än i somras:bump:
 
Sv: få ner stolpar...

Normalt bygger man ju hagar på sommaren... enstaka stolpar som har blivit avbrutna kan ju ersättas tillfälligt med glasfiberstolp/snabbstolp.

Då tar du bara skruvdragaren med lagom lång och grov borr (10 mm brukar bli bra) och borrar rätt ner i backen och sedan trycker du bara ner stolpen i hålet.

Att sätta trästolp vintertid däremot kräver våldsamt humör eller en riktigt ordentligt jordborr.
Använder du traktorlastare när det är riktig tjäle så knäcker du oftast stolparna eller blir hängande med traktorn framhjul i luften utan att det händer så mycket.
Är det bara en tunn skorpa med tjäle så funkar dock traktorlastare utmärkt.
 
Sv: få ner stolpar...

Hej vet ej om jag skriver i rätt men är det någon som har nu bra tips på hur man kan få ner stolpar på et så lätt sätt som möjligt nu när det är käle?

Inge tjäle i Småland omkring Kalmar-Växjötrakten ialla fall... Har inte torkat sedan i maj förra året, rent bedrövligt blött här... men spett o slägga kommer man långt med skulle jag tro (i alla möjliga sammanhang :d ). Skruvdragare och långt borr kan vara en god idé som Tacitus skrev.
 
Sv: få ner stolpar...

Vi har så långt från tjäle du kan komma. Halland.
Här är marken mjuk och gräset växer :p

jag är så avensjuk på dej !! skulle nog kunna flytta dit utan nå problen om det är sånt väder dår nu.
 
Sv: få ner stolpar...

jag är så avensjuk på dej !! skulle nog kunna flytta dit utan nå problen om det är sånt väder dår nu.

Å här sitter vi på småländska höglandet och funderar på en flytt till Norrland, där vinter är vinter...!
Nej tacka vet jag min ungdomsvintrar på 70- och 80-talet då det var metervis med snö och kallt och sol! Och då ej heller stormelände...
Även om det är jobbigt med mycket snö och kallt och vatten som fryser så är det bättre än den här skiten vi dras med här!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 121
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Hej! En psykolog kan ju inte skriva ut medicin det är jag medveten om. Imorgon har jag tid hos psykolog på vc, ej med läkare. Om...
Svar
1
· Visningar
303
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
808
Senast: valy
·
Ekonomi & Juridik Hej, Dottern vill skapa sitt eget märke och prova sätta det på ridbyxor. Vi vet inte ens var man börjar… fick tips om Alibaba men...
Svar
4
· Visningar
1 147
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp