Få ner temperaturen/luftfuktighet i sovrummet?

cherie

Trådstartare
Vi har precis flyttat till en ny lägenhet. Det är en nyproducerad lägenhet (3 år gammal) högst upp i huset. Det är många fönster inkl takfönster. Huset har FTX-system för ventilation. Innan flytt var vi införstådda med att det blir väldigt varmt här uppe på somrarna vid värmeböljor - helt förståeligt då det ligger högst upp och har många fönster. Lite växthuseffekt antar jag. Vår ambition är dock att hitta ett nytt boende innan nästa sommar så det gjorde oss inte så mycket att inomhusklimatet är sisådär den årstiden.

Men alltså - luftfuktigheten! Den gör mig galen. Och kanske i kombo med temperaturen inomhus. Nu! I september! Luftfuktigheten inomhus såna här lite blöta och regniga dagar är omkring 65-70%. Temperaturen inne ligger stadigt på omkring 22-23 grader.

Jag tänker inte så mycket på det när vi är vakna, MEN våra kläder har börjat lukta riktigt unket efter tvätt (vi har rengjort tvättmaskinen ordentligt och låter dem aldrig ligga kvar däri). Som att de inte torkar tillräckligt fort? Och något ännu värre är att jag vaknar SJÖBLÖT av varje natt (och vår lilla bebis sover riktigt dåligt också - förstår henne). Jag kan liksom inte sova i det här klimatet.

HUR får vi ner luftfuktigheten och temperaturen inomhus? Just nu har vi t.ex. båda fönstren öppet i sovrummet (det ena ca 3 cm öppet och takfönstret bara liten glipa) och det är 13 grader utomhus. Ändå är det alltså 23-24 grader inne i sovrummet, jag fattar inte! I våra tidigare lägenheter har det ju blivit svalt i sovrummet av att vi har öppet fönster men här är det som att luften inte ens kommer in? Beror det på FTX:en? Och luftfuktigheten utomhus just nu är ju väldigt hög, är det dumt att ha fönstrena öppna då? Aldrig behövt ens resonera kring såna här saker förut, för jag har aldrig någonsin stört mig på ett inomhusklimat (såhär på hösten liksom?) men detta är hemskt!

Och finns det något sätt att få ner luftfuktigheten eller är det bara att köpa en luftsvfuktsre som gäller? Känns som de låter så förskräckligt 😢
 
Luftfuktigheten ute nu är ju som den är, men det låter väldigt konstigt att kläder skulle bli unkna av det. Hur torkar ni dem?

Är det för varmt inne borde första åtgärden vara att vädra ordentligt, 3 cm glipa hjälper inte mycket om det inte råkar vara bra drag runt det fönstret. Jag brukar ställa upp mitt sovrumsfönster 2-3 dm varje kväll för att få in lite sval luft. Är det riktigt varmt ställer jag en fläkt i glipan också, för att få mer cirkulation. Så för mig låter både inomhustemperatur och "vädringsproblem" helt normalt.

Vad hade ni för innertemperatur i tidigare bostad om ni tycker det här är för varmt? 21-23° är ju vad som brukar anses vara "idealtemperatur"?

Kollar termometern på norrsidan, och jag har 22° och 61% luftfuktighet där just nu. Känns fullständigt normalt för säsongen, men det är ju lite fuktigt jämfört med resten av året.

Varma sommardagar brukar det vara 25-27 i sovrummet (trots vädring och fläkt, sydväst-läge), outhärdligt!
 
Jag tror att våra innertemperaturer i tidigare bostäder legat omkring samma faktiskt, kanske någon grad lägre (typ 21-22 kanske) så jag misstänker att det främst är luftfuktigheten i så fall som gör att vi känner oss helt sjöblöta på nätterna? Dock kunde vi enkelt ha ungefär 17-18 grader i sovrummet i tidigare bostäder genom att bara ha ett fönster lite öppet i sovrummet dygnet runt, men då ska jag prova ditt vädringstips istället. Kan ju vara så att nyproducerat håller värmen bättre? Behöver man ha fönstret så mycket öppet hela natten för att bibehålla en sval temperatur eller kan man vädra ut rejält på kvällen bara?

Vi torkar kläderna på tvättställ ordentligt utdragna. Vi har liksom inte gjort någon som helst skillnad i hur vi tvättar och torkar kläderna sen tidigare bostad, ändå uppstår nu denna unkna lukten efter nästan varje tvätt/torkning.
 
Är det en hyresrätt? Kontakta hyresvärden i så fall om be hen att komma och kontrollera att ventilationen fungerar som den ska.
 
Vi har precis flyttat till en ny lägenhet. Det är en nyproducerad lägenhet (3 år gammal) högst upp i huset. Det är många fönster inkl takfönster. Huset har FTX-system för ventilation. Innan flytt var vi införstådda med att det blir väldigt varmt här uppe på somrarna vid värmeböljor - helt förståeligt då det ligger högst upp och har många fönster. Lite växthuseffekt antar jag. Vår ambition är dock att hitta ett nytt boende innan nästa sommar så det gjorde oss inte så mycket att inomhusklimatet är sisådär den årstiden.

Men alltså - luftfuktigheten! Den gör mig galen. Och kanske i kombo med temperaturen inomhus. Nu! I september! Luftfuktigheten inomhus såna här lite blöta och regniga dagar är omkring 65-70%. Temperaturen inne ligger stadigt på omkring 22-23 grader.

Jag tänker inte så mycket på det när vi är vakna, MEN våra kläder har börjat lukta riktigt unket efter tvätt (vi har rengjort tvättmaskinen ordentligt och låter dem aldrig ligga kvar däri). Som att de inte torkar tillräckligt fort? Och något ännu värre är att jag vaknar SJÖBLÖT av varje natt (och vår lilla bebis sover riktigt dåligt också - förstår henne). Jag kan liksom inte sova i det här klimatet.

HUR får vi ner luftfuktigheten och temperaturen inomhus? Just nu har vi t.ex. båda fönstren öppet i sovrummet (det ena ca 3 cm öppet och takfönstret bara liten glipa) och det är 13 grader utomhus. Ändå är det alltså 23-24 grader inne i sovrummet, jag fattar inte! I våra tidigare lägenheter har det ju blivit svalt i sovrummet av att vi har öppet fönster men här är det som att luften inte ens kommer in? Beror det på FTX:en? Och luftfuktigheten utomhus just nu är ju väldigt hög, är det dumt att ha fönstrena öppna då? Aldrig behövt ens resonera kring såna här saker förut, för jag har aldrig någonsin stört mig på ett inomhusklimat (såhär på hösten liksom?) men detta är hemskt!

Och finns det något sätt att få ner luftfuktigheten eller är det bara att köpa en luftsvfuktsre som gäller? Känns som de låter så förskräckligt 😢
Skaffa en liten a/c? Brukar inte bara kyla luften utan också torka upp den.
 
Jag skulle prova detta: antingen vädra ordentligt från 18-19, med rejält öppna fönster. Få ner temperaturen och när ni ska sova, bara ha fönstret på glänt. Jag tror att fukten skulle kännas mindre jobbig om det var svalare.

Eller skaffa en luftavfuktare, stäng sovrummet helt och låt den gå hela dagen, stäng av den på natten. Då borde luftfuktigheten gå ner ordentligt. (Den är dessutom praktisk om ni upplever att tvätten torkar långsamt, låt den vara igång i det rum som ni torkar tvätt i)
 
Jag skulle prova detta: antingen vädra ordentligt från 18-19, med rejält öppna fönster. Få ner temperaturen och när ni ska sova, bara ha fönstret på glänt. Jag tror att fukten skulle kännas mindre jobbig om det var svalare.

Eller skaffa en luftavfuktare, stäng sovrummet helt och låt den gå hela dagen, stäng av den på natten. Då borde luftfuktigheten gå ner ordentligt. (Den är dessutom praktisk om ni upplever att tvätten torkar långsamt, låt den vara igång i det rum som ni torkar tvätt i)

Instämmer!

Måste ni torka tvätten i hemmet? Finns det ingen tvättstuga med torkskåp eller liknande?
 
Men även med FTX måste det väl gå att sänka inomhustemeraturen? Eller? Det känns ju sjukt onödigt att värma någonstans och sen skaffa ac för att kyla.
 
Vi har precis flyttat till en ny lägenhet. Det är en nyproducerad lägenhet (3 år gammal) högst upp i huset. Det är många fönster inkl takfönster. Huset har FTX-system för ventilation. Innan flytt var vi införstådda med att det blir väldigt varmt här uppe på somrarna vid värmeböljor - helt förståeligt då det ligger högst upp och har många fönster. Lite växthuseffekt antar jag. Vår ambition är dock att hitta ett nytt boende innan nästa sommar så det gjorde oss inte så mycket att inomhusklimatet är sisådär den årstiden.

Men alltså - luftfuktigheten! Den gör mig galen. Och kanske i kombo med temperaturen inomhus. Nu! I september! Luftfuktigheten inomhus såna här lite blöta och regniga dagar är omkring 65-70%. Temperaturen inne ligger stadigt på omkring 22-23 grader.

Jag tänker inte så mycket på det när vi är vakna, MEN våra kläder har börjat lukta riktigt unket efter tvätt (vi har rengjort tvättmaskinen ordentligt och låter dem aldrig ligga kvar däri). Som att de inte torkar tillräckligt fort? Och något ännu värre är att jag vaknar SJÖBLÖT av varje natt (och vår lilla bebis sover riktigt dåligt också - förstår henne). Jag kan liksom inte sova i det här klimatet.

HUR får vi ner luftfuktigheten och temperaturen inomhus? Just nu har vi t.ex. båda fönstren öppet i sovrummet (det ena ca 3 cm öppet och takfönstret bara liten glipa) och det är 13 grader utomhus. Ändå är det alltså 23-24 grader inne i sovrummet, jag fattar inte! I våra tidigare lägenheter har det ju blivit svalt i sovrummet av att vi har öppet fönster men här är det som att luften inte ens kommer in? Beror det på FTX:en? Och luftfuktigheten utomhus just nu är ju väldigt hög, är det dumt att ha fönstrena öppna då? Aldrig behövt ens resonera kring såna här saker förut, för jag har aldrig någonsin stört mig på ett inomhusklimat (såhär på hösten liksom?) men detta är hemskt!

Och finns det något sätt att få ner luftfuktigheten eller är det bara att köpa en luftsvfuktsre som gäller? Känns som de låter så förskräckligt 😢
På nätterna skulle jag ha en bordsfläkt ståendes på fönsterkarmen i sovrummet (med fönstret öppet på glänt så att fläkten kan blåsa in sval luft). Det hjälper mkt för att få ner temperaturen.
 
Är det ett flerfamiljshus? Prata med fastighetsskötaren om ert problem i första hand. Sen kan ni börja försöka fixa det själva om inte hen kan göra det.
 
För mig är öppet fönster nattetid under sommaren fullständigt normalt. Men så bor jag på landet och störs inte av trafikbuller i någon omfattning. Jasg sätter i myggfönstret när det börjar bli varma dagar och plockar ur det i augusti när det börjar bli kyligare.

Hög luftfuktighet låter som ett problem för fastighetsägaren?
 
Tack för tips hörni! Jag ska prova både torrbollar (har ändå i bilen kom jag på), vädra ut mer ordentligt några timmar innan läggdags samt det där med fläkten vid fönstret. I värsta fall får vi nog införskaffa en luftavfuktare, den kan väl komma till användning i ett framtida hus ändå...

(Vi skulle absolut kunna höra av oss till hyresvärden, men vi fick veta efter vi flyttat in att det är känt att dessa vindslägenheter har mycket stora problem med hög temperatur och luftfuktighet sommartid - det har varit i lokala tidningen och flera hyresgäster har klagat samt att det tagits ett par vändor med hyresnämnden också... så jag tror inte det skulle hjälpa nåt att vi klagade på detta, det verkar vara ”utrett” för ett par år sen liksom).
 
Öppna fönsterna på vid gavel så fort det är mörkt/solen gått ner. Ev skaffa en AC att köra ett par timmar innan ni ska sova. :)
 
Håller med! Framför allt för torkmöjligheterna.

Ja, men också att jag i tvättstugan har tillgång till två stora rejäla och snabba tvättmaskiner samtidigt. På 4 timmar tvättar jag (och torkar) all vår smutstvätt (total arbetstid i tvättstugan är max 20 min). När vi hade tvättmaskin hemma småtvättade man hela tiden och man hade aldrig allt rent samtidigt.
 
Vi har en avfuktare i garaget som blir hemskt fuktigt. Den går inte hela tiden och låter inte mer än en AC. Den gör verkligen underverk. Jag hade satsat på en bra modell och hoppats på att den kommer till användning i kommande boende. Annars kanske den går att sälja vidare till kommande hyresgäster :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp