Få ordning på sitt liv

Tofs

Trådstartare
Mitt liv är så jobbigt.
Jag arbetar som timanställd på deltid. Alltså många dagar utan jobb. Jag har knappt några rutiner alls i min vardag när jag inte jobbar. Och när jag jobbar så är det oftast kvällar och helger.

Jag äter dåligt, känner mig alltid trött och energilös. Har flera sjukdomar som påverkar min energi. Har mycket ångest. Rörigt hemma, skulle behöva gå igenom skåp och lådor för att få bättre förvaringsmöjligheter. Nu är det mesta bara intryckt i skåpen.

Jag har äntligen tagit mig till gymmet efter en paus sedan i våras. Ska försöka hitta balans med träningen, kör ofta på för hårt, med träning i flera dagar i veckan eller fler pass på samma dag o sen får jag bakslag och jag går sen inte dit.

Har ni några tips och råd? Har varit bortrest en längre tid över sommaren men är nu hemma igen och idag började ångesten över min tillvaro komma. 😢
 
Skulle "sallskap" fran youtube influensare funka tror du?
Jag tycker om att organisera iofs, men det finns en hel hog med "clean with me", "organise with me", "Declutter my room and reset for september" typ av videos, och jag tycker att forutom att fa bra tips pa t.ex. forvaring och organisering, sa kan det vara ganska motiverande. Kanske kan vara vart att prova om du inte redan gjort sa :)

For mig kommer energi och haghet fran min hemmiljo, sa for mig kanns det naturligt att borja med att typ sortera och reda ut hemmiljon forst, darav fokuset dar :)
 
Mitt liv är så jobbigt.
Jag arbetar som timanställd på deltid. Alltså många dagar utan jobb. Jag har knappt några rutiner alls i min vardag när jag inte jobbar. Och när jag jobbar så är det oftast kvällar och helger.

Jag äter dåligt, känner mig alltid trött och energilös. Har flera sjukdomar som påverkar min energi. Har mycket ångest. Rörigt hemma, skulle behöva gå igenom skåp och lådor för att få bättre förvaringsmöjligheter. Nu är det mesta bara intryckt i skåpen.

Jag har äntligen tagit mig till gymmet efter en paus sedan i våras. Ska försöka hitta balans med träningen, kör ofta på för hårt, med träning i flera dagar i veckan eller fler pass på samma dag o sen får jag bakslag och jag går sen inte dit.

Har ni några tips och råd? Har varit bortrest en längre tid över sommaren men är nu hemma igen och idag började ångesten över min tillvaro komma. 😢
Jag känner igen mig en hel del. Hat också sjukdomar och år så trött och utan energi. För mig brukar det höra ihop och om något faller tex mat och sömn påverkar det annat.
Mitt tips är att försöka börja med en sak. Det blir lätt överväldigande och för mkt aå välj en eller två saker att börja med. För mig brukar det handla om sömn och mat.

Med mat menar jag att se till att äta fyra gånger om dagen då jag lätt hoppar över måltider. Sen är det för mig viktigt att måltiden består av till hälften bra grönsaker såsom broccoli. Men det är ju personligt vad man behöver.

Så börja med en eller två saker är mitt tips. Och välj såna saker som kan ge energi och något positivt. Vad är viktigast for att få ihop ditt liv? Är det rutiner kring mat och träning eller rutiner kring städning? Eller att hitta fler timmar att jobba?
 
Och en sak till - det är okej att tycka att det är svårt att få ihop rutiner. Jag skriver det då jag är expert på att slå på mig själv for att jag har svårt att få maten att funka.
Jag gör också så med träning- allt eller inget. Jag tror vissa av oss funkar så. Där tror jag man behöver stoppa sig själv för att istället orka hålla i träningen. Kan du tex träna med någon? Så att man tex bestämmer två gånger i veckan så det inte blir för mkt.
 
Senast ändrad:
Jag skulle ta en sak i taget. Börja med maten. Kanske börja logga allt som du äter med t.ex Lifesum så att du får balans? Man kan inte förändra allt samtidigt utan man får låta det växa fram. Mat och sömnklocka är inte så dumt. Få rutiner. Göra ett schema som känns realistiskt.
Och när det känns lagom försöker du planera in träningen på fasta dagar. Rutiner som håller. Det är givetvis svårare med oregelbundna arbetstider men om du oftast har kvällsjobb får du träna på förmiddagen. Jag blir gärna sittande i soffan hemma pga ohälsa men jag kämpar med att få rutiner att luta mig mot så att jag får något gjort. Är arbetssökande och kämpar med att ta mig till gymmet regelbundet.
 
Mitt liv är så jobbigt.
Jag arbetar som timanställd på deltid. Alltså många dagar utan jobb. Jag har knappt några rutiner alls i min vardag när jag inte jobbar. Och när jag jobbar så är det oftast kvällar och helger.

Jag äter dåligt, känner mig alltid trött och energilös. Har flera sjukdomar som påverkar min energi. Har mycket ångest. Rörigt hemma, skulle behöva gå igenom skåp och lådor för att få bättre förvaringsmöjligheter. Nu är det mesta bara intryckt i skåpen.

Jag har äntligen tagit mig till gymmet efter en paus sedan i våras. Ska försöka hitta balans med träningen, kör ofta på för hårt, med träning i flera dagar i veckan eller fler pass på samma dag o sen får jag bakslag och jag går sen inte dit.

Har ni några tips och råd? Har varit bortrest en längre tid över sommaren men är nu hemma igen och idag började ångesten över min tillvaro komma. 😢

Jag tänker att mat och sömn är basen, så det hade jag börjat med. Även om du arbetar oregelbundet så försök hitta ett ”sömnfönster” som funkar i din vardag. Vad gäller matrutiner så tycker jag att matlådor/matprepp underlättar enormt. Jag brukar planera och laga lunch, mellanmål och middag 2 ggr/v. Jag upplever att det frigör tid och att tröskeln blir lägre till att äta vettigt var dag. Skulle något liknande kunna fungera för dig?

I övrigt tror jag på små steg och förändringar, för att få till något hållbart. Kan du på förhand bestämma vilka dagar du ska träna, och på vilket sätt, så det inte blir så koncentrerat? Kan du får in motion och rörelse i vardagen utan att gå till gymmet?
 
Får du hjälp någonstans ifrån?
Nu vet jag inte vad du har för sjukdomar och så, men kanske kan det finnas möjlighet för dig att få en boendestödjare tex? En sådan kan hjälpa dig att strukturera upp och hjälpa dig så att det blir lättare att hålla sig till rutiner, som att gå igenom vad du ska fokusera på, hur du ska planera tills nästa gång ni ses osv.

Jag jobbar också mest kvällar och helger. På deltid. För att få det att fungera så gör jag ungefär såhär:
Går upp samma tid varje dag, lägger mig samma tid varje dag. Oavsett jobb eller inte.
Har samma rutiner varje morgon. För mig innebär det hundrastning, mata hundar, äta frukost.

Efter frukost har jag oftast en plan för vad som ska göras under dagen. Är det jobb? Ja då förbereder jag för det vid behov, ser till att jag har koll på kläder, eventuella matlådor och så. Har jag bokat tid i tvättstugan? Ja då ser jag till att samla ihop all smutstvätt och passar gärna på att sätta igång bra musik så att jag kan gå runt och städa lite när jag ändå håller på. Det är inget jag ägnar jättemycket tid till, men några minuter, så att jag åtminstone gör någon liten grej varje dag. Annars blir det snabbt kaos.

Sedan tar jag en långpromenad med hundarna. Har man inte hundar så kan det vara klokt att ändå ta sig ut på promenad, eller gå till gym eller vad man nu har möjlighet till för att komma ut lite i dagsljus och för att få röra på sig lite fysiskt. Det är ofta bra med dagsljus, och bra med fysisk aktivitet. Vill man ha hund för att komma ut på promenader men inte har råd, då kan man ofta motionera andras hundar :p

Jag är noga med att äta lunch. Alltid någon form av lagad mat. Likadant med middag. Om jag vill ha godis (vilket jag ofta vill) så försöker jag hålla mig till att äta det EFTER maten och inte för sent på kvällen, för att inte blodsockret ska åka allt för mycket bergochdalbana och för att inte påverka sömnen negativt.

På eftermiddagarna blir det antingen jobb eller så blir det andra sysslor hemma, lite beroende på vad som finns att göra. Men jag försöker att så ofta som möjligt ha en ungefärlig plan för mina dagar, även när jag inte jobbar. Inte tidsplanerat schema, men en lista med saker att göra för att minska risken att jag bara sitter hemma vid datorn och slösurfar när jag egentligen skulle kunna pyssla med något som är bättre för mig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 525
Senast: Bri
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 031
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 633
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 069
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp