Få pigg o snabb häst lugn

Emmie andersson

Trådstartare
Hej
Idag ska jag hoppa en väldigt pigg o stark häst så skulle behöva några tips på att få henne lugn.

Hoppas att ni har några bra tips!
 
Ska du rida den på lektion kan du kanske inte välja själv hur du får lägga upp timmen men då kan du å andra sidan be din instruktör om hjälp. Annars är mitt tips att vara noga med takten, inte låta hästen springa iväg och hamna i ett "av och på"-läge där du får bromsa för att sedan öka såfort du släpper efter på tygeln. När du har ett jämnt läge där du reglerar tempot och hästen bjuder framåt tycker jag det är lämpligt att jobba den mer. Min ponny kan bli väldigt pigg på vintern i grupp, då brukar jag skritta länge. Övergångar, rakriktning, lagom ställning och framme för skänkeln. Travar först ponnyn är "med mig" i skritt.
 

Liknande trådar

Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
1 463
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
409
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 283
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
5 144
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp