Få plats på MH/BPH (utbruten från Uppdateringstråd nr 24)

Jag vill gärna, men det verkar inte möjligt där jag bor. :/
På närmaste plats fanns inte starttider kvar, det var fullbokat. Så jag har anmält till ett annat län. det blir ett par timmar att åka men det är det värt.

Synd att det inte anordnas på fler ställen, eftersom det verkar vara svårt att få plats där det anordnas?
 
På närmaste plats fanns inte starttider kvar, det var fullbokat. Så jag har anmält till ett annat län. det blir ett par timmar att åka men det är det värt.

Synd att det inte anordnas på fler ställen, eftersom det verkar vara svårt att få plats där det anordnas?

För mig betyder annat län 4 timmar på båt + X timmar i lokaltrafik eller bil, och övernattning, så det känns aningen för mycket. Speciellt i coronatider.

Jag kollade SKK's hemsida, och länken till Gotland verkar inte ha blivit uppdaterad sen 2019 >.<
 
På avelsdata så finns iaf statistik för varje enskild ras. Men då får man söka manuellt på varje ras vilket blir meckit.
Var hittade du statestik för avbrutna BPH? Hittar bara för vilka som gjort och inte gjort, hittar inget urval för någon samlad info över hur många som avbrutit.
 
Jag gick in här
SKK Avelsdata

Valde ras - välj ras och klickade i pappis
Valde BPH och där fanns det.
Jo det hittar jag också men jag tänkte på ett övergripande urval över hundar som avbrutit sitt BPH, antingen avbrutet av beskrivare eller av ägare. Där får man istället gå in och kolla på varje enskild hund tills man då ev hittar någon som avbrutit. Det hade varit smidigt att kunna söka på enbart hundar som avbrutit BPH eller åtminstone ha en notering i urvalslistan så man kan se vilka det är. Nu är det bara 13 hundar i min ras som gjort BPH öht sen tidernas begynnelse så det är inte så tidskrävande att sitta och söka på, men tittar man tex på större raser, typ labbe, så blir det genast ett monsterjobb att se vilka som avbrutit BPH.
 
Hittade statistiken. Och ja, den var intressant.
Mest trist är att det är så få som startar. Kollade fjärilarna och min gamla ras flatten.

Min rasklubb lämnar bidrag om man startar BPH. Bra initiativ. Önskar fler hörsammade det.

Kollade statistik för min ras nu (kromfohrländer) och tyckte att det var väldigt få som startat, drygt 8 % av hundar födda mellan 2012-2021 (dock har ju inte alla då åldern inne för att göra bph än). Men tittade runt lite på andra, random raser och där såg det procentuellt sett ännu sämre ut :(

Problematiskt när alldeles för få hundar testas, samtidigt som det är svårt att få plats.
 
Kollade statistik för min ras nu (kromfohrländer) och tyckte att det var väldigt få som startat, drygt 8 % av hundar födda mellan 2012-2021 (dock har ju inte alla då åldern inne för att göra bph än). Men tittade runt lite på andra, random raser och där såg det procentuellt sett ännu sämre ut :(

Problematiskt när alldeles för få hundar testas, samtidigt som det är svårt att få plats.
I ärlighetens namn så tror jag att det är väldigt många uppfödare som är rädda för att få dåliga BPHn och då anser man att det är bättre att inte göra BPH öht än att få registrerat ett dåligt resultat. Vad jag vet så kan man inte välja huruvida resultatet ska registreras i databasen eller inte utan går man testet så registreras det, punkt slut, oavsett dåligt eller bra. Sen är det nog många uppfödare av sällskapsraser som tycker att det är "onödigt" eftersom hunden "bara" ska vara sällskapshund. I den gruppen jag gick med i helgen så var det uppfödar-BPH med tollare, sen var det jag, en finsk lapphund och en springer spaniel på slutet.
 
Var hittade du statestik för avbrutna BPH? Hittar bara för vilka som gjort och inte gjort, hittar inget urval för någon samlad info över hur många som avbrutit.
Väljer ras på Avelsdata och sen BPH.

Screenshot_20210419-182203_Chrome.jpg
 
I ärlighetens namn så tror jag att det är väldigt många uppfödare som är rädda för att få dåliga BPHn och då anser man att det är bättre att inte göra BPH öht än att få registrerat ett dåligt resultat. Vad jag vet så kan man inte välja huruvida resultatet ska registreras i databasen eller inte utan går man testet så registreras det, punkt slut, oavsett dåligt eller bra. Sen är det nog många uppfödare av sällskapsraser som tycker att det är "onödigt" eftersom hunden "bara" ska vara sällskapshund. I den gruppen jag gick med i helgen så var det uppfödar-BPH med tollare, sen var det jag, en finsk lapphund och en springer spaniel på slutet.
Det är väl just sällskapshundar som behöver ha bra mentalitet?Eftersom deras ägare sällan är speciellt intresserade av att träna sin hund, eller vet hu man kommer tillrätta med problembeteenden.
 
Det är väl just sällskapshundar som behöver ha bra mentalitet?Eftersom deras ägare sällan är speciellt intresserade av att träna sin hund, eller vet hu man kommer tillrätta med problembeteenden.
Ja man kan ju tycka det men dessvärre tror jag inte alla resonerar så. Det är ju nog lite därför det finns så mycket oseriös avel bland små sällskapsblandraser också.
 
Min pappas dvärgschnauzer är anmäld till MH den 30/4. 6 brukshundar och 4 icke-brukshundar anmälda. Hoppas verkligen att han inte blir bortlottad, är så nyfiken på hur hans beskrivning kommer se ut!
Oj, risken att bli bortlottad har jag inte ens tänkt på.
Det borde väl vara först till kvarn och sedan är det fullt? Dvs att man får svar redan när man skickar anmälan. Brukar inte arrangörerna vara snabba på att skriva när ett datum är fulltecknat?
 
Oj, risken att bli bortlottad har jag inte ens tänkt på.
Det borde väl vara först till kvarn och sedan är det fullt? Dvs att man får svar redan när man skickar anmälan. Brukar inte arrangörerna vara snabba på att skriva när ett datum är fulltecknat?
Nej brukshundar och hundar som behöver MH för tjänst har företräde framför icke-brukshundar. Därefter går klubbens medlemmar före icke-klubbmedlemmar.
Det är inte först till kvarn som gäller på MH jämfört med BPH. Max 8 hundar per dag är det.
 
Min pappas dvärgschnauzer är anmäld till MH den 30/4. 6 brukshundar och 4 icke-brukshundar anmälda. Hoppas verkligen att han inte blir bortlottad, är så nyfiken på hur hans beskrivning kommer se ut!
Jag hoppas så på en ny DS som jag kan få göra MH på. Vore så cool med en "sällskapsras".
Där jag beskrivit mina övriga hundar har de antal platser så man blir inte bortlottad. Det är öppet till det är fullt sen får man stå på reserv eller få förslag på annat datum.

Har aldrig sett en DS där.
 
Oj, risken att bli bortlottad har jag inte ens tänkt på.
Det borde väl vara först till kvarn och sedan är det fullt? Dvs att man får svar redan när man skickar anmälan. Brukar inte arrangörerna vara snabba på att skriva när ett datum är fulltecknat?
Som @Malibu_Stacy skriver så är det förtur för vissa så vill man göra MH med en sällskapsras och dessutom inte är medlem i den aktuella klubben så kan väntetiden bli väldigt lång innan man får plats. Jag vet inte hur många anmälda det var på just detta tillfället när anmälan stängde men sista gången jag kollade några dagar innan var det över 20 som hade anmält.
 
Jag hoppas så på en ny DS som jag kan få göra MH på. Vore så cool med en "sällskapsras".
Där jag beskrivit mina övriga hundar har de antal platser så man blir inte bortlottad. Det är öppet till det är fullt sen får man stå på reserv eller få förslag på annat datum.

Har aldrig sett en DS där.
Har det varit kullMHn alt rasklubbsMH? För annars tror jag inte man får göra så enligt reglerna.
 
Jag kom på att jag ville göra BPH här för några veckor sen. Kollade upp och anmälde mig till 10/4 utanför Vara, fick mail dagen efter med betalningsinformation. Betalade och förra veckan fick jag klockslaget. Är det väntetid i vissa regioner alltså?

Var likadant för oss när vi anmälde till BPH i Vara för några år sen. Jag fick svar nästintill direkt om att vi hade en plats, dock hade jag skrivit hundens nummer på tävlingslicensen fel så hon ville bara ha det korrekta numret innan hon bekräftade vår plats med ett pm. Jag vet att de även hade speciella BPH som anordades av tollar- och retriverklubbarna, och där det stod att plats till övriga sker i mån av plats.
 
Jag hoppas så på en ny DS som jag kan få göra MH på. Vore så cool med en "sällskapsras".
Där jag beskrivit mina övriga hundar har de antal platser så man blir inte bortlottad. Det är öppet till det är fullt sen får man stå på reserv eller få förslag på annat datum.

Har aldrig sett en DS där.
Här är det jättesvårt att få plats på MH överlag. Ibland är det över 20 anmälda när anmälan stänger. Ännu svårare med MT sen. Jag åkte hela vägen till Falkenberg för att göra MT.
 
Har det varit kullMHn alt rasklubbsMH? För annars tror jag inte man får göra så enligt reglerna.
Det är ju ingen vanlig SBK utan en rasklubb så de kanske har andra regler?
De tar dock emot andra raser än sin egen. Har aldrig varit med om att det varit fullt där. Fram för allt inte på MT.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 269
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 272
Senast: Fiorano
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så bråkiga tankar man kan ha ibland. När man bara borde bara här och nu. Frejen är ju opererad nu igen, i måndags. Gipsbyte är bokat...
Svar
4
· Visningar
1 162
Senast: Takire
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 569

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp