få ponnyn smidigare

P

Ponnyhoppning

Jag har en Welsh korsning som bryter av galoppen i svängarna. Min ponny är ett kallblod. Går det att göra den smidigare :confused: isåfall hur. VIll gärna kunna få honom smidigare utan hinder och bommar eftersom jag inte kan hoppa på vintern.
 
asså jag kan knappt galoppera på en volt.Och han kan bryta av mitt i e kombination . Han är bara 4 år just nu :smirk:
 
Ta det lugnt med en fyraåring. Att han inte kan hålla galoppen betyder antagligen att han är väldigt stel i sidorna. Ställ honom.
 
Jag har en 5 åring som precis har börjat lära sig att gå på en volt och hålla samma volt. Hopplös i hoppningen i nuläget. Man får vänta ut dem ibland. Gör mycket mjukgörande för att få hästen att lossna så går det nog bättre sedan.
 
Eller så är det så att han helt enkelt inte orkar bära upp sig i galoppen än! Isåfall träna mycket, mycket fattningar, det stärker galoppen jättemycket! :rofl:
 
Tror snarare han är för svag än för stel.

Men jag skulle ställa av ngn vecka och sen börja bygga upp från grunde med promenader i skogen etc. Även cavaletti.

Glöm inte vila och mat :)
 
H*n bryter antagligen av för att h*n inte orkar bära sig.

Det bästa till att börja med när hästen är ung, är att galoppera ute rakt fram i skogen, där kan man hålla ett lagomt tempo som hästen klarar av att bära sig i. Manegen med alla ridvägar blir ofta för trångt till att börja med.

Ta det bara lungt till att börja med kräv inte för mycket, styrka och mer bärighet kommer med åren.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 021
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
871
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 997
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
960
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp