Få reda på om någon dött?

intesåvackert

Trådstartare
Konstig fråga kanske. Men jag har några relationer där jag ibland blir orolig ifall personerna lever eller inte...

Om man inte har någon kontakt med personens anhöriga/övriga relationer alls och personen har såpass problem med relationer, konflikträdsla och övervälligande känslor att det skulle kunna bli så illa att de blir så sårade av något att de helt enkelt väljer att ghosta sig ur relationen helt, samtidigt som det finns både depression och farligt missbruk i bilden.

Hur vet jag då om det har hänt något allvarligt eller om jag bara är utesluten ur personen liv utan förklaring? Finns det något sätt att få reda på det? Kan man kolla upp sånt?

Vill helst inte ringa upp en ev. sörjande familjemedlem i det läget!

Har själv funderat på hur det blir om jag dör av någon anledning, vill inte att någon ska tro att jag bara dunstat heller... min facebook blir till en minnessida då, men har man inte facebook så?
 
Det enklaste är att ringa skatteverket, man ska dock ha i åtanke att bara för att skatteverket inte har personen registrerad som avliden så betyder inte det att personen lever. Skatteverket registrerar dödsfall baserat på ett dödsbevis som utfärdas av läkare och detta kan gå olika fort beroende på en rad olika faktorer. Oftast tar det 1-2 dagar från att personen avlidit men ibland kan det ta längre tid.

Det finns dock inget automatiskt sätt att meddela att en person avlidit så om du går bort och dina vänner inte blir meddelade av din familj, inte uppmärksammar det på sociala medier eller själva kollar upp det så får de inte veta.
 
Konstig fråga kanske. Men jag har några relationer där jag ibland blir orolig ifall personerna lever eller inte...

Om man inte har någon kontakt med personens anhöriga/övriga relationer alls och personen har såpass problem med relationer, konflikträdsla och övervälligande känslor att det skulle kunna bli så illa att de blir så sårade av något att de helt enkelt väljer att ghosta sig ur relationen helt, samtidigt som det finns både depression och farligt missbruk i bilden.

Hur vet jag då om det har hänt något allvarligt eller om jag bara är utesluten ur personen liv utan förklaring? Finns det något sätt att få reda på det? Kan man kolla upp sånt?

Vill helst inte ringa upp en ev. sörjande familjemedlem i det läget!

Har själv funderat på hur det blir om jag dör av någon anledning, vill inte att någon ska tro att jag bara dunstat heller... min facebook blir till en minnessida då, men har man inte facebook så?
Skatteverket/folkbokföringen kan svara på om en person är i livet eller inte.
 
Och vill man kolla alldeles själv utan att behöva ringa någonstans så kan man slå upp personen på ratsit. Har personen avlidit så anges datum för registreringen av dödsfallet. Tre månader därefter är personen bortplockad.
 
Som jag har fattat det så ligger utvandrade personer kvar på ratsit ett bra tag innan de plockas bort. Kollade på en jag känner till, som utvandrade 2019 och hen är kvar i alla fall.
 
Som jag har fattat det så ligger utvandrade personer kvar på ratsit ett bra tag innan de plockas bort. Kollade på en jag känner till, som utvandrade 2019 och hen är kvar i alla fall.
Vissa är fortfarande skrivna i Sverige av praktiska och ekonomiska orsaker.
Typ fri sjukvård.
Det är dock egentligen inte tillåtet.
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 586
Senast: Lipperta
·
Kropp & Själ Det här blir det mest privata jag skrivit. Och jag har ALDRIG tagit upp det med någon, men jag har utvecklats någon sorts sexuell ångest...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 700
Senast: ekra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp