Få sadel att passa på omusklad rygg?

H

Honey

Behöver tips: Har en häst som har fattigt med muskler vi mankpartiet. Problemet är att han kan inte ha normal bomvidd för då trängs hans (obefintliga) muskler undan, och han kan inte sätta nya.

Men med sadel av lite vidare modell (så det ska finnas plats att bygga muskler) så ligger den inte jämt. Sätter man en hand på bakvalvet så åker den upp fram, eftersom det fattas muskler där. Vilket resulterar i skav bak vid sadel pga att det rör sig.

Har ridit med vita shabrak så jag vet exakt var sadeln inte ligger an, och det syns även med blotta ögat på ryggen.

Så hur ska jag göra. Har en sadel m cair så den är ju toppen för "problem"-ryggar om man kan använda den "rätt". Är anti paddar, men har en siliconpad med "cutback" just nu som jag lyfter vid ryggraden innan jag spänner gjorden så den inte ska smita åt (ligger kvar med "hålrum" efter passet oxå). Men i och med att padden är över hela ryggen så blir effekten i princip densamma. En halv padd (bara fram) kanske är lösningen?

Någon som varit med om ngt liknande? :confused: Hilfe!
 
det finns även paddar med "flytbart" inehåll så man kan välja hur padden ska ligga. Kommer inte ihåg vad som är i, men det känns som små kulor iaf.
 
Är sadeln du rider med utpassad efter hästen? Kommer den att passa hästen när den musklar sig? Jag skulle isf försöka fixa en pad till framdelen och sedan rida mycket barbacka (förutsatt att det fungerar för både dig och hästen).
 
Stoppa om den så att den passar och när hästen har musklat sig stoppa om den igen...
 
Det bästa du kan göra är att bara lägga paddar just där det fattas muskler. En hel gör ingen nytta...

Om det är på sidan av manken som det fattas muskler, dvs att han inte har fyllt ut ännu, så gör så här:

1. Ta ett bandageunderlägg (alltså ett sånt fyrkantig halv tjockt skummgummi-underlägg som man har under lindor, inte dom i filt)

2.Vik den 2 eller 3 gånger beroende på hur mkt det behövs.

3.Klipp av den på hälften så att du får en någorlunda fyrkantig bit, ca 1 dm per sida brukar vara lagom.

4.Sy ihop ändarna så att den inte vecklar upp sig

5. Voíla! Du har nu en "extra muskel" att anv till han får egna. Ha en på var sida om manken.

:)
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 753
Senast: lillamy73
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 185
Senast: Emiro
·
Utrustning Jag håller på att få gråa hår över damen härhemma. Hon har ingen lätt rygg till att börja med. Men sen ändras hon enormt i rörelse...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 829
Senast: caballus
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
4 968

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp