Få sin hobby att gå +/-0

monster1

Trådstartare
Är det någon som har koll på om man måste ha ett företag eller hur mycket man får "tjäna" på sin hobby för att den ska få fortsätta kallas för hobby.
Jag ängar mig åt en del hobbies som ger överskott av "produkter" som man skulle kunna sälja för att finansiera inköp av nytt råmaterial. Om jag kan få mina hobbies att gå +/-0 istället för bara minus :D så vore det trevligt och skulle kunna göra att jag kan frigöra tid att ägna mig mer åt mina hobbies. Jag är dock inte intresserad av att starta ett företag baserat på mina hobbies utan bara möjlighet att sälja eventuellt överskott för att finansiera hobbyn. Är det någon som har koll på lagar, regler och vad som är bra att tänka på?
 
Så länge du går +/-0 (eller ligger back) behöver du inte deklarera, du får skjuta förluster framåt och dra av mot vinster i fem år men du måste spara alla kvitton mm och kunna redovisa.

Det finns ingen exakt övre gräns för hur mycket du får gå plus och det fortfarande är en hobby, men det verkar hänga ihop med momsredovisningsplikt så i praktiken är det 30 000 i vinst (eller omsättning...?) men skatteverket bedömer från fall till fall. Rörigt!

Jag kan inte säga att jag har stenkoll på ämnet, men jag har verkligen försökt förstå i alla fall.
Läs den här ett antal gånger du också. :D
 
Om du får överskott av din hobbyverksamhet, det vill säga att du tjänar pengar på den, ska du betala skatt för det.

Hobby räknas till inkomstslaget tjänst, och i princip alla inkomster från hobbyverksamhet är skattepliktiga. Du deklarerar överskottet av hobbyverksamheten i din inkomstdeklaration på blankett T2 (SKV 2051).

En hobby är

  • något du utövar på din fritid
  • något som inte är din huvudsakliga försörjning.
En hobby kan till exempel vara hemslöjd, biodling, trädgårdsodling, djuruppfödning, jakt, fiske, hästsport eller kulturell verksamhet.
---
http://www.skatteverket.se/privat/s...by.4.58d555751259e4d661680003940.html?q=hobby
 
Om du får överskott av din hobbyverksamhet, det vill säga att du tjänar pengar på den, ska du betala skatt för det.

Hobby räknas till inkomstslaget tjänst, och i princip alla inkomster från hobbyverksamhet är skattepliktiga. Du deklarerar överskottet av hobbyverksamheten i din inkomstdeklaration på blankett T2 (SKV 2051).

En hobby är

  • något du utövar på din fritid
  • något som inte är din huvudsakliga försörjning.
En hobby kan till exempel vara hemslöjd, biodling, trädgårdsodling, djuruppfödning, jakt, fiske, hästsport eller kulturell verksamhet.
---
http://www.skatteverket.se/privat/s...by.4.58d555751259e4d661680003940.html?q=hobby
Men jag vill ju inte ha en vinst utan bara gå plus minus noll eller åtminstone lite mindre minus. Vad räknas som vinst? Räknas det som vinst om jag köpte en blomma 2007 för 150 kr och sålde 3st sticklingar av den 2014 för 50 kr st? Om jag då köper en ny växt för de 150kr har jag då gjort vinst eller ej?
 
Allt står i länkarna. Vinsten är intäkterna minus kostnaderna.
Ja, men då handlar ju inte mitt inlägg om att göra vinst. Eller så gör det det för att garnet eller växten hunnit avskrivas innan produkten av dem säljs. Jag har läst länkarna, men jag förstår det inte på den detaljnivå jag behöver.

Om jag aldrig går med vinst behöver jag inte spara kvitton då? Vad gör jag med sådant material jag redan har. Måste jag spara kvitton och liknande trots att jag aldrig går över 30 000 kr osv. Hur fungerar det i praktiken?

Borde alla som tex säljer ett för från sin ridhäst deklararera det, måste man då ha sparat alla kvitton. Är det samma om man säljer sin ridhäst?
 
Om jag aldrig går med vinst behöver jag inte spara kvitton då? Vad gör jag med sådant material jag redan har. Måste jag spara kvitton och liknande trots att jag aldrig går över 30 000 kr osv. Hur fungerar det i praktiken?

Saxat ur broschyeren (där allt står)

"Du är skyldig att spara anteckningar, räkningar, kvitton m.m. på ett sådant sätt att kontroll av deklara- tionen är möjlig. Handlingarna bör bevaras under minst sex år efter inkomståret. Även om hobbyverk- samheten utvisar underskott, som du ju inte behöver deklarera, måste du spara underlaget, bl.a. för att senare år kunna visa att du har rätt att göra avdrag för underskottet. "
 
Saxat ur broschyeren (där allt står)

"Du är skyldig att spara anteckningar, räkningar, kvitton m.m. på ett sådant sätt att kontroll av deklara- tionen är möjlig. Handlingarna bör bevaras under minst sex år efter inkomståret. Även om hobbyverk- samheten utvisar underskott, som du ju inte behöver deklarera, måste du spara underlaget, bl.a. för att senare år kunna visa att du har rätt att göra avdrag för underskottet. "
Ja om jag gör vinst de senare åren ja, men är det bara då jag behöver göra det och vad räknas som vinst. Iom att det inte är ett företag så finns det ju grejer i mitt liv som kommer dit utan att det köps in. Det är arv, det är tidigare inköp, man får saker etc.
 
Ja om jag gör vinst de senare åren ja, men är det bara då jag behöver göra det och vad räknas som vinst. Iom att det inte är ett företag så finns det ju grejer i mitt liv som kommer dit utan att det köps in. Det är arv, det är tidigare inköp, man får saker etc.

Det står ju utskriver: 6 år.

Om du får saker: hur ska du kunna spara kvittot? Du har ju inget kvitto.

Vinst är fortfarande intäkter minus kostnader.
 
Menar du att om jag säljer en vara 2016 men införskaffade råmaterialet 2009 så behöver jag inte ha kvitto på råmaterialet eller menas det att jag då inte kan tillgodoräkna mig kostnaden för råmaterialet så att alla inkomster på varan då automatiskt blir vinst?
 
Vad svarade du på nu?

Du frågade "Om jag aldrig går med vinst behöver jag inte spara kvitton då?"

Jag svarade med saxad info och du frågade "Ja om jag gör vinst de senare åren ja, men är det bara då jag behöver göra det och vad räknas som vinst."

Jag svarade då att du ju måste spara anteckningar och kvitton i sex år.

Det finns ju liksom utskrivet ovan...
 
Menar du att om jag säljer en vara 2016 men införskaffade råmaterialet 2009 så behöver jag inte ha kvitto på råmaterialet eller menas det att jag då inte kan tillgodoräkna mig kostnaden för råmaterialet så att alla inkomster på varan då automatiskt blir vinst?

Om du tänker nolldeklarera hobbyverksamheten behöver du kunna bevisa att du inte gjort någon vinst. Hur göra det?
 
Jag kanske behöver omformulera frågan.
1. Hur vet jag om jag gör vinst på min hobby (och den därmed ska kallas för hobbyverksamhet)?
2. Vad kan jag räkna som utgifter? Om jag tex köper garn och trädgårdsprylar för ca 3000 kr om året och sedan säljer för samma summa. Går jag plus minus/noll då även om det inte finns någon koppling mellan den sålda "produkten" och inköpen?
 
Hur menar du då, det är ju inget företag. Jag deklarerar inte någon av mina hobbyer. Gör du det?

Om du går med vinst är du tvingad att deklarera din hobby. Som det står i informationen.

"Ger din hobby inkomster?
Om du får överskott på din hobbyverksamhet ska du betala skatt för det. ..."

"Deklarationsblankett
Du ska deklarera hobbyverksamhet på blankett T2"
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 723
Skola & Jobb Jag undrar om det är någon här som har koll på regler kring gemensamt handelsbolag. Jag ska dra det hela från början. Kan väl börja...
Svar
2
· Visningar
960
Senast: Coldspell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp