Få sjukvården att lyssna på ung tjej

Mirre

Trådstartare
Pratar just nu med ledsen och besviken bonusdotter som återigen blivit nekad hjälp av sjukvården. Hon är 17 år och har mest troligt endometerios. Enda "hjälpen" hon får är att bli påtvingad preventivmedel som hon inte vill ha. Inte ens när hon svimmade av smärta och hennes bror ringde ambulans reagerade sjukvården. Hon har försökt få tid till kvinnokliniken om och om igen men ingenting händer. Hon får bara en ny läkare som tjatar om p medel, men ingen ordentligt undersökning om varför hon har så ont. Även när hon inte har mens så har hon ändå ont. Hennes mamma har följt med henne och krävt hjälp, samma resultat ändå. Vad tusan krävs för att hon ska få hjälp?
 
Pratar just nu med ledsen och besviken bonusdotter som återigen blivit nekad hjälp av sjukvården. Hon är 17 år och har mest troligt endometerios. Enda "hjälpen" hon får är att bli påtvingad preventivmedel som hon inte vill ha. Inte ens när hon svimmade av smärta och hennes bror ringde ambulans reagerade sjukvården. Hon har försökt få tid till kvinnokliniken om och om igen men ingenting händer. Hon får bara en ny läkare som tjatar om p medel, men ingen ordentligt undersökning om varför hon har så ont. Även när hon inte har mens så har hon ändå ont. Hennes mamma har följt med henne och krävt hjälp, samma resultat ändå. Vad tusan krävs för att hon ska få hjälp?
Privat gynekolog?
 
Min syster har just fått den diagnosen efter många års besvär. Först var det en ST-läkare, en ung kille på vc som trodde det var just endometrios och skickade remiss till gynekolog (imponerande att det var en ung läkare och man dessutom med tanke på hur många kvinnor annars bemöts) och gynekologen konstaterade samma. Hon fick p-spruta utskriven och när mensen försvinner ska hon bli smärtfri. Man skulle börja där.
Tillägg: hon har flera år tidigare träffat en annan gynekolog som alltid sagt att inget är fel, jag har haft samma läkare och ingen av oss gillar den kvinnan pga hennes märkliga beteende, så min syster är glad nu när hon äntligen har fått rätt diagnos och hjälp.

Varför vill hon inte ha preventivmedel om det är vad som kan hjälpa?
 
Min syster har just fått den diagnosen efter många års besvär. Först var det en ST-läkare, en ung kille på vc som trodde det var just endometrios och skickade remiss till gynekolog (imponerande att det var en ung läkare och man dessutom med tanke på hur många kvinnor annars bemöts) och gynekologen konstaterade samma. Hon fick p-spruta utskriven och när mensen försvinner ska hon bli smärtfri. Man skulle börja där.
Tillägg: hon har flera år tidigare träffat en annan gynekolog som alltid sagt att inget är fel, jag har haft samma läkare och ingen av oss gillar den kvinnan pga hennes märkliga beteende, så min syster är glad nu när hon äntligen har fått rätt diagnos och hjälp.

Varför vill hon inte ha preventivmedel om det är vad som kan hjälpa?
Hon vill inte ta hormoner säger hon och hon behöver ju fortfarande få en ordentlig diagnos
 
Pratar just nu med ledsen och besviken bonusdotter som återigen blivit nekad hjälp av sjukvården. Hon är 17 år och har mest troligt endometerios. Enda "hjälpen" hon får är att bli påtvingad preventivmedel som hon inte vill ha. Inte ens när hon svimmade av smärta och hennes bror ringde ambulans reagerade sjukvården. Hon har försökt få tid till kvinnokliniken om och om igen men ingenting händer. Hon får bara en ny läkare som tjatar om p medel, men ingen ordentligt undersökning om varför hon har så ont. Även när hon inte har mens så har hon ändå ont. Hennes mamma har följt med henne och krävt hjälp, samma resultat ändå. Vad tusan krävs för att hon ska få hjälp?
Fast hormoner är ju den oftast enklaste behandlingen mot endometriossmärtor. Framförallt när man är så ung.
 
Hon vill inte ta hormoner säger hon
Inte ens om det hjälper?
Jag förstår att man inte vill ha hormoner, det vill inte jag ha och har sluppit utsätta mig för det i mitt liv hittills. Men om det är en lösning på en sjukdom så hade jag tagit den, hellre än ont. Jag har rejäla smärtor när jag har mens, som tonåring var det fruktansvärt och jag fick krypa till toa, kunde inte gå i skolan och kunde inte ens gå upprätt den första dagen, lite bättre de andra dagarna men smärtorna var brutala alltså. Det blev bättre när jag fick barn, men jag känner fortfarande av rejäla smärtor vid mens från och till, ibland "bara" riktigt ont. Dock vet jag att det inte är lika illa som min syster så det är troligen inte endometrios jag har, men hade jag skulle jag nappa på preventivmedel för att slippa lite värk.

Tänker att ibland har man inte mycket val, jag har epilepsi och vill inte ta epilepsimediciner, biverkningarna där är inte alls roliga och påverkar ju ibland mer än sjukdomen, men jag har svårt att se att jag har något val?
 
Det är så alltså 🤔
Har ingen egen erfarenhet av sjukdomen så har dålig koll på behandling för det. Men jag tänker att det behöver ju kollas upp så det inte är något annat som är fel
 
Det är så alltså 🤔
Har ingen egen erfarenhet av sjukdomen så har dålig koll på behandling för det. Men jag tänker att det behöver ju kollas upp så det inte är något annat som är fel
Jag vet inte var hon bor, men ett tips är ju att ta emot vcs behandling och att skicka en egenremiss till en gynekolog. Jag vet att tex Skåne har olika gynekologmottagningar som tar emot på uppdrag av regionen, alltså det kostar samma som på sjukhus (så att kvinnoklinikerna kan hållas till svårare sjukdomsfall osv). Hur det ser ut i andra regioner har jag inte riktigt koll på, men man kan googla och se vad som kommer fram i närheten av där man bor.

På så vis har hon gjort som man sa på VC och samtidigt skickat egenremiss för undersökning till gynekolog. Eller om VC då är mer villiga att skicka remiss vidare. Men man måste börja med vad som erbjuds.
 
Tycker det är bra att hon inte vill ta hormoner. Det är att behandla symptomen istället för att lösa problemet.
Läs tex på Vulverine för att få tips som kan minska besvären.

Håller med att man måste ju kunna undersöka det och få en ordentlig diagnos utan att behöva ta hormoner.
 
Tycker det är bra att hon inte vill ta hormoner. Det är att behandla symptomen istället för att lösa problemet.
Läs tex på Vulverine för att få tips som kan minska besvären.

Håller med att man måste ju kunna undersöka det och få en ordentlig diagnos utan att behöva ta hormoner.
Vore djupt ansvarslöst att uppmuntra en tonåring till alternativmedicin istället för etablerad vård.
 
Vet inte vad som gäller i alla regioner, men det verkar finnas en rutin om att man prövar preventivmedel som behandling i några månader för att se effekten innan man sedan skickar en remiss till gyn om det inte skett förbättringar.
I Skåne där min syster bor skrev läkaren ut preventivmedel och vid samma besök skrevs remiss till gyn, vars besök ändå tog någon månad eller tre innan hon kom dit pga väntetiderna. Det är ju lite samma som det du skriver på sätt och vis.
 
Fast de finns ju funktionsmedicinare som är läkare som jobbar på det sättet. Att behandla orsaken och inte bara symptomen.


Jag skrev att jag tyckte hon borde bli undersökt och få en diagnos.
Fast hormoner och effekt av dem är lite en del av diagnostiken, ”fynd” på endometrios rent kliniskt kan finnas utan att de ger några besvär alls, eller lindriga. Så att erbjudas hormoner är en del i både utredning och oavsett en del av behandlingen..
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 138
Senast: alazzi
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 077
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 107
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 846
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp