Få skolios i vuxen ålder?

Kivina

Trådstartare
Jag har länge haft problem med kroppen och för det har jag sökt till diverse sjukgymnaster och naprapater de senaste 7 åren. Idag var det dags för ett nytt besök hos en ny sjukgymnast för mig.

Han berättar då att jag har en vridning i ryggen, precis som skolios. Grejen är att det är aldrig någon som påpekat detta tidigare. Jag har tidigare haft en rak rygg, därför undrar jag om man kan få skolios i vuxen ålder? Eller kan vridningen ha muskulära orsaker?

Det var inte det enda han såg, jag har även snett(?) bäcken, benen är tydligt lika långa och så är höger axel framdragen... Självklart kan jag fråga sjukgymnasten också, men jag fick så mycket ny information idag och tänkte inte på att fråga...
 
Sv: Få skolios i vuxen ålder?

Synnerligen ovanligt att få skolios när en är färdigvuxen, nästan alltid muskulärt.
Snett bäcken och olika långa ben är en vanlig "diagnos" men inte realistisk för det.
 
Sv: Få skolios i vuxen ålder?

Jag kan inte riktigt svara på frågan men jag har en liten böj på ryggraden som troligen är från skolios (vi har det i släkten) som min sjukgymnast såg när jag var där specifikt för att jag hade ryggont. Det är ingen som har sett (eller iallafall sagt något om) det innan, inte ens läkaren som undersökte min rygg innan jag blev remitterad till den sjukgymnasten. Alltså, den har alltid varit där menade hon men jag visste själv inte om det förrän då (var 20 +).

Förövrigt blev jag "diagnosterad" i gymnasiet med att ha olika långa ben men sjukgymnasten konstaterade att de är lika långa, ojämlikheten sitter troligen i höften.
 
Senast ändrad:
Sv: Få skolios i vuxen ålder?

Hur menar du med inte realistisk. Känslan är ju att benen är olika långa, jag känner att det är "nånting" i höft/bäcken men kan inte sätta fingret på vad det är riktigt. Vad kan det bero på?

Trollslända: Jag har gått hos flera olika sjukgymnaster och naprapater, ingen har sett någon vridning tidigare. Den här sjukgymnasten såg det direkt när jag stod rakt upp och ner...
 
Sv: Få skolios i vuxen ålder?

Det ska väldigt mycket våld till för att bäckenet ska hamna på sniskan, och de flesta har alldeles lika långa ben.

"Snett bäcken och olika långa ben" är en vanlig "diagnos" som luktar oseriös lång väg.

Wow, vilken blick den sjukgymnasten måste ha....
 
Sv: Få skolios i vuxen ålder?

jag var själv ordentligt sned, för ett antal år sedan. Ett par naprapatbesök senare var jag liksidig igen.
Det var alltså muskulärt, muskler som drog rygg och bäcken snett.

(för övrigt har min ena dotter konstaterats ha olika långa ben, sjukgymnasten mätte henne när vi var där senast - ursprungslidandet är överrörlighet, vi konstaterade också att hon är väldigt oliksidig muskulärt och det var därför sjg mätte hennes ben för att se om det fanns nåt sånt samband)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 105
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 916
Senast: Yrsel
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 386
Senast: Zewz
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
2 956
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp