Få skritt/ländtäcket att inte blåsa omkring?

Fazeem

Trådstartare
Det har uppstått ett vindrelaterat problem för mig här i södra Sverige. Inte nog med att det knappt är någon sol och att det är lerigare än någonsin så blåser det något hysteriskt hela tiden. Denna fruktansvärda vind tillsammans med fukten gör att det blir bitande kallt! Och på ridbanan lyckas det bli någon form av vindtunnel in mellan ladorna runt om, och det blåser alltid mest där. Rider en häst som lätt blir spänd i ryggen/länden om det är kallt, så rider helst med ländtäcke när det blir kallt. Då uppstår dock problemet: alla länd/skrittäcken blåser ju på sniskan! :arghh: Det blir som ett segel! Tack och lov är hästen rätt så cool med själva fladdrandet, men det blir ju riktigt kallt när täcket inte ligger på plats.

Har någon några tips på hur jag kan få täcket att fladdra mindre? Jag har både skrittäcken som knäpps framför sadeln samt ländtäcken som knäpps i sadelstropparna. Båda har såklart snören under svansen. Men kan jag göra något mer? Kan ju inte vara den enda som har detta problem tänker jag ... :D
 
Tunga ländtäcken och tight snöre under svansen. Eventuellt parat med rem längre ner också.

I absolut värsta fall även svanskappa.
 
Förutom det de andra skrivit så undvik modeller som har spännet för högt upp. Upplever att de sitter bättre om spännet man sätter i stropparna sitter längre ned
 
Tack för alla tips! Tyngden verkar ju vara viktig, ska se om jag kan hitta något lämpligt! De jag har nu är tyvärr inte jättetunga..

Och snören längre ner bak ska jag absolut prova!
 
Jag vill slå ett slag för "galopptäcken" (tror jag de kallas?), som är hela bitar du lägger under sadeln
Finns ofta i fleece för lätt tvätt eller ylle för ännu mer värme/tyngden
Jag har haft såna (i fleece) på två av mina rygghästar och sen ländtäcke ovanpå
Iom att de ligger under sadeln så ligger de ofta mer still över resten av rumpan också
 
Rambos fleeceländtäcken tycker jag ligger stilla, de har lite tyngd i sig, ”låg” svansrem och jag tror att själva skärningen hjälper till lite också:)
 
Ska absolut se mig om efter ett tyngre ländtäcke :) @Angloubet, galopptäcken såg väldans trevliga ut! Vet du vart man kan köpa dessa? Kollade runt lite på diverse nätbutiker men utan framgång...
 
Det har uppstått ett vindrelaterat problem för mig här i södra Sverige. Inte nog med att det knappt är någon sol och att det är lerigare än någonsin så blåser det något hysteriskt hela tiden. Denna fruktansvärda vind tillsammans med fukten gör att det blir bitande kallt! Och på ridbanan lyckas det bli någon form av vindtunnel in mellan ladorna runt om, och det blåser alltid mest där. Rider en häst som lätt blir spänd i ryggen/länden om det är kallt, så rider helst med ländtäcke när det blir kallt. Då uppstår dock problemet: alla länd/skrittäcken blåser ju på sniskan! :arghh: Det blir som ett segel! Tack och lov är hästen rätt så cool med själva fladdrandet, men det blir ju riktigt kallt när täcket inte ligger på plats.

Har någon några tips på hur jag kan få täcket att fladdra mindre? Jag har både skrittäcken som knäpps framför sadeln samt ländtäcken som knäpps i sadelstropparna. Båda har såklart snören under svansen. Men kan jag göra något mer? Kan ju inte vara den enda som har detta problem tänker jag ... :D
Lösningen för mig har oftast varit lite tyngre ländtäcken, plus i värsta fall ett lägre sittande svanssnöre som kan kan hålla det på plats. Har faktiskt aldrig riktigt haft problemet trots att jag bor i blåsiga Gbg.
 
Ska absolut se mig om efter ett tyngre ländtäcke :) @Angloubet, galopptäcken såg väldans trevliga ut! Vet du vart man kan köpa dessa? Kollade runt lite på diverse nätbutiker men utan framgång...
@Fazeem Njae, jag fick ett med en häst, och till den andra har jag helt enkelt sytt på lite band på en fleecefilt
Kolla på engelska sidor, när jag googlar "galopptäcke" så får jag upp lite gamla träffar från Buke som kanske funkar än?
 
Jag hade en ponny som var väldigt bakskygg, så han blev rädd om ländtäcket fladdrade. Då löste jag det genom att sy på bensnören på ländtäcket 😊. Funkar ju bra om man inte tänkt ta av täcket under ridning.
 
Ska absolut se mig om efter ett tyngre ländtäcke :) @Angloubet, galopptäcken såg väldans trevliga ut! Vet du vart man kan köpa dessa? Kollade runt lite på diverse nätbutiker men utan framgång...
Jag hade ett körtäcke i ull från Mias, som jag använde som ett galopptäcke mellan schabrak och sadel. Så kolla efter körtäcke, de har ju ofta ett band som du kan trä sadelgjorden igenom också 😊
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp