Få svans att se tjockare ut?

A

Alpin87

Ska tävla imorgon och hästens svans är lite tanig. Funderade på om jag skulle fläta kvällen innan men det är ju inte snyggt om den är jättelockig heller ;)

Har ni några tips?
 
Sv: Få svans att se tjockare ut?

Volymschampo och balsam funkade bra för min islänning med tunn (!) svans iaf. Minns inte vilket märke men det är väl bara att prova sig fram.
 
Sv: Få svans att se tjockare ut?

Fläta en tunn svans har jag bara sett otroligt fula överlockiga resultat :angel: Volymschampo bör väl fungera, men spelar det någon roll? Är svansen tunn så är den det, inget domaren dömmer ner :D hoppas vi på :rofl:
 
Sv: Få svans att se tjockare ut?

Haha ja det har du ju rätt i! Nej något krulligt resultat vill jag knappast ha ;)
 
Sv: Få svans att se tjockare ut?

Kan du inte fukta svansen kvällen innan och så tidigt som möjligt innan tävlingen tar du ur flätan och borstar och kammar svansen ? =) Borde funka.
 
Sv: Få svans att se tjockare ut?

ja, funderar på att tvätta svansen, göra en lös inbakad fläta utan att dra ut (när svansen fortfarande är blöt) och sedan ta ut den tiiidigt på morgonen efter och borsta igenom den ordentligt..

vad tror ni?
 
Sv: Få svans att se tjockare ut?

Tvätta och fläta den kvällen innan och ta ur flätan och borsta ut svansen. De lockar som finns från början försvinner rätt fort.
 
Sv: Få svans att se tjockare ut?

usch nej inte fläta! gjorde det misstaget en gång med min (skimmel så jag ville hålla manen och svansen vita över natten) och han såg ut som my little pony när jag tog ut flätorna... :crazy: fick blöta man o svans igen för att få bort det.
 
Sv: Få svans att se tjockare ut?

Tvätta svansen kvällen innan, ingen fläta, spryta i glansspray och borsta den med rotborste när den är torr dagen därpå, då blir den fluffig :) Sen kan du ta en klick barnolja och smeta ut i händerna och dra genom svansen, gärna underifrån.. Det låter konstigt och att svansen borde blir "tyngre" med olja i men det har funkat för mig och svansarna blir jätte fina :)
 
Sv: Få svans att se tjockare ut?

*kl* Jag brukar tvätta svansen i vanligt schampoo och balsam (gärna för volym) och sen spraya riktigt ordentligt med pälsglans och flätar sen svansen i en lös fläta. På morgonen så borstar jag ur den ordentligt och tar ev. mer pälsglans. Då brukar den bli fluffig och fin, om du borstar ordentligt så blir den inte korkskruvar utan bara mer volym. Tvätta gärna hela hästen i schampoo och balsam, det blir mkt bättre resultat än med vanligt hästschampoo. Vanligt hästschampoo är att jämföra med diskmedel eller tvål, det gör ent och är bra när hästen är riktigt skitig men vill du ha glans så är det bättre med grejor för människor. Var noga med att skölja ur allt bara.
 
Sv: Få svans att se tjockare ut?

Så gör jag också! Tycker ett bra pälsglans ger en väldigt fluffig effekt. Om svansen är nytvättad och väl genomborstad vill säga. Volymschampoo har jag aldrig provat men det kan ju vara värt ett försök! :)
 
Sv: Få svans att se tjockare ut?

Jag brukar fläta svansen kvällen innan, efter jag har tvättat det och när den har torkat. Då får man inte permanentkrull i svansen utan bara mjuka vågor som ger volym:laugh:
 
Sv: Få svans att se tjockare ut?

ibland kan man klippa av den lite på längden, då brukar den se tjockare ut. Om den inte redan är kort vill säga.. Inte snyggt med för kort svans..
 
Sv: Få svans att se tjockare ut?

En tjej i stallet har ett fullblod med den ynkligaste lilla svans jag någonsin har sett. Hon brukar fläta ihop två långa toalettrulletjocka band av hö som hon sedan flätar in i svansen i en LÖS femfläta. Det fungerar ungefär som papiljotter utan att göra svansen alltför kryllig: "hörepen" ger extra volym åt de ynkliga stråna i svansen. På morgonen innan tävlingen tar hon ur flätan och drar fingrarna igenom den (och hästen får äta upp hörepet om han vill :)). Det fungerar jättebra och svansen ser luftig och frisk ut. Knepet är att vika in höbanden i svansen så högt upp som möjligt och att fläta jämnt och stadigt men löst på samma gång. Svansen delas alltså in i tre delar och höbanden utgör två av de fem delarna till femflätan.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har en kort svans och kort man, så kort att det inte går att göra flätor. HUR får jag den och svansen att växa???
Svar
1
· Visningar
364
Senast: Grazing
·
Hästvård Fick lite av en chock igår när jag borstade hästens svans...När jag höll i svansroten för o "hålla emot" när jag började längst ner, så...
Svar
1
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 467
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
625
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp