Få text publicerad?

Jozze

Trådstartare
Jag har plitat ner en krönika som jag inte skulle ha något emot att få publicerad. Jag har försökt hitta info på olika dagstidningars webbsidor men har inte lyckats.

Någon som har tips på hur man kan gå tillväga? Och är det större chans att bli publicerad i en lokalare tidning än en rikstäckande eller är chansen ungefär lika liten? Andra ställen som man kan bli publicerad på? Jag vill gärna ha en slant för mödan också. ;)

Krönikan kan väl sägas behandla ämnet jämställdhet, eller åtminstone föräldraledighet.
 
Detta vill jag också ha svar på!
Jag skulle dock kunna tänka mig att det är lättare att bli publicerad i något lokalt då det inte borde vara lika många som skickar in och önskar publicering. Sedan känns det som att man nog får vara glad om man ens blir publicerad och att man inte kan kräva betalt? Men jag vet inte, jag hade nog lätt kunnat bli lurad där ;)
 
Jag tycker man ska begära betalt. Varför göra det gratis för. Men är det vettigt skrivet så finns chansen att bli publicerad.
 
Frågan om du får betald eller inte hänger väl på om de kommer betrakta det skrivna som insändare (och därmed ett utspel för debatt) eller krönika (som strängt taget bara skal vara en sammanfattning och reflektion av vad som har hänt i ämnet)
 
Frågan om du får betald eller inte hänger väl på om de kommer betrakta det skrivna som insändare (och därmed ett utspel för debatt) eller krönika (som strängt taget bara skal vara en sammanfattning och reflektion av vad som har hänt i ämnet)
Nädå, en del tidningar är så fräcka att de publicerar gratismaterial som vilket redaktionellt material som helst.
 
Nädå, en del tidningar är så fräcka att de publicerar gratismaterial som vilket redaktionellt material som helst.

Jag har varit med om att en journalist (på länstidning) satt sitt eget namn under min text och mitt foto.

Eftersom vi fanns i samma hästkretsar var det inte större vits med att bråka. Vi var fler som drabbades och resonerade som så att det var väl bra att det publicerades då...

På lokaltidningar finns det ofta plats för material "från läsekretsen" och det honoreras i allmänhet inte. Regionala tidningar är aningen bättre men inte alltid.
 
Tack för svar! Jag insåg efter att jag startat tråden att jag ju känner en redaktör som kan ge mig återkoppling på texten och säkert något tips om hur jag ska sälja in den. Dock platsar den knappast i "hennes" tidning.

Insändare ska den inte publiceras som. Det är en krönika av det mer kåserande slaget men med en politisk känga. Metros kolumn känns som ett bra forum men jag hittade inget om hur man gör om man vill få något publicerat. Går via redaktionen kan jag väl iofs gissa.
 
Tack för svar! Jag insåg efter att jag startat tråden att jag ju känner en redaktör som kan ge mig återkoppling på texten och säkert något tips om hur jag ska sälja in den. Dock platsar den knappast i "hennes" tidning.

Insändare ska den inte publiceras som. Det är en krönika av det mer kåserande slaget men med en politisk känga. Metros kolumn känns som ett bra forum men jag hittade inget om hur man gör om man vill få något publicerat. Går via redaktionen kan jag väl iofs gissa.
Ser sällan Metro men gissar att de, som de flesta tidningar av någorlunda storlek, har fasta krönikörer - alltså sådana som återkommande skriver i just den tidningen.
 
Ser sällan Metro men gissar att de, som de flesta tidningar av någorlunda storlek, har fasta krönikörer - alltså sådana som återkommande skriver i just den tidningen.
Tidningar som har fasta krönikörer kan ju ändå ta in enstaka krönikor av andra. Men jag tror att man behöver vara ett "namn" eller ha någon specifik position i relation till det ämne ens krönika handlar om, för att det ska vara särskilt troligt att någon tidning vill publicera den.
 
Tack för svar! Jag insåg efter att jag startat tråden att jag ju känner en redaktör som kan ge mig återkoppling på texten och säkert något tips om hur jag ska sälja in den. Dock platsar den knappast i "hennes" tidning.

Insändare ska den inte publiceras som. Det är en krönika av det mer kåserande slaget men med en politisk känga. Metros kolumn känns som ett bra forum men jag hittade inget om hur man gör om man vill få något publicerat. Går via redaktionen kan jag väl iofs gissa.
Metro kan nog bli svårt, men klart att det är värt ett försök :)
 
@Petruska Eftersom Jozze pratade om lokala vs rikstäckande låg dagstidningar närmast till hands för mig. Och där är nog krönikörerna oftast fasta, sådant som skrivs av utomstående hänvisas till insändarplats.
 
För att bli ett namn måste man ju börja någonstans! :D

Jag tror knappast att Metro tar in den, men kanske min lokala dagstidning. För ja, det var en dagstidning jag tänkte på. Och vill ingen ha den får jag väl publicera den som ett blogginlägg alternativt på någon sajt som har gästkrönikörer.
 
För att bli ett namn måste man ju börja någonstans! :D

Jag tror knappast att Metro tar in den, men kanske min lokala dagstidning. För ja, det var en dagstidning jag tänkte på. Och vill ingen ha den får jag väl publicera den som ett blogginlägg alternativt på någon sajt som har gästkrönikörer.
Börja med din lokaltidning, det är inte alls omöjligt :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp