Få till piaffen från hästryggen

J

Juvelflickan

Hejsan!

Jag har ett islandssto som jag precis har lärt piaff, från marken.
Däremot får jag inte riktigt till det från ryggen.
Behöver hon mer kraft, då från marken för att klara det då jag sitter på?
Någon som har tips?
När jag ändå håller på kan jag ju passa på att fråga om någon har tips om hur jag kan stärka hennes trav och galopp?

Jag är mycket tacksam för svar :bow:


"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom, han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
Sv: Få till piaffen från hästryggen

Har du testat att ta hjälp av en person som går på marken när du övar uppsuttet ?

Kan nog fungera att ha en passiv ryttare på ryggen och att piaffkommandot kommer från marken i början. Sen när hästen är med på detta kan hjälperna läras in från ryggen.

Coolt med en piafferande isis !
 
Sv: Få till piaffen från hästryggen

Håller med Pansi. Ta hjälp från någon på backen. Håller på och lär min häst Piaff och från backen trampar hon på riktigt bra dock har hon svårare att förstå vad jag menar från ryggen (börjar dock komma nu). Jag bad en av mina tränare att touchera henne från backen när jag red och det funkade kanon (förutom att hon tog i lite för hårt för min häst första gången och pållen höll på att landa i takbjälkarna :-).

Vad gäller trav och galopp så är övergångar, halvhalter och skolor mycket stärkande. Det är bättre att galoppera tre steg med kvalité och bryta av, alltid i balans.

Mvh//LG
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 991
Senast: banani
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 882
Senast: Görel
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 989
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 935

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp