Få tillbaka hunden?

Ayka

Trådstartare
Hej! Jag behöver lite råd. Jag är 20 år och jag hade köpt hund mes stamtavla. Hunden är nu 6 månader. Jag flyttade hemifrån för 1 månad sen för att hyra egen lägenhet och ta pärla med mig men den tiden när jag var borta så grannar började klaga att hunden skäller för mycket och att de ska anmäla. Då blev min mamma rädd och sålde min pärla till en annan familj utan min tillstånd. Idag ringde mig den nya familjen att de har köpt hunden och de vill ha kontrakten nu. Jag frågade henne varför ringde du inte tidigare innan du köpte min hund då sa hon att din mamma har gjort muntligt avtal. Vad kan jag göra nu? Jag sa att jag betalar dubbel till dig om du ger mig tillbaka min pärla men de tackar nej.
 
Hej! Jag behöver lite råd. Jag är 20 år och jag hade köpt hund mes stamtavla. Hunden är nu 6 månader. Jag flyttade hemifrån för 1 månad sen för att hyra egen lägenhet och ta pärla med mig men den tiden när jag var borta så grannar började klaga att hunden skäller för mycket och att de ska anmäla. Då blev min mamma rädd och sålde min pärla till en annan familj utan min tillstånd. Idag ringde mig den nya familjen att de har köpt hunden och de vill ha kontrakten nu. Jag frågade henne varför ringde du inte tidigare innan du köpte min hund då sa hon att din mamma har gjort muntligt avtal. Vad kan jag göra nu? Jag sa att jag betalar dubbel till dig om du ger mig tillbaka min pärla men de tackar nej.

Är det du om står som ägare på hunden? I så fall har Ju din mamma begått ett brott, polisanmäl om du vill ha tillbaka hunden.
 
Är det du om står som ägare på hunden? I så fall har Ju din mamma begått ett brott, polisanmäl om du vill ha tillbaka hunden.
Ja jag är ägare. Vad kommer hända med min mamma? Måste hon betala pengar isåfall? Jag vill gärna få tillbaka min pärla så jag kan betala även för det.
 
Ja jag är ägare. Vad kommer hända med min mamma? Måste hon betala pengar isåfall? Jag vill gärna få tillbaka min pärla så jag kan betala även för det.

Ingen aning, har dålig koll på det. Men det är nog enda vägen att gå om du vill ha tillbaka hunden. Du ska inte betala någonting, polisanmäler du så ser poliserna att din mamma sålt något som inte är hennes, det är olagligt.
 
Hon blir iaf tvungen att betala tillbaka vad hon sålt hunden för. Varför har du inte ordnat med passning av hunden ifall den skäller så grannarna klagade?
Vi har stor gård och pärlan leker och skäller därför jag flyttade jobbar och tänkte hyra boende ta med mig pärlan men hände detta jag fick veta allt detta idag 🥺
 
Ingen aning, har dålig koll på det. Men det är nog enda vägen att gå om du vill ha tillbaka hunden. Du ska inte betala någonting, polisanmäler du så ser poliserna att din mamma sålt något som inte är hennes, det är olagligt.
Tack för hjälpen🙏🏻
 
Jag förstår inte riktigt. Skällde hunden i den nya lägenheten och hur kunde de nya ägarna i så fall hämta henne?
 
Hoppas det löser sig. Om jag var du skulle jag anmäla nu direkt. Jättejobbigt förstår jag men verkligen inte okej av din mamma. Du får gärna uppdatera om hur det går.
Hoppas med jag ringer nu polisen direkt och åker hem direkt imorgon 🥺
 
Jag förstår inte riktigt. Skällde hunden i den nya lägenheten och hur kunde de nya ägarna i så fall hämta henne?
min familj har stor lägenhet med stor gård och grannar bredvid oss hotade oss med polisanmälan det därför mamma gjorde så :(
 
min familj har stor lägenhet med stor gård och grannar bredvid oss hotade oss med polisanmälan det därför mamma gjorde så :(

Åh, nu förstår jag tror jag, förlåt! Du hade alltså hunnit flytta och det var i familjehemmet hunden skällde? Det låter väldigt brådmoget av din mamma om det stämmer - det hade ju varit en smal sak att inte låta hunden skälla ute på tomten tills den ändå skulle flytta hem till dig.
Jag hoppas att det löser sig. Är du bekant med familjen som köpt hunden?
 
Åh, nu förstår jag tror jag, förlåt! Du hade alltså hunnit flytta och det var i familjehemmet hunden skällde? Det låter väldigt brådmoget av din mamma om det stämmer - det hade ju varit en smal sak att inte låta hunden skälla ute på tomten tills den ändå skulle flytta hem till dig.
Jag hoppas att det löser sig. Är du bekant med familjen som köpt hunden?
Nej jag kände inte de alls fick samtal idag att de vill ha kontrakt.
 
Nej jag kände inte de alls fick samtal idag att de vill ha kontrakt.
Du måste informera de nya ”köparna” att hunden har sålts olovligt samt troligtvis polisanmäla din mamma såvida hon inte vill eller kan betala tillbaka pengarna och återfå hunden.
Lämna absolut inte ut några papper till dom som har hunden nu och se till att du står som ägare i jordbruksverkets ägarregister.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 881
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 015
Senast: Migo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 512
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp