Få tillbaka hunden?

Kolla upp att det är du som står som ägare, både SKK och Jordbruksverket.

Ur juridisk synpunkt, så är det faktiskt helt oväsentligt vem som står som ägare där. Vad som räknas är vem som står på köpekontraktet, den personen räknas som juridisk ägare. Däremot är det ju praktiskt om hunden kommer på villovägar, att rätt ägare går att hitta och också kontakta.
 
Ur juridisk synpunkt, så är det faktiskt helt oväsentligt vem som står som ägare där. Vad som räknas är vem som står på köpekontraktet, den personen räknas som juridisk ägare. Däremot är det ju praktiskt om hunden kommer på villovägar, att rätt ägare går att hitta och också kontakta.

I tillsynslagen står dock att hundägarregistret får användas för att fastställa ägarskap (antar att man gör det om inga andra "bevis" finns, men som tillägg i sammanhanget).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 890
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 017
Senast: Migo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 691
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
800
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp