Bukefalos 28 år!

Få tillbaka pengar men fel person ?

Bexzor

Trådstartare
Min sambo fick idag en avi om att han har betalat för mycket till ett företag. Ett företag där han inte är kund, men jag är. Räkningen rör vårt bredband, vilket står i mitt namn, men räkningen betalades från hans konto. En räkning som betalades i september 2015.

Min sambo har inte varit kund på detta företag på flera år (då vi flyttade ihop och vi lät allt vara kvar i mitt namn).

Borde inte det inte vara utfört i mitt namn? Nu har vi iofs gemensam ekonomi men väldigt knepigt att den går till honom och inte mig. Har det hänt er någon gång?
 
Fast om räkningen är dubbelbetald (eller hur mycket det nu är betalt) från hans konto, så är det ju inte konstigt att avin kommer till honom :confused:? Företaget vet ju inte att han är ihop med dig, utan när företag får in för mycket pengar så söker de kontot pengarna kommer ifrån och skickar tillbaka pengarna till den som står för kontot.
 
Fast borde det inte gå på OCR-numret, och kundnummer? Och inte på vem som betalat ?

Nu spelar det ingen roll överhuvudtaget.
 
Min sambo fick idag en avi om att han har betalat för mycket till ett företag. Ett företag där han inte är kund, men jag är. Räkningen rör vårt bredband, vilket står i mitt namn, men räkningen betalades från hans konto. En räkning som betalades i september 2015.

Min sambo har inte varit kund på detta företag på flera år (då vi flyttade ihop och vi lät allt vara kvar i mitt namn).

Borde inte det inte vara utfört i mitt namn? Nu har vi iofs gemensam ekonomi men väldigt knepigt att den går till honom och inte mig. Har det hänt er någon gång?

Företaget jag jobbar på betalat alltid ut till den som betalat :)

Varför skulle det vara knepigt? Företaget kan ju inte veta att ni har gemensam ekonomi. :)
 
Fast borde det inte gå på OCR-numret, och kundnummer? Och inte på vem som betalat ?

Nu spelar det ingen roll överhuvudtaget.

Tänk dig såhär:

Person A ska betala in 5000 kr på OCR-nummer 1234, men råkar betala in på OCR 1235 som tillhör Person B och är redan betald. Skulle det vara rättvist att person B får tillbaka person A:s pengar ;)?
 
Hur menar du att det borde gå på OCR-numret? Det är ju inte du som betalat, utan en annan person. Varför ska du ha pengarna tillbaka som inte du har betalat? :)

Tänk dig såhär:

Person A ska betala in 5000 kr på OCR-nummer 1234, men råkar betala in på OCR 1235 som tillhör Person B och är redan betald. Skulle det vara rättvist att person B får tillbaka person A:s pengar ;)?

Det baseras ju på mina andra fakturor på företaget, eftersom utbetalningen stämmer för övrigt. Då jag upptäckte att jag betalade in för mycket. Eftersom de kan se att det är inbetalt för mycket så borde det väl ändå gå till kunden ? Men givetvis i det exempel som Miao nämner så ska pengarna gå till inbetalaren, men i detta fall så är det baserat på mina övriga räkningar då utbetalningen stämmer exakt med det jag råkade betala in för mycket. Jag betalade in mer på fakturan än summan på avin, så de kan inte bara sett att "oj, han har inga fakturor här" .
 
Det är klart att det hänt att vi betalat dubbelt någon gång. Och lika självklart att den som då betalat får tillbaka sina pengar. Det spelar ju egentligen roll vem som står på avtalet, det viktiga är ju var pengarna kommer från.
 
Det är klart att det hänt att vi betalat dubbelt någon gång. Och lika självklart att den som då betalat får tillbaka sina pengar. Det spelar ju egentligen roll vem som står på avtalet, det viktiga är ju var pengarna kommer från.

Jo, fast skillnaden är att han bara fått tillbaka mellanskillnaden på vad fakturan var på samt på vad jag betalade in :)

Hade han fått hela den inbetalda summan så hade jag förstått , men inte när de bara betalat ut mellanskillnaden. Där är skillnaden , eftersom om han ska få utbetalt i sitt namn så bör han väl ändå logiskt sätt fått hela summan tillbaka om de nu anser att det är hans pengar ?
 
Jo, fast skillnaden är att han bara fått tillbaka mellanskillnaden på vad fakturan var på samt på vad jag betalade in :)

Hade han fått hela den inbetalda summan så hade jag förstått , men inte när de bara betalat ut mellanskillnaden. Där är skillnaden , eftersom om han ska få utbetalt i sitt namn så bör han väl ändå logiskt sätt fått hela summan tillbaka om de nu anser att det är hans pengar ?

Fast nu fattar jag inte vad du menar.... menar du att företaget skulle betala tillbaka ALLA pengar, och då ha en helt obetald faktura även fast de fått in pengar på den?

När det kommer in pengar på ett OCR, så tar man betalt för summan på fakturan, resterande (om den inbetalda summan är högre än fakturabeloppet) läggs till utbetalning till det kontot det kom ifrån. Jag ser inte vad som är konstigt med det?
 
Jo, fast skillnaden är att han bara fått tillbaka mellanskillnaden på vad fakturan var på samt på vad jag betalade in :)

Hade han fått hela den inbetalda summan så hade jag förstått , men inte när de bara betalat ut mellanskillnaden. Där är skillnaden , eftersom om han ska få utbetalt i sitt namn så bör han väl ändå logiskt sätt fått hela summan tillbaka om de nu anser att det är hans pengar ?

Fast folk kan ju använda även såna saker för att lura åt sig mer pengar. Du kan ha avtalat med någon att den ska betala en viss tjänst. Sen säger du att den kostar mer än vad den gör och så kan du hämta ut mellanskillnaden..
Förstår du?

Självklart måste pengarna gå tillbaks till den som betalat om det blivit fel.
 
Pengarna går till den som äger kontot. Även transportstyrelsen gör så kan jag tillägga då min pappa fick tillbaka en avi för för mkt inbetald skatt på min bil som är reggad på mig (för att jag hade betalat från hans konto)
 
Jag fick tillbaka 650 kr från transportstyrelsen för en felparkering som jag inte vet om att jag haft. Rätt bilnummer i alla fall. Hittar inte att jag betalt den heller, skumt.
 
Som sagt, i vårt fall gör det ingenting. Jag blev bara fundersam på hur det fungerar. Även om jag finner det knepigt så får jag acceptera att jag inte fattar :p

Kommer fortsätta betala från sambons konto, eftersom det är lättare än att överföra pengar kors och tvärs. Vi försöker betala ungefär lika mycket från varje konto. Men vad jag inser att vi måste få tummen ur och skaffa ett gemensamt konto med 2 kort tillkopplat, vore så mycket smidigare :angel:
 
Som sagt, i vårt fall gör det ingenting. Jag blev bara fundersam på hur det fungerar. Även om jag finner det knepigt så får jag acceptera att jag inte fattar :p

Kommer fortsätta betala från sambons konto, eftersom det är lättare än att överföra pengar kors och tvärs. Vi försöker betala ungefär lika mycket från varje konto. Men vad jag inser att vi måste få tummen ur och skaffa ett gemensamt konto med 2 kort tillkopplat, vore så mycket smidigare :angel:

Tänk såhär då, så kanske det klarnar :)

Socialen betalar dina räkningar för du kan inte försörja dig just nu. Soc gör ett misstag och dubbelbetalar en faktura.
Varför ska du ha pengen åter när det är Soc som betalat din räkning? Pengarna tillhör Soc, inte dig. Blev det klarare?
 
Tänk såhär då, så kanske det klarnar :)

Socialen betalar dina räkningar för du kan inte försörja dig just nu. Soc gör ett misstag och dubbelbetalar en faktura.
Varför ska du ha pengen åter när det är Soc som betalat din räkning? Pengarna tillhör Soc, inte dig. Blev det klarare?

Alltså jag är helt med på att han får pengar då det är ifrån hans konto. Men det jag inte förstår är att företaget har dragit av den summan som fakturan var på och sedan betalat ut mellanskillnaden. För om det nu är så att de anser att pengarna är hans, vilket de är tekniskt sätt, så borde de väl inte bara betala ut mellanskillnaden?
Borde de då inte betala ut allt och skicka en påminnelse till mig om obetald faktura?

Själv tror jag att jag låst mig, för jag försöker fatta men min gravidhjärna som inte ansträngs allt för ofta slår bakåt :wtf:
 
Alltså jag är helt med på att han får pengar då det är ifrån hans konto. Men det jag inte förstår är att företaget har dragit av den summan som fakturan var på och sedan betalat ut mellanskillnaden. För om det nu är så att de anser att pengarna är hans, vilket de är tekniskt sätt, så borde de väl inte bara betala ut mellanskillnaden?
Borde de då inte betala ut allt och skicka en påminnelse till mig om obetald faktura?

Själv tror jag att jag låst mig, för jag försöker fatta men min gravidhjärna som inte ansträngs allt för ofta slår bakåt :wtf:
Fast de bryr sig inte om vem det är som betalat utan bara att de fått in rätt antal pengar, eller i detta fall för mycket = de betalar tillbaka den summan som blev "över".
 
Alltså jag är helt med på att han får pengar då det är ifrån hans konto. Men det jag inte förstår är att företaget har dragit av den summan som fakturan var på och sedan betalat ut mellanskillnaden. För om det nu är så att de anser att pengarna är hans, vilket de är tekniskt sätt, så borde de väl inte bara betala ut mellanskillnaden?
Borde de då inte betala ut allt och skicka en påminnelse till mig om obetald faktura?

Själv tror jag att jag låst mig, för jag försöker fatta men min gravidhjärna som inte ansträngs allt för ofta slår bakåt :wtf:

Haha, det är lugnt! :) Jag jobbar med felinbetalningar så jag har sett det mesta.

Jag tror att den som betalat ut pengarna har tänkt såhär (det skiljer lite sig mot hur jag jobbar, men kan ändå tänka mig hur det gått till)
Pengarna hamnar på en error-lista, hen måste manuellt gå in på din kundbild och placera pengarna. Det finns en öppen faktura med samma OCR som det står på betalningen, men summan stämmer inte.
Hen kollar i infotorg/annan sida med personinfo, ser att betalaren och du bor på samma adress. Placerar då pengarna och återbetalar resten till den som betalat in pengarna (det syns på informationen från banken)

Kan tänka mig att om betalaren hade en annan adress än du så hade betalaren fått hela summan tillbaka, alternativt ett brev eller liknande där företaget frågade hur pengarna ska placeras. Så gör vi om vi är osäkra.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 979
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 892
Juridik & Ekonomi För att göra en lång historia kort. Jag hyrde ett rum hos en person under en kort tid, och nu när jag flyttat ut vägrar hyresvärden...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 218
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Svårt att veta under vilken rubrik denna tråd skulle placeras eftersom den rör alla djurslag, så fick bli allmänt. Vill moderator ha den...
Svar
13
· Visningar
1 937
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp