Få unghäst orka bära sig bättre i galoppen

kaninälskare

Trådstartare
Hej!

Har en unghäst som kan galoppfattningarna utmärkt men orkar inte riktigt bära sig ordentligt i galoppen. Hon fattar galopp och sedan rusar hon framåt i en jättefartfylld galopp. Är likadant när jag jobbar henne på töm/lina. Hon orkar helt enkelt inte hålla en kortare galopp.

Försöker promenera/köra på töm samt skritta ut i backar och klättra 2 ggr i veckan, vad är era bästa tips för att ge hästen bästa förutsättningarna att orka bära sig i galoppen?
 
Du kan bryta av redan efter ett eller några språng. Ett halvt varv är nog alldeles för långt. Bättre med fattning - några få språng - avbrott - fattning osv.

Fast det riskerar att göra hästen väldigt osäker. Det är ju en unghäst i början av sin skolgång. Den kommer bara bli förvirrad. ”Ska jag galoppera eller inte?”
Jag hade ridit ut och låtit den galoppera på för att stärka sig på det sättet.
 
Jag hade tränat galopp ute. Bra fattningar och sedan friskt tempo längre sträckor för att bygga styrka. Därifrån samlat upp galoppen i den takt hästen orkar bära sig. Det är inget hästjobb att bygga upp en unghäst, det tar år beroende på individen.

Den vettiga skolan anser jag är att rida unghästen i naturen för att stärka kropp och psyke, ha plats och utrymme att få rulla på och hitta balans.
 
Håller med @Lovisaleonora helt!

oå en så orutinerad häst hade jag inte håller på med att bryta av så fort hon rusar utan tagit till vara på bjudningen och låtit henne galoppera på.

ligg och rulla i galopp ute och låt den stärka sig! Med ökad styrka kommer samling! Med unga hästar tycker jag att problem ska lösas framåt, inte genom att bromsa.
 
Tycker också det är bäst att träna galoppen ute med en unghäst, gärna med sällskap i början så den känner sig tryggare och fokuserar på uppgiften.
Nu vet jag inte vilken ålder din häst har och vilken ras, alla har ju olika förutsättningar och olika hur mycket du kan kräva. Min blir 4a i sommar och jag har inte så stora krav på att samla henne. Det viktigaste just nu är att hon lyssnar och vill framåt.
Vi har helt fantastiska ridvägar här så har mycket backar att träna i och även långa raksträckor med bra underlag utan biltrafik där vi övar mycket galopp. Man märker att ju mer kondis och mer muskler hon får, ju lättare blir det att korta galoppen.

Sen är det ju väldigt olika hur man upplever galoppen på olika hästar. Sitter jag på grannens häst känns det som det går jättefort, trots att den egentligen inte gör det. Det är en häst med ett mycket större steg och mer "power" än min, tror att det är därför jag tycker det går fort! ;)
 
Skriver under på det flera andra redan sagt - galoppera ute, låt hästen stärka galoppen i galopp och behålla/öka framåtbjudningen. Bärighet är ett långsiktigt arbete, det tar tid att bygga upp muskler och man får ta det i små, små steg. Men utan framåtbjudning blir det svårt att få till samling och bärighet. :)
 
Skulle fortsätta med att stärka ute i backar och istället för att bryta av innan hästen inte orkar mer så hade jag lättat i sitsen och låtit hästen galoppera på framåt.

Alla mina hästar hade tillslut exploderat av en massa övergångar.
 

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 910
Senast: Stergo
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 339
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 023
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 412
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp