Få upp gammal hund i vikt fort?

SiZo

Trådstartare
Har en hund här hemma som i vår blir 13 år gammal!
Hon är mkt pigg och fräsch för sin ålder, sover lite mer än innan och hänger inte med mössen i stallet längre.

Hon fick problem med att äta för ett tag sen, troligtvis pga tänderna. Det är ju inget konstigt, de flesta småhundar har ju tappat tänderna för länge sen i hennes ålder.

Iaf så var jag nog lite sen med att reagera på att hon inte åt lika bra längre. Nu får hunden mjukfoder, tror det är scienc hill eller nåt (vet inte stavning, men det är bra jävla dyrt iaf). Hon får i dagsläget för hundar mellan 1-6 år då jag misstänker att det är mindre energi i fodret för gamla hundar, och hon behöver ju gå upp i vikt.

Nu till problemet, jag vill ha upp henne i vikt fortare! Detta för att snabbt kunna avgöra om jag ska ta henne till veterinären och ta blodprov o kolla så att allt stämmer eller inte.

Vad har ni för tips här? Pris är inget problem, min lilla skit är värd sin vikt i guld :love:

Hon är pigg o glad, så jag kanske överreagerar lite, men samtidigt så är det ju en hund, de har ju inte alltid vett att ta det lungt bara för att de mår dåligt.
 
Sv: Få upp gammal hund i vikt fort?

Det vettigaste tycker jag är att du tar hunden till vet. FÖRST!

Gör en hälsokontroll på henne så kan du få info om hur hon verkligen mår samt vilket foder som passar just henne bäst.
Många äldre hundar behöver speciell kost för att bevara tex. njurfunktion och "hjärt-hälsa" via bla. mindre mängd salt, protein och fosfor i maten.

Att då försöka "göda upp" henne känns som att börja i helt fel ände.

/Swat
 
Sv: Få upp gammal hund i vikt fort?

Jag är djursjukvårdare själv, och vet att hunden inte ser sjuk ut.
Hon har inga problem med njurar, snarare tvärtom, hon kan fortfarande hålla sig väldigt länge. Men ibland glömmer hon säga till när hon vill ut.

Problemet med vikten kom med tänderna, varför ska jag då i första hand anta att nåt annat är fel?

Hunden i fråga har blivit opererad 6 ggr och avskyr verkligen veterinärer, de får inte ta i henne utan hon är jätte rädd och klättrar bara på mig och ber om hjälp, därav vill jag helst inte utsätta henne för den stressen.
 
Sv: Få upp gammal hund i vikt fort?

Jag gav min hund seniormat när hon började komma upp i åldern och resultatet blev att hon tappade väldigt mycket hull. Hon behöver mycket fett i maten. Så jag håller med om att seniormat är mindre bra.

Ett foder som har ganska högt fettinnehåll, men som ändå är skonsamt mot lever och njurar (jag tänker på det som Swat skriver) är Hills l/d. Jag ger det till min 16-åring eftersom hon går på Rimadyl och hon är väldigt fin i hullet. Utöver det så ger jag laxolja vilket ger extra fett och Omega 3.

Är hunden frisk och äter så ska det gå ganska fort att få tillbaka hullet. Min tappade en del efter en magsjuka i höstas men gick upp igen på bara ett par veckor.
 
Sv: Få upp gammal hund i vikt fort?

Även jag gav seniormat till min gamling som alltid haft lätt att lägga på hullet. När hon var runt 14-15 började hon dock tappa i vikt och jag bytte till att börja med till ett vanligt foder för vuxna hundar men den sista tiden (hon blev nästan 16) fick hon ett högenergifoder med hög smältbarhet. (Hon var regelbundet kollad hos vet. då hon hade en kroniks sjukdom.)
Det finns även speciella rehabfoder som har mycket hög smältbarhet och som man kan ge hundar som tappat i vikt pga sjukdom eller efter större ingrepp när kroppen behöver återhämta sig. Använde det på min andra hund när hon hade varit sjuk ett längre tag, tror att det var Hill's som hade det (köps hos vetten). Du kan ju ge det uppblött så är det lätt för hunden att få i sig oavsett tandstatus. (Gammelhunden ovan hade tappat/dragit/saknade väldigt många tänder men åt bra ändå:).)
 
Sv: Få upp gammal hund i vikt fort?

Jo jag har letat efter hills, men dessvärre har det inte funnits där jag varit :crazy:

Har ingen större lust att åka ända till kliniken för att köpa det!
iomed att hon är lite kräsen vill man ju gärna köpa en burk för att se om hon gillar det... och det blir många resor då...
 
Sv: Få upp gammal hund i vikt fort?

Alla mina hundar gamla som unga går på james well be loved valpfoder med kalkon och ris .
Alla mina gamla har varit perfekta i hull, den äldsta hunden jag har haft var 20 och ett halvt år gammal, och höll sig kanon på denmaten
Ps. Ingen av mina hade inte alla tänder i munnen heller ;-)

Tesora
 
Sv: Få upp gammal hund i vikt fort?

Har du kollat efter något lämpligt foder på foderbilen?
De levererar ju till dörren!
Själv skulle jag ge färskfoder!
Kolla på Fodax hemsida om de har turer i närheten där du bor.
 
Sv: Få upp gammal hund i vikt fort?

Men varför måste det gå fort, låt det ta den tid det tar så länge det går åt rätt håll om du nu är säker på att hon är frisk.
Tappade tänder är oftast inget större problem däremot lösa inflammerade vilket bör kollas.
PL
 
Sv: Få upp gammal hund i vikt fort?

Men hur kommer det sig att hon tappade tänderna då?
Det gör de ju inte hux flux utan det beror ju på något, dålig tandhygien tex.

Jag skulle köra en hälsokoll hos veterinären först, men det är jag det.
 
Sv: Få upp gammal hund i vikt fort?

Märklig inställning hos en djursjukvårdare. Avmagring är ett ganska tydligt tecken på att allt inte står rätt till. Det är inte heller ok för en gammal hund att tappa tänderna - detta föregås av parodontit, ibland med bakteriemi och allmänpåverkan. Det är ju inte så att tändena hoppar ut när hunden fyller 12. Har hunden så ont i munnen att den inte kan äta av den anledningen är ett veterinärbesök att rekommendera före att försöka göda den mha högenergiburkmat.
 
Sv: Få upp gammal hund i vikt fort?

Ister eller annat animaliskt fett går hundar upp i vikt av, men om jag vore du skulle jag först göra en seniorkoll hos vet.
 
Sv: Få upp gammal hund i vikt fort?

Vad spännande det är att ingen av er har läst vad jag har skrivit!

Hunden har varenda tand i munnen kvar.
Och hon kunde mkt väl äta torrfoder, men åt mindre och gick därav ner i vikt.

Jag tänker inte lämna in henne hos veterinären för ett jobb de lämnar över till en annan djursjukvårdare. Då kan jag lika gärna behandla henne hemma.

Det är inte fråga om någon rejälv "avmagring" Tantester, hunden har gått ner lite i vikt. Hon har aldrig haft speciellt mkt vikt utan är lite av "greyhoundstyp" i vääääldigt litet format. Väger ungefär 2,5 kilo.
 
Sv: Få upp gammal hund i vikt fort?

Fast i ditt första inlägg skriver du ju att hon gått ner i vikt troligtvis pga tänderna och att du vill ha upp henne fort i vikt för att sedan veta om du skall ta henne till vet eller ej! :cool:

Om du jobbar som djursjukvårdare så borde du ju veta att just problem med tänderna är något som man bör se över i tid - innan hunden får så ont att den får problem med att äta.

För mej känns det JÄTTE märkligt att man hellre försöker göda upp sin gamla hund än tar den till vet för en vanlig seniorkontroll - särskilt om du är utbildad och säkert har bra kontakter i branshen!!

/Swat
 
Sv: Få upp gammal hund i vikt fort?

*kl* Dessutom skriver du att " Pris är inget problem, min lilla skit är värd sin vikt i guld" - ta henne till vet för en seniorkontroll då! Om du är djursjukvårdare kanske du till och med har personalrabatt! Att hon kan hålla sig behöver inte betyda att njurarna är ok... Dessutom är det väl höjden av snålhet/lättja att inte åka en bit för att handla foder? Du verkar ju inte direkt bo i ödemarken! :crazy:
 
Sv: Få upp gammal hund i vikt fort?

kimmis87 skrev:
Hon fick problem med att äta för ett tag sen, troligtvis pga tänderna. Det är ju inget konstigt, de flesta småhundar har ju tappat tänderna för länge sen i hennes ålder.

Tolkar vi som läser att hunden har problem med och/eller har tappat tänder

kimmis87 skrev:
Hunden har varenda tand i munnen kvar.

Må vara hänt, men i vilket skick är de??

kimmis87 skrev:
Nu till problemet, jag vill ha upp henne i vikt fortare! Detta för att snabbt kunna avgöra om jag ska ta henne till veterinären och ta blodprov o kolla så att allt stämmer eller inte.

kimmis87 skrev:
Jag tänker inte lämna in henne hos veterinären för ett jobb de lämnar över till en annan djursjukvårdare

Det är inte fråga om någon rejälv "avmagring" Tantester, hunden har gått ner lite i vikt. Hon har aldrig haft speciellt mkt vikt

Varför ska hon gå upp i vikt innan ev. vet.besök om hon alltid varit klen i hullet och på vilket vis avgör denna ev. viktökning din bedömning om hon ska till vet eller inte??

Ser du hur motsägelsefulla dina inlägg är? Eller är det bara vi övriga som ser det?
 
Sv: Få upp gammal hund i vikt fort?

Vad som händer om jag lämnar in hunden och de ska fixa tänderna är att de får söva henne. Och ni får ursäkta om jag är negativ till att söva en gammal hund om man inte måste.

Hunden i fråga har en lös tand. Resten av tänderna sitter som de ska. Hon har lite problem med tandsten, men inget som jag inte kan fixa till hemma.
Tar jag henne till veterinären så kommer de som sagt inte nära, utan då får hon sövas, något jag inte vill göra.

Ylva: nej jag bor inte i ödemarken, men har dessvärre inte tillgång till bil nu, så det blir en rätt rejält promenad först, sedan tåg och 2 olika bussar... och så ska man tillbaks med...

Och nej, jag har inte personalrabbat eftersom jag inte är anställd någonstans.


Men men, glöm att jag frågade, det blir ju alltid så här så fort man frågar nåt. Det är betydigt värre på hund än på häst, att jag aldrig lär mig :cool:
 
Sv: Få upp gammal hund i vikt fort?

Men ge dig. Hunden har tandsten, en lös tand (= parodontit) och har svårt att äta. Från att redan innan ha varit tunn har hon nu gått ner ytterligare.

Hade du varit utbildad hade du ju begripit att hon bör undersökas. Och är det något jag är allergisk mot är folk som låter sina gamla hundar ruttna i käften för att de har fått för sig att narkosen skulle vara en risk. Lösa tänder och tänder med påbörjad tandlossning ska dras ut, oavsett ålder.
 
Sv: Få upp gammal hund i vikt fort?

Men tydligen har du själv, vad du än säger inte kompetensen att kolla din hund i munnen! Inte heller förmågan att visa upp munnen för vet.
Så du tänker tydligen skita i hundens egentliga problem!
PL
 
Sv: Få upp gammal hund i vikt fort?

Men snälla dom flesta av mina gamla veteraner har jag sövt och tagit tandsten på och även bett vett att dra ut dom sämsta tänderna på !!
Detta rör sig om hundar från 14 till 20 år gamla.

Jag resonerar att hellre att dom då somnar in under narkosen , än att gå med en hemsk tandvärk och inflammationer i käke och käkben , för så långt kan detta gå !! Förmodligen många som hoppar på mig nu , men det tar jag !!! Finns även hundar som har haft bortruttnade käkar pga av detta , Säger inte att just din hund är så illa ;)
Men förstå mig rätt ! Att inte vilja söva hunden pga ålder är ingenting att skylla på , För att leva med den smärtan dom har med dålig munhygien är värre !!

Tesora
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 285
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
733
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 352
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 626
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp