Få upp hund i vikt

niardasp

Trådstartare
Vilka är era bästa tips för att få en hund att öka i vikt? Mer mat är ju givet, men om den inte äter mer än absolut nödvändigt?
 
Prova ett mer energirikt foder, dvs av typen som brukar rekommenderas för mycket aktiva hundar? Vill hunden inte äta några större mängder så är det nog enklast så.
Utöver det, testa någon form av berikning eller lek med maten för att stimulera aptiten? Om hunden är av typen som kan tänka sig att jobba för käket, alltså.
 
Du kan lägga till extra fett i maten. Finns som pulver att blanda i.

Byt till högenergifoder. Ge högenergifoder som träningsgodis.

Går hunden på högvarv? Fryser den? Min kompis fick tillbaka en uppfödning som var bolltokig. De fick gömma alla leksaker för att han skulle kunna lugna ner sig och inte förbränna så otroligt hela tiden.

Min frös, så jag täckade alltid för att hon inte skulle bränna onödigt med energi.
 
Byt mat.

Men annars, behöver hunden verkligen gå upp i vikt?
Att jag frågar är för att jag många(!) gånger sett folk som vill ha upp sina hundar i hull, trots att hundarna faktiskt är i riktigt bra form. Folk idag är så vana vid att se tjocka hundar att de många gånger tänker att hundar som är i bra hull är för smala. Ytterst få hundar svälter sig själva så länge de får bra mat och lever liv som de trivs med.
 
Byt mat.

Men annars, behöver hunden verkligen gå upp i vikt?
Att jag frågar är för att jag många(!) gånger sett folk som vill ha upp sina hundar i hull, trots att hundarna faktiskt är i riktigt bra form. Folk idag är så vana vid att se tjocka hundar att de många gånger tänker att hundar som är i bra hull är för smala. Ytterst få hundar svälter sig själva så länge de får bra mat och lever liv som de trivs med.
Jag förstår absolut din fråga! Jag tänker också att han inte borde svälta sig själv, och att han kanske helt enkelt är en spinkig typ.

Veterinär menar att han är smal, och skulle kunna gå upp lite grann och ändå vara i normalspannet. Nu är han långhårig så det syns inte så väl att han är smal, men man känner såväl höftben som ryggrad bara man lägger handen på, han har liksom inget underhudsfett alls. Jag skulle också vilja att han bygger lite mer muskler, men det är också svårt när han inte äter ordentligt.
 
Du kan lägga till extra fett i maten. Finns som pulver att blanda i.

Byt till högenergifoder. Ge högenergifoder som träningsgodis.

Går hunden på högvarv? Fryser den? Min kompis fick tillbaka en uppfödning som var bolltokig. De fick gömma alla leksaker för att han skulle kunna lugna ner sig och inte förbränna så otroligt hela tiden.

Min frös, så jag täckade alltid för att hon inte skulle bränna onödigt med energi.
Jag har provat kycklingfett att lägga i maten men det ratar han. Vad är det för pulver du nämner?

Har du tips på något färskfoder med hög energihalt? Har @Invicta något tips?

Han är inte särskilt glad i mat eller godis överlag så att leka eller berika maten tror jag inte funkar. Han skulle aldrig tex anstränga sig för att få tag i mat.
 
Jag förstår absolut din fråga! Jag tänker också att han inte borde svälta sig själv, och att han kanske helt enkelt är en spinkig typ.

Veterinär menar att han är smal, och skulle kunna gå upp lite grann och ändå vara i normalspannet. Nu är han långhårig så det syns inte så väl att han är smal, men man känner såväl höftben som ryggrad bara man lägger handen på, han har liksom inget underhudsfett alls. Jag skulle också vilja att han bygger lite mer muskler, men det är också svårt när han inte äter ordentligt.
Att känna höftben och ryggkotor är inget konstigt när de inte har muskler ordentligt.
Vad äter han för mat i dagsläget och hur tränas han?
 
Att känna höftben och ryggkotor är inget konstigt när de inte har muskler ordentligt.
Vad äter han för mat i dagsläget och hur tränas han?
Han äter VoH active, så mycket han vill ha. Han kommer sällan upp i 2% av kroppsvikten. Han tränas inget särskilt, är en sällskapshund som går ungefär 1,5-2 timmar promenad om dagen med en del lösspring plus rastningsrundor/hänga i trädgården.

Det är såklart svårt att beskriva en hunds hull i skrift men han är smal. Och skulle behöva mer muskler. Och jag tänker att maten är ett bra ställe att börja på.
 
Han äter VoH active, så mycket han vill ha. Han kommer sällan upp i 2% av kroppsvikten. Han tränas inget särskilt, är en sällskapshund som går ungefär 1,5-2 timmar promenad om dagen med en del lösspring plus rastningsrundor/hänga i trädgården.

Det är såklart svårt att beskriva en hunds hull i skrift men han är smal. Och skulle behöva mer muskler. Och jag tänker att maten är ett bra ställe att börja på.
Pondus NGL är suveränt för att göda dem, stor risk att de blir feta dock :angel:
 
Han äter VoH active, så mycket han vill ha. Han kommer sällan upp i 2% av kroppsvikten. Han tränas inget särskilt, är en sällskapshund som går ungefär 1,5-2 timmar promenad om dagen med en del lösspring plus rastningsrundor/hänga i trädgården.

Det är såklart svårt att beskriva en hunds hull i skrift men han är smal. Och skulle behöva mer muskler. Och jag tänker att maten är ett bra ställe att börja på.
Testa något annat färskfoder då :) Mina fungerar inte på alla sorter, och framförallt några sorter av VoH får dem att se ut som magra staket om de inte äter dubbla mängden mot vad de behöver av andra foder...
 
Testa något annat färskfoder då :) Mina fungerar inte på alla sorter, och framförallt några sorter av VoH får dem att se ut som magra staket om de inte äter dubbla mängden mot vad de behöver av andra foder...
Jag tycker att jag har gjort det... Och det här är sorten som han ätit bäst av. Men han kanske tröttnat. Ska se vad jag kan hitta för annan sort, tack för input! :)
 
Han äter VoH active, så mycket han vill ha. Han kommer sällan upp i 2% av kroppsvikten. Han tränas inget särskilt, är en sällskapshund som går ungefär 1,5-2 timmar promenad om dagen med en del lösspring plus rastningsrundor/hänga i trädgården.

Det är såklart svårt att beskriva en hunds hull i skrift men han är smal. Och skulle behöva mer muskler. Och jag tänker att maten är ett bra ställe att börja på.

Om du blandar ner olja i maten då?
 
Växla mellan olika sorter? Det finns ju inget som hindrar att du blandar olika färskfodersorter hejvilt, så länge som han mår bra på de olika sorter som blandas såklart.
Precis, det är ditåt jag är på väg nu tror jag. Ska köpa ett par olika sorter och se om det är någon som är särskilt populär.

Tillägg: vilket jag gjort flera gånger förut, testat olika sorter alltså. Men han kanske ändrat sig sen sist.
 
Är han noga veterinärundersökt så att han inte har problem med tänder/hals eller annat som kan göra att aptiten är dålig?
Där sa du faktiskt något. Han är tidigare i år utredd för hosta, visade sig att han hade en inflammation i halsen som behandlades och sen har han varit symtomfri. Senast kollad ordentligt av veterinär i juli och genomgick en besiktning för annat syfte i september.

Dålig aptit har han haft mer eller mindre hela livet, han är drygt 2 nu. Även när han hade behandlats tidigare i år och bevisligen hade en läkt hals. Men det är absolut värt att ha i åtanke, ifall det är så att halsproblemen skulle komma tillbaka. Jag ska fundera vidare på det.

Idag har jag köpt två andra sorter av fryst färskfoder som jag ska se om han gillar. Valde sorter med hög kötthalt och hög energinivå.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 188
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 690
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Undrar hur ni gör efter stallet med era hundar. Leriga från topp till tå oftast, speciellt okt-april Tvättar ni dom med schampo varje...
Svar
19
· Visningar
1 017
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Min lilla PK har blivit mjällig i pälsen och upplever honom lite torr i huden. Han har bara badats inför utställning och senast är en...
Svar
5
· Visningar
454
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp