Bukefalos 28 år!

Få upp i hull

PopcornPlayer

Trådstartare
Med en hel del fullblod i stallet brukar det här med att få upp dom i hull vara piece of cake. Men nu går jag bet.

Hästen ifråga var väldigt tunn när den kom. Tunnare än jag sett någon IRL.
Sakta men säkert har det gått uppåt, men nu tar det stopp. Grovfoder får han fri tillgång på, snittar runt 20kg/dag. Minst. Analyserat, bra värden och de andra femton hästarna rullar fram.
Får utövar det 1kg kraft och 1kg built up samt så mkt olja jag kan blanda i det utan att det blir ren soppa. Får även 15l lucernhack. Vägrar äta blöt lucern.
Havre kan jag tyvärr inte ge, brukar kunna göra susen annars. Han rids inte tillräckligt för att det inte ska sätta sig i huvudet.
Havrekross kanske?
Avmaskad, hage mockas regelbundet.
Har lite mage, men några synliga revben.
Hagkompisen, som är stor som ett hus, och rätt svårfödd, ser ut som en valross.

Ideer någon? Rubbning på ämnesomsättningen?
 
En häst jag hade hand om slutade sätta hull i samband med att han började bygga muskler men om så var fallet borde du ha märkt det. Den hästens rumpa blev rundare varje dag kändes det som.

Kan det vara så att han helt enkelt är smal av naturen? De finns ju människor som kämpar med att gå upp i vikt men inte lyckas.
Om han sätter muskler och utvecklas fint i övrigt skulle jag inte bry mig om ett par synliga revben.

Eller också är han allergisk mot något du ger honom typ som glutenintolerans att förmågan att ta upp näring förstörs.
 
Med en hel del fullblod i stallet brukar det här med att få upp dom i hull vara piece of cake. Men nu går jag bet.

Hästen ifråga var väldigt tunn när den kom. Tunnare än jag sett någon IRL.
Sakta men säkert har det gått uppåt, men nu tar det stopp. Grovfoder får han fri tillgång på, snittar runt 20kg/dag. Minst. Analyserat, bra värden och de andra femton hästarna rullar fram.
Får utövar det 1kg kraft och 1kg built up samt så mkt olja jag kan blanda i det utan att det blir ren soppa. Får även 15l lucernhack. Vägrar äta blöt lucern.
Havre kan jag tyvärr inte ge, brukar kunna göra susen annars. Han rids inte tillräckligt för att det inte ska sätta sig i huvudet.
Havrekross kanske?
Avmaskad, hage mockas regelbundet.
Har lite mage, men några synliga revben.
Hagkompisen, som är stor som ett hus, och rätt svårfödd, ser ut som en valross.

Ideer någon? Rubbning på ämnesomsättningen?

Standardfråga bara för att typ: Tänderna fixade?
 
Med en hel del fullblod i stallet brukar det här med att få upp dom i hull vara piece of cake. Men nu går jag bet.

Hästen ifråga var väldigt tunn när den kom. Tunnare än jag sett någon IRL.
Sakta men säkert har det gått uppåt, men nu tar det stopp. Grovfoder får han fri tillgång på, snittar runt 20kg/dag. Minst. Analyserat, bra värden och de andra femton hästarna rullar fram.
Får utövar det 1kg kraft och 1kg built up samt så mkt olja jag kan blanda i det utan att det blir ren soppa. Får även 15l lucernhack. Vägrar äta blöt lucern.
Havre kan jag tyvärr inte ge, brukar kunna göra susen annars. Han rids inte tillräckligt för att det inte ska sätta sig i huvudet.
Havrekross kanske?
Avmaskad, hage mockas regelbundet.
Har lite mage, men några synliga revben.
Hagkompisen, som är stor som ett hus, och rätt svårfödd, ser ut som en valross.

Ideer någon? Rubbning på ämnesomsättningen?
Alltså, när man hittar en såpass svårfödd häst, så måste man glömma dagens inställning att "alla hästar klarar sig på bara ett bra grovfoder" och släppa sina mentala spärrar om att minimera kraftfodergivor.
En svårfödd häst behöver äta mycket mat av typen "så mycket näring som möjligt på så lite tuggtid som möjligt". Dvs, den behöver mala i sig kraftfoder!
De mängder med tillskott du nämner är inte särskilt mycket! Särskilt inte för ett fullblod.
Vår fullblodsvalack, som tappade allt sitt hull i våras då han blev sjuk, har som mest fått 3 givor per dag bestående av 1,5 kg Hippo Grow Alfa och lika mycket lusernpellets. Torrt, för han vägrar äta blöt eller "mjölig" (efter att ha varit lite uppblött, så pelletsen ramlat isär) mat.

Har man ett kraftfoder som är stärkelserikt så bör man ge max 0,4 kg kraftfoder/100 kg häst, vid varje utfodringstillfälle, för att det inte ska bli för mycket stärkelse på en gång. Det betyder att man kan ge 2 kg kraftfoder per giva för en 500 kg-häst, vilket är en ganska normal vikt för ett lite större fullblod.
Vill din häst inte äta lusernpellets, så ge maxgiva av det kraftfoder han äter, några gånger/dag.

Och utöver kraftfodret bör man givetvis ge fri tillgång till grovfoder, i form av hö, hösilage eller bete...
 
Fått lära av vet att olja är bra men det är inte lönt o ge massor.Tarmarna kan ändå inte ta upp så mycket.Just nu ger jag ett av våra fullblod som behöver komma upp i hull blött kli och han börjar redan se bättre ut :)
 
Veterinär trodde varken PPID eller magsår. Inga andra tecken alls på något utav det. Han har stått på fri tillgång i ett halvår och äter för bra. Någon annan magrubbning kändes dock inte omöjligt.

Att ösa i kraft i fbl är inget jag är ovan vid, men just nu vill han inte äta mer. Går ute dygnet runt och är inte alls nöjd över att få gå in o äta. Lucernet får jag ge i hagen, dvs hagkompisen får samma mängd, annars äts det inte alls. Har provat fodra hagkompisen inne o han ute men hagkompisen uppskattade ännu mindre o gå in. De har haft sällskap inne.
Är inne på o stängsla en sjukhage i hagen där jag kan stänga in en av dom vid mattid.

Tänderna är såklart kollade. Tror han avmaskades med phyrantel. Måste dubbelkolla dock.

Han är snygg i kroppen i övrigt, bara att du ser revben.
 
Men att man ser revben - det behöver inte alls betyda att hästen är i för lågt hull. Särskilt inte på fullblod. Många av dem ser helt enkelt ut så, jmf med tex vinthundar. Göder man sådana så revbenen inte syns är de feta.

Så är det kanske helt enkelt en sån häst där revbenen alltid skymtas?
Har du någon bild?
 
Är inne på o stängsla en sjukhage i hagen där jag kan stänga in en av dom vid mattid.

Så fick jag göra en när jag hade två hästar här där den ena var ett 26-årigt fullblod som var riktigt tunn när han kom. Så det blev en hage i hagen och så serverade jag 3 kg lucern + havre och olja två gånger om dagen. Hagen bör vara relativt stor så inte hästen råkar skjutsa ut byttan för då fallerar hela idén ;)
 
Vårt normalfödda (för fullblod normalfödd) fick 4,5 kg Hippo Alfa/dag när han var igång (ridhäst). Fri tillgång på lusern, fri tillgång på hösilage. Riskli, olja och betfor till det.

Jag tycker hästen får för lite kraftfoder för att vara svårfödd, och framförallt fel byggmaterial. Du behöver maximera näring/tugga, och det TS beskriver gör inte det.
 
Bilder finns, men jag kan inte länka från telefonen.

Vad bör jag ge för kraft då? Blötfoder äter han ej. Mer kraft än vad han får äter han i dagsläget ej upp. Äter inte riktigt upp allt han får heller.
 
Men att man ser revben - det behöver inte alls betyda att hästen är i för lågt hull. Särskilt inte på fullblod. Många av dem ser helt enkelt ut så, jmf med tex vinthundar. Göder man sådana så revbenen inte syns är de feta.

Så är det kanske helt enkelt en sån häst där revbenen alltid skymtas?
Har du någon bild?
Lyckats få upp ett par bilder i Bukes galleri
 
Veterinär trodde varken PPID eller magsår. Inga andra tecken alls på något utav det. Han har stått på fri tillgång i ett halvår och äter för bra. Någon annan magrubbning kändes dock inte omöjligt.

Att ösa i kraft i fbl är inget jag är ovan vid, men just nu vill han inte äta mer. Går ute dygnet runt och är inte alls nöjd över att få gå in o äta. Lucernet får jag ge i hagen, dvs hagkompisen får samma mängd, annars äts det inte alls. Har provat fodra hagkompisen inne o han ute men hagkompisen uppskattade ännu mindre o gå in. De har haft sällskap inne.
Är inne på o stängsla en sjukhage i hagen där jag kan stänga in en av dom vid mattid.

Tänderna är såklart kollade. Tror han avmaskades med phyrantel. Måste dubbelkolla dock.

Han är snygg i kroppen i övrigt, bara att du ser revben.
Fyrantel om du gav dubbel dos tog bort vuxna bandmaskar (vanligaste orsaken till viktproblem om det är parasiter inblandade) och det har snabbt vuxit till sig nya. Av blodmask har du kanske kommit åt vuxna maskar (vi ser snabbt utbredande resistens) vilket gör att 4 veckor senare finns lika mycket igång igen. Avmaskningen är alltså inte som den borde. På symtom ska du kunna få ut exempelvis Noromectin comp för att komma åt flera stadier av lilla blodmasken, alla stadier av stora blodmasken, styngflugor och alla bandmaskar i hästen. Det borde ingå i veterinärens genomgång av möjliga orsaker som en av de första åtgärderna.
 
Har nog ett tiopack Noromectin i kylen, så han kan få en kur. Men jag undrar om vi inte tog den hagen med Noromectin i våras ändå, tror jag tog hagen bredvid med Phyrantel, får kika i journalerna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp