Få ut av en ridkurs

Myzan87

Trådstartare
jag sitter och funderar på det, vad jag vill få ut av en ridkurs. Idagsläget har jag inte en aning så det är antagligen därför jag inte har anmält mej till en sådan heller.

Men en annan sida av det är att jag inte är tillräkligt mogen för det heller. Jag är rädd för vad andra kommer tycka om mej, min ridning och mina hästar. Är lite rädd för att göra "men varför rider hon på den triangelmärkta hästen?", "kolla som hon rycker i munnen!" osv. Det är faktiskt de värsta farhågorna. Visst rider jag för en tränare/kompis hemma men där är det bara hon och jag. Inga andra som dömmer mej och enligt henne så rider jag rätt hyfsat. Visst kan jag hålla med om att jag förbättrat mej sedan jag började rida för henne för ca 1år sedan. Men den elaka rösten sitter fortfarande och gnager och den tycks aldrig säga "bra jobbat!" :crazy:

Red visserligen för en annan tränare för ett par veckor sedan för att komma ut och gymnastikhoppa. Hästen tyckte det var skitskoj och även jag när det gick bra. Men jag var påväg ur sadeln ett par gånger när hon hoppade stort :D Den tränaren tyckte det såg bra ut och efter att ha ridit i 1½timme så kunde jag verkligen känna att hästen var väl genomarbetad. Hela hästen var som smör i händerna på mej och det var verkligen en underbar känsla! Vi fick även till ett par bra språng över hinderna! Vet bara inte hur jag gjorde..

Så det är väl egentligen det, att jag inte riktigt vet vad jag vill få ut av kurserna. Kunna ställa sig fint? Galoppombyte? Rätta till problem? Men vi har egentligen inget problem. Och jag rider inte perfekt heller..

Så vad vill ni få ut av en kurs ni ska åka på? behöver lite tips och idéer!
 
Sv: Få ut av en ridkurs

Jag tror att det är ganska viktigt att komma ihåg att en kurs är ett träningstillfälle, inte en tävling eller uppvisning. Man åker dit för att lära sig något, och har rätt att förvänta sig att tränaren är tillräckligt proffsig för att se vad man behöver och se till att man lär sig något. Att man kan bli både hissad och dissad av läktarryttarna - det är något som man förr eller senare måste lära sig att leva med, så det är lika bra att börja öva. De som har något vett i skallen förstår också att uppskatta den som gör sitt bästa, och de som inte har vett i skallen - ja, deras åsikter är inte så intressanta ändå.

Jag har förmånen att sedan flera år åka på kurser med en tränare som funkar jättebra för mig och min häst. Jag har tittat mycket på hans ridning, och vet ganska väl hur han rider och vilken kvalitet han vill ha på sin ridning, och våra mål sammanfaller. Den vetskapen gör att hans bedömning av vårt arbete är mycket värdefull. Det är en anledning för mig att åka, för att få det arbete jag redan gjort bedömt. Den andra anledningen är att arbeta med det som är svårt här och nu. Det brukar visa sig när vi "provar knapparna" och kollar igenom hur hästen går. Det arbetet ger verktyg att lösa problem som jag vet om, och upptäcka problem som jag missat. Den tredje anledningen är att staka ut vägen framåt, stämma av om mina mål är rimliga och hur de bäst ska nås. Detta är vad jag vill ha ut ridmässigt av en kurs.

Sen finns det andra saker som jag gillar med att åka på kurs. Jag får chansen att se min tränares andra elever rida, och se de övningar jag ska göra utföras av andra. Och jag får den sociala biten - att träffa träningskompisar, en god bit mat och lite vin till kvällen och prata häst.
 
Sv: Få ut av en ridkurs

Ju "knepigare" ekipage - ju mer spännande pass brukar det vara. Ingen kommer att tänka "den där triangelmärkta hästen"! Fast det är bra att ha en idé av vad man vill träna på - och att man kan sätta ord på det. Fast ofta blir det så att tränaren ser andra saker.........
Jag tycker det är fantastikt lärorokt att delta på clinics som fotfolk (åskådare utan häst). Åk iväg och titta på några träningar. Du lär dig massor!!!!

Vilken typ av träningar är det du vill åka på?
 
Sv: Få ut av en ridkurs

Jag har varit på x antal AR-kurser under de senaste 6 åren, och inte en enda gång har jag hört någon tala illa om någon av de ridande. Det är en annan anda i våra kretsar än det var i den värld jag kom ifrån. Kanske därför att många av oss har hästar som på något sätt dras med olika svårigheter.
På våra kurser delar vi ut en liten folder, där de olika ryttarna berättar om sig själva och sina hästar. Då får alla, både de andra ryttarna och fotfolket, en bra inblick i vad det är man har att kämpa med.
Vi i gruppen har ridit för samma tränare sedan i höstas, det är i princip en kurs i månaden och ibland två. Några av oss är med på alla kurserna, men andra bara då och då. Vad som är tydligt är att alla ekipagen har blivit bättre, vi ser skillnaden från när vi började.
Och det roligaste av allt är att alla gläds åt varandras framgångar!

Prova att vara med som deltagare till fots på någon AR-kurs nån gång, så förstår du vad jag menar :idea:

Själv ska jag på kurs för Bent i helgen. Vad jag vill få ut av den kursen lovar jag att berätta - efteråt :D
 
Sv: Få ut av en ridkurs

Det är en viktig sak att komma ihåg - att man är där för att lära. Nästa fråga är vad man vill lära sig. Visst ser tränare andra saker som man måste rätta till/öva på innan man går vidare i stegen.

Förhoppningsvis har läktarryttarna vett nog att inse att alla inte kan rida perfekt. De måste också ha varit nybörjare en gång i tiden :)
 
Sv: Få ut av en ridkurs

Man lär sig mer av en knepig häst för det krävs så mycket mer av både läraren och ryttaren. Ett stort plus är om läraren är bra på att förklara varför man gör som man gör i just den situationen. Kan läraren inte förklara så känns det värdelöst att titta.

Jag har varit med på 2-3st just som fotfolk och jag har lärt mej massor om hur hästen jobbar. Men det blir en annan sak att komma hem och praktisera det på den egna hästen. Fast det har varit kul att komma ut och titta på andra allt ifrån nybörjare till proffs och så många människor från olika inriktningar! Någon som har ridit barbacka, någon som ridit hoppning, någon som ridit dressyr, någon som ridit akademiskt. Ja, listan kan göras lång!
 
Sv: Få ut av en ridkurs

jag sitter och funderar på det, vad jag vill få ut av en ridkurs. Idagsläget har jag inte en aning så det är antagligen därför jag inte har anmält mej till en sådan heller.
Det kan nog vara bra att fundera på vad man egentligen vill ha ut av en kurs innan man åker dit. Men fråga dig också om du verkligen vill.
Men en annan sida av det är att jag inte är tillräkligt mogen för det heller. Jag är rädd för vad andra kommer tycka om mej, min ridning och mina hästar. Är lite rädd för att göra "men varför rider hon på den triangelmärkta hästen?", "kolla som hon rycker i munnen!" osv. Det är faktiskt de värsta farhågorna.
Det ska du inte behöva bekymra dig om. På alla de kurser inom akademisk ridning jag varit på, har det varit hästar och ryttare av alla sorter och på alla nivåer. En bra tränare anpassar sin undervisning till dig och din häst. Alla har rätt att få hjälp och vägledning på den nivå de befinner sig. (Hur ska man annars komma vidare?)På ridskolor är det relativt vanligt att det sitter folk på läktaren och strör kommentarer runt sig, men på kurs är alla där för att lägga mera kunskap till sin egen kunskapsbank. De är där för att de är intresserade. Det är lika intressant att se ekipage på grundläggande nivå som ett ekipage på hög nivå tycker jag.

Visst rider jag för en tränare/kompis hemma men där är det bara hon och jag. Inga andra som dömmer mej och enligt henne så rider jag rätt hyfsat. Visst kan jag hålla med om att jag förbättrat mej sedan jag började rida för henne för ca 1år sedan. Men den elaka rösten sitter fortfarande och gnager och den tycks aldrig säga "bra jobbat!" :crazy:
Det kan ju bli tvärtom också. Har du inte tänkt på det? Du kanske får mängder av positiva kommentarer, både från fotfolk och tränare.
Så det är väl egentligen det, att jag inte riktigt vet vad jag vill få ut av kurserna. Kunna ställa sig fint? Galoppombyte? Rätta till problem? Men vi har egentligen inget problem. Och jag rider inte perfekt heller..
Ingen rider perfekt. Men vill du komma mera framåt i din och hästens utveckling så är det en bra ide att åka på kurs.
Så vad vill ni få ut av en kurs ni ska åka på? behöver lite tips och idéer!

Det är flera anledningar till att jag åker på kurs.
Jag vill dels se de andra ekipagen och deras utveckling. Flera av ekipagen på våra kurser har varit med flera år och det är spännande att följa dem.
För min och hästens del så är min förhoppning att få en uppföljning på vår utveckling, kunna förbättra detaljer till träningen, känna hur hästens ridbarhet är i en annan miljö, känna hur hästen är i manege/på bättre ridbananän vi har hemma. (min paddock sluttar lite och det underlättar inte precis) träffa de andra deltagarna och diskutera ridning med dem är också en viktig bit för mig som alltid tränar ensam annars.
 
Sv: Få ut av en ridkurs

jag tror det framför allt är så att folk vill känna sig bättre i "den andra världen" så att det är därför de säger sånna saker. Att tävlar man inte så är man ingenting värd. Gissa hur många gånger jag fått höra att jag kanske skulla ta och skaffa en stor häst för att kunna komma ut och tävla ;)

Det är kul när andra och framför allt en själv ser att det går frammåt. Arbetet blir så mycket roligare! Speciellt om andra säger till en att det ser så mycket bättre ut :)

Ja det måste du göra efter att du varit där! Fast det är kanske så att man inte vet förrens efter vad det var man ville lära sig? :D
 
Sv: Få ut av en ridkurs

Jag tror detta var den sjätte kursen för Bent.
Under de tidigare kurserna har jag tyvärr varit alltför rädd för att rida för att det skulle fungera bra. Det var först under januarikursen i år som det började fungera, det var då vi bl a fick till en fantastisk skolskritt.
I lördags märkte alla tydligt att min mentala träning gett resultat - vi fick ut 100% av undervisningen! På eftermiddagen fick jag tillfälle att visa att min häst faktiskt har tre gångarter (jag har inte vågat galoppera på de andra kurserna).

Och igår förmiddag red vi upp väpnarprovet - och blev godkända!
:bump::bump::banana::bump::bump:

Jag har inga bilder i min egen kamera, men hoppas på att Stallkatten vill lägga ut några i den här tråden!
 
Sv: Få ut av en ridkurs

Sådär känner nog alla sig ibland. Fick i våras inbjudan av min nyblivne tränare till en kommande kurs. Jag hade ridit för henne 1-2 ggr och den andra tänaren på kursen hade jag aldrig träffat. Jag kände ingen annan som red för ngn av dem, jag var helt ny själv. Låg på nivån "skritta på voltspår". Kursen var en sitskurs och jag visste eg inte vad jag skulle få ut av den, vad vi skulle göra eller om det ens var ngt för mig. Men jag tror att man nästan alltid får ut ngt av en väl genomtänkt kurs och jag tyckte att tränaren var riktigt bra så jag tog chansen. Och jag var helnöjd. Det förbättrade min ridning betydande trots att det bara var en endagskurs. Och det var jätteroligt, intressant och trevligt. Min ridning fick en ordentlig skjuts framåt.

Nu kommer en liknande kurs några månader senare och jag kommer troligen att gå igen. Trots att det nog är ungefär samma upplägg. Man kan alltid utvecklas på ngt plan. Tränaren anpassar ju träningen och kursen efter ekipaget.

Det som är viktigt för mig är att kursen hålls av en tränare som jag tror på och ser upp till. Eller är väldigt nyfiken på. Så är man osäker kanske man ska börja i den änden och se vart det leder.

Vad man ska få ut? Det behöver ju inte vara tydliga mål utan kanske en skjuts i ridningen, nytänd motivation, nya infallsvinklar eller en förändrad medvetenhet. En känsla av att man har ngt att utveckla eller jobba vidare på/med.
 
Sv: Få ut av en ridkurs

Grattis!! :laugh::banana:

Vad är det som kommer efter väpnarprovet eller det är det största? Bara nyfiken :)

Hoppas Stallkatten lägger ut bilder!
 
Sv: Få ut av en ridkurs

Det är väl just det att man ska gå dit för att man känner att man har något att lära eller av ren nyfikenhet. Oftast så får man veta bra mycket mer än vad man trodde innan man gick dit.

( ursäkta ett kort inlägg men hjärnarn vägrar sammarbeta :o )
 
Sv: Få ut av en ridkurs

Väpnarprovet är det allra första provet, ett "hjälpgivningstest". Inte särskilt svårt när man ser programmet, men ack så svårt att få alla bitar att passa in. Enhandsfattningen, sökningen framåt-nedåt, snygga piruettvändningar, förvänd sluta och annat intressant. Och allt ska finna nåd inför Mästers kritiska ögon.
Nu är jag väpnare till CB, som har avlagt riddarprovet (ridprov, longerprov samt teoriprov). Hon har även gjort ytterligare ett prov, piaffprovet. Sen finns det galopprov, levadprov mm.

Stallkatten lovade tidigare ikväll att hon ska lägga ut bilder, men det dröjer några dagar innan de kommer.
 
Sv: Få ut av en ridkurs

Tyvärr har jag helt glömt bort både lösenord och hur man lägger ut bilder så jag tar med både bilder och film på fredag istället! :bump:
 
Sv: Få ut av en ridkurs

Vad kul, grattis! :banana:

Tänker precis som du, även om det på vissa låter som "det är ett enkelt prov" (riddarna som vill ge lite annat perspektiv? :p) och på papperet ser enkelt ut så ack vilket jobb det är för att ta sig dit! Och desto mer för vissa beroende på vilket utgångsläge man har.
Hoppas på att själv få göra provet innan kusen måste gå i pension, det är kanske hyfsat rimligt, och ändå knappt något jag vill se som mål med risk att bli för ivrig för att få en bra grund i allt och följa sina filosofier enligt "vägen är målet".
Just nu vill jag heller tänka "skit samma om vi aldrig lär oss ****, så länge vi jobbar för att förbättra oss så gott vi kan utifrån oss!" Med lite förhoppningar om det ena och det andra ändå såklart! ;)

*kl*
Det senare känns som en bra grej att pränta in i huvet inför träningar/kurser. Att det är du och hästen som ekipage som ska få hjälp och verktyg till att få ett snäpp bättre helhet/harmoni i ridningen.
Tränare är väldigt olika. Vissa ger mycket både av ris och ros, vissa ger mer av det ena än det andra. Och vi som människor är olika, att man upplever sig få mer resultat av någon av varianterna. Själv föredrar jag majoritet av ros/pepp/inte onödigt fokus på det dåliga för att jag själv är väldigt kritisk och kunde haft mycket bättre självförtroende, då har jag gärna någon som balanserar upp det med mer positivt tänk! ;) Har testat rida för 4 olika riddare och ett par lite mindre tränare och kan starkt rekommendera att man går som fotfolk för lite olika om man har möjlighet för att kunna jämföra och se vem som kan tänkas passa just DIG bäst och även kunna jämföra lite vad de får för resultat i förhållande till vad man själv vill ha.
En tränare kanske får snabbt/bra resultat tekniskt sett medans nästa tränare inverkar bättre på att få till harmonin i ridningen, nästa tränare kanske inte alls får lika snabba/tydliga resultat utan kräver mer kunnighet och ansvar från eleven isf.
Känner igen din känsla, det är då man får prioritera helt enkelt. Lullar du hellre omkring hemma och har trevligt med det man kan och får prioritera bort att utvecklas? Jag prioriterar att utvecklas och upplevelsen att få komma iväg med sin häst, lite variation mot vardagen liksom som man inte får annars när man inte tävlar heller. Då får man acceptera vad som kan kännas som bakslag, att man måste få misslyckas ibland för att utvecklas. Och lära sig ignorera åsikter utifrån vare sig de kommer från stallkompisar på hemmaplan eller från åskådare/tränare! :p
 
Sv: Få ut av en ridkurs

Nu var jag hos Immer i förmiddags så hon har laddat upp två filmer från hennes väpnarprov på utube.
Tyvärr hade jag lite ont om plats på minneskortet när jag filmade så jag har inte fått med allt. Det saknas lite från skritten och början på traven. :D
Filmerna är filmade med min lilla digitalkamera som man tyvärr inte kan zooma med när man väl börjat filma..
(måste ta mig i kragen och köpa en riktigt filmkamera!)
Här kommer länkarna;
http://www.youtube.com/watch?v=D9LafsHuI7c och http://www.youtube.com/watch?v=cYxvNKchLSw
 
Sv: Få ut av en ridkurs

Första gången jag var på B.B clinic hade jag läst böckerna........... Det var då en sryttare som skulle "rida upp". Det var andra dagen och 4:e ryttaren. Väntade med spänning. Men, hallå - vad ENKELT det såg ut! (Och vilka taskiga sitsar. Jag hade varit på clinics med Julio Borba och Charlotte Wittbom några månader tidigare.....) Utbildningstrappan var intressant för all del och i teoripasset fanns mycket klokskaper, fräckt med prickiga hästar (Hugin var gammal idol). men. What's the big deal? liksom.

Ja - vad säger man? Jo - vissa insikter har jag fått sedan dess. För att undanröja alla missförstånd - JAG är en KASS ryttare, men dottern har nu kommit en bit på väg (fast att rida upp för "the-man-himself" dröjer ett tag). Enkelt? Njaaaaaaa. Inte riktigt. Grattis till dig!
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 458
Senast: Fiorano
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 353
  • Artikel
Dagbok Jag bytte stall i december efter att jag hamnat dels hamnat i mellan två parter som inte var helt överens och för att jag kände mej...
Svar
3
· Visningar
1 095
Senast: cirkus
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 075
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp