Få varor hemkörda från restauranger och matbutiker

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Görel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 59
  • Visningar Visningar 2 719

Görel

Trådstartare
Moderator
Jag kommer hem från sjukhuset på måndag och kommer att behöva beställa hem mat varor.

Har aldrig varit inne i den här svängen tidigare, vilka är bäst av Fodora, wolt och vad de nu heter.
Kommer också att behöva beställa hem matvaror, några leverantörer som är bättre? I vanliga fall köper jag på Willys och kompletterar på fin-Ica nära hemma.

Hjälp en novis! Bor på Södermalm i Stockholm.

Bättre på vilket sätt? I leveranssyfte är alla -enligt mig- lika bra. Arbetsvillkor ät en snårigare fråga.

Jag kommer hem från sjukhuset på måndag och kommer att behöva beställa hem mat varor.

Har aldrig varit inne i den här svängen tidigare, vilka är bäst av Fodora, wolt och vad de nu heter.
Kommer också att behöva beställa hem matvaror, några leverantörer som är bättre? I vanliga fall köper jag på Willys och kompletterar på fin-Ica nära hemma.

Eftersom du bor så centralt så kanske det kan vara möjligt att få hemkörning direkt från Willys eller Ikea? Annars så tror jag Hemköp har utkörning.

Livsmedelsleverantörerna har ofta olika villkor och kostnader. T ex att man måste handla för x kronor och så hemkörningsavgift och ibland plockavgift. Har för mig att Willys har dyrast kostnader. Jag använder mest Coop, man behöver inte handla för så höga belopp och hemkörningen är billig.

Ett litet tips om du ska köpa matvaror. Skriv kommentar på färskvaror att du vill ha längsta möjliga hållbarhet, så du inte får något som du tänkt använda senare som går ut efter en dag eller två.

Jag har bara köpt med hemkörning när jag var sjuk i Covid för flera år sedan och hade inte en tanke på att detta skulle behövas. Jag bor ensam och för mig är det en självklarhet att alltid köpa t ex mjölk med bäst-före-datum så långt fram som möjligt. Men den gången fick jag hem mjölk som gick ut två dagar senare.
Det var ju några år sedan så det kan ha ändrat sig, men risken är ju att det helt beror på den som plockar och om denne orkar ta sig den tiden att kolla eller bara tar närmaste förpackning.

Ett litet tips om du ska köpa matvaror. Skriv kommentar på färskvaror att du vill ha längsta möjliga hållbarhet, så du inte får något som du tänkt använda senare som går ut efter en dag eller två.

Jag har bara köpt med hemkörning när jag var sjuk i Covid för flera år sedan och hade inte en tanke på att detta skulle behövas. Jag bor ensam och för mig är det en självklarhet att alltid köpa t ex mjölk med bäst-före-datum så långt fram som möjligt. Men den gången fick jag hem mjölk som gick ut två dagar senare.
Det var ju några år sedan så det kan ha ändrat sig, men risken är ju att det helt beror på den som plockar och om denne orkar ta sig den tiden att kolla eller bara tar närmaste förpackning.

Jättebra! Har ju hört om de som fått frukt o grönsaker som varit nära att vara för gamla men inte tänkt på mjölken.

Jag kör hemleverans av matvaror av Willys. Dom har alltid en plockavgift och en leveransavgift oavsett hur mkt man handlar för. En del andra butiker tar bort sin plock/leveransavgift om man köper för en viss summa. Jag tycker dock Willys blir billigare i slutändan ändå. Beställde förut hem från Coop och Ica och jaa, min känsla är att det på totalen blir billigare på Willys, men jag kan ha fel.

Bor i Vasastan i Stockholm.

Gällande kvalitén på matvarorna såsom grönsaker så har den i princip alltid varit bra. Senast var tomaterna lite skadade då de låg under en tyngre vara. Jag reklamerade dom enkelt och Willys återbetala kostnaden för dom inom 24 h tror jag.

Kan vara bra att notera rutan för ersättningavaror som normalt finns när man går till kassan, dvs om man vill ha en ersättningsvara eller inte om den varan man har beställt är slut. Det valet får man göra i kassan. Säger man nej så levereras ju inte varan om den är slut när ens mat plockas.

Butikerna väljer väl ofta unga killar att jobba på onlineplockning. Gissar de ser dem som raska och bra på att lyfta. De missar att dessa killar sällan ens gjort en enda mathandling i hela sitt liv och saknar rutin att välja datum, fräsch frukt& grönt och välputsat kött.

Butikerna väljer väl ofta unga killar att jobba på onlineplockning. Gissar de ser dem som raska och bra på att lyfta. De missar att dessa killar sällan ens gjort en enda mathandling i hela sitt liv och saknar rutin att välja datum, fräsch frukt& grönt och välputsat kött.
Nu är det ju inte i butikens intresse att det som har kort datum och är mindre välputsat ska ligga kvar. Det kanske till och med är lättare att få iväg i onlinehandeln. Just med datum tänker jag att man borde kunna lägga preferenser, och också att man kan få incitament i pris om man är beredd på att ta med kort hållbarhet.

Nu är det ju inte i butikens intresse att det som har kort datum och är mindre välputsat ska ligga kvar. Det kanske till och med är lättare att få iväg i onlinehandeln. Just med datum tänker jag att man borde kunna lägga preferenser, och också att man kan få incitament i pris om man är beredd på att ta med kort hållbarhet.
Det ligger i butikens intresse att ha nöjda kunder.

Där jag handlar är det precis vem som helst av de anställda som plockar ihop online maten även ägarna kan göra det.

Jag har handlat i tvä hämta butiker den jag handlat i flest gånger lägger inget ovanpå nånting kassar till förbannelse. Men heller aldrig dåligt frukt eller kort datum.

Tyvärr kan man inte göra det, inte hos någon jag testat. De har sin allmänna garantihållbarhet på varorna och för bröd t ex kan det vara bakat 5 dagar före leverans utan att det anses gammalt. För mig är det gammalt och jag vill inte äta. (När jag däremot hämtar mat sjläv som de plockat ihop i affären får jag alltid det färskaste.) Det är många varor jag lärt mig att inte beställa.

Jag kör hemleverans av matvaror av Willys. Dom har alltid en plockavgift och en leveransavgift oavsett hur mkt man handlar för. En del andra butiker tar bort sin plock/leveransavgift om man köper för en viss summa. Jag tycker dock Willys blir billigare i slutändan ändå. Beställde förut hem från Coop och Ica och jaa, min känsla är att det på totalen blir billigare på Willys, men jag kan ha fel.

Bor i Vasastan i Stockholm.
Så kanske det är beroende på vad man köper. För mig blev Willys dyrt. Samtidigt så kan man säkert shoppa smartare än jag 😃

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Omröstningar

• Vintertid
Tillbaka