Bukefalos 28 år!

Face Off utbildning

Kibani

Trådstartare
Är det någon som vet ifall det finns en utbildning i sådant? Finns det i Sverige eller kanske bara utomlands?

De dagar jag mår lite bättre sitter jag och funderar på framtiden. Det jag vet säkert är att jag vill Skapa alltså gärna något slags hantverksyrke. Med ett ökande intresse av cosplay kom jag att tänka på detta, att skapa masker och utstyrslar kanske kunde vara något för mig att jobba med. Har en känsla av att det är en krympande branch nuförtiden dock med tanke på all 3D och datagjorda specialeffekter i filmer numer, men teatrar kan väl fortfarande ha nytta av "analoga" specialeffekter.

För den som inte sett tv serien Face Off så kan ni kika på denna länk så ni vet vad jag talar om ;)
http://www.syfy.com/faceoff
 
Whoa verkligheten slog mig hårt i ansiktet när jag läste under de där länkarna. Förkunskaper... Arbetsprover! :nailbiting: Hade inte en tanke alls på att det kunde vara samma upplägg och minst lika svårt som "vanliga" högskole/universitets utbildningar, något jag är till 90% säker på att jag inte klarar av med tanke på hur det gick sist... Jag måste lära genom att göra, att kunna ta i det liksom för att sitta på en ren föreläsning klarar jag inte. Lärling, att lära vid sidan av någon som redan kan, det tror jag är min grej men det begränsar väl studier till yrken kraftigare än jag trott kanske
 
Whoa verkligheten slog mig hårt i ansiktet när jag läste under de där länkarna. Förkunskaper... Arbetsprover! :nailbiting: Hade inte en tanke alls på att det kunde vara samma upplägg och minst lika svårt som "vanliga" högskole/universitets utbildningar, något jag är till 90% säker på att jag inte klarar av med tanke på hur det gick sist... Jag måste lära genom att göra, att kunna ta i det liksom för att sitta på en ren föreläsning klarar jag inte. Lärling, att lära vid sidan av någon som redan kan, det tror jag är min grej men det begränsar väl studier till yrken kraftigare än jag trott kanske
Alla kreativa yrken kan du skapa en portfolio och senare även ett kontakt nätverk. Låna böcker. Prova öva se om det är något för dig. Skaffa kontakter. Tutorials på nätet också vidare. Går komma extremt långt. Några av de bästa jag känner inom sina respektive kreativa områden är självlärda. finns många företag som säljer stuff. Men man kan ju börja småskaligt. tex små sår och liknande kanske lära sig hantera airbrush och annat.

ps älskar faceoff! Så grymt impad av vad dom kan åstakomma. Själv hade jag drömmar om att bli props maker ett tag där. Men insåg att jag inte hade drivet jag behövde. X sambon gjorde lite lyckade latex masker och sådant. Riktigt coolt =)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp