Bukefalos 28 år!

Facebook och stall

Fiorano

Trådstartare
Eftersom detta diskuteras friskt i en annan tråd är jag nyfiken på hur det fungerar i stallen där ute. Har ni mycket info via fejan? Har ni då stallet som grupp och att det diskuteras på en vägg eller kör ni bara en gemensam grupp på messenger?

I vårt lilla stall som endast innefattar stallägare, mig och den andra hästägaren om är inhyrd samt en medryttare så har vi bara en messengerkonversation igång. Allt handlar om stallet tex om någon har gett lunch, eller vill byta en fodring, info om ny häst osv.

Hur gör ni andra? Om ni inte använder fejan för info i stallet hur hanteras informationsflödet?
 
Vi är bara tre personer i stallet. Har en konversation på fejan där vi tar upp allting. Funkar bra!
 
Vi har en sluten grupp för oss hästägare + medryttare. Där kan vi fråga om passbyten eller bara informera om saker allmänt. Sen har stallet en officiell sida på fb också som stallägarna sköter och där läggs info om träningar och clinics och sånt ut. Stallet har 12 boxar och ett nybyggt ridhus där det hålls olika evenemang för utomstående, utöver att vi uppstallade nyttjar det.
 
Ingen grupp på FB, vi är så pass litet stall så nästan alla träffas varje dag ändå. Kör traditionella stallmöten ibland istället. =)
 
Vi har en facebookgrupp för hästägare och medryttare. 6 hästar i stallet. I gruppen avhandlas hjälp med lunchfodring, sällskap till uteritt, information om ridhuset blivit bokat nära inpå osv. Passbyten tas ofta på tavlan i stallet, annat avhandlas på stallmöten då och då.
Tycker det är smidigt och bra med en grupp :)
 
Vi har en sluten grupp på fb för hästägare och medryttare, 16 hästar i stallet. Går lite i vågor hur mycket som skrivs där, kan vara information om träningar, passbyten, allmän information, bilder från träningar etc.
 
På förra stallet hade vi en sluten FB-grupp för stallet och där var det info från stallägaren och såna saker som "jag rider ut kl 9 på fredag morgon om någon är sugen på att följa med". Gjorde ofta även så att nya inackorderade la upp en presentation av sig och hästen där, typ "Hej, till helgen flyttar jag och Brunte in. Han är en stor brun häst som älskar alla, är snäll att leda ut och in men man bör inte lämna honom till sist. Jag är X år gammal, rider dressyr men hänger gärna med ut i skogen" bla bla..

Funkade väldigt bra med gruppen, dock är det ju en förutsättning att alla har FB om det ska funka och ingen hamna utanför informationen.
 
I nuvarande stallet är jag ensam inhyrd så vi messar varandra, men stod i ett större stall tidigare (20 hästar) med delvis fullinackordering (det skiftade vad olika hästägare hade för service och den sköttes lite ojämnt), där startades en FB-grupp men fick stängas ned för det blev så mycket feltolkningar och eftersom vi hade ponnybarn kändes det inte så kul att det blev dålig stämning i FB-gruppen. Lätt att slänga ur sig nåt som sedan tolkades på 25 olika sätt.
 
Vi är i ett 16-hästars stall, allt går på tavlan i stallet eller mail från stallägaren. Det är jättebra stämning men jag hade uppskattat en annan kanal såsom fb. Vi har sällan stallmöten.
 
Eftersom detta diskuteras friskt i en annan tråd är jag nyfiken på hur det fungerar i stallen där ute. Har ni mycket info via fejan? Har ni då stallet som grupp och att det diskuteras på en vägg eller kör ni bara en gemensam grupp på messenger?

I vårt lilla stall som endast innefattar stallägare, mig och den andra hästägaren om är inhyrd samt en medryttare så har vi bara en messengerkonversation igång. Allt handlar om stallet tex om någon har gett lunch, eller vill byta en fodring, info om ny häst osv.

Hur gör ni andra? Om ni inte använder fejan för info i stallet hur hanteras informationsflödet?

Vi har en stallgrupp på FB, men där ska det bara skrivas allmänt snack. När det kommer till info rörande stallet osv, så är det möte, tavlan i stallet eller mess/sms som gäller. Alla tittar inte dagligen på FB, av den orsaken kan någon missa en ändring, eller vad det nu handlar om. Alla får ett SMS om det är akut/bråttom att nå alla hästägare. Får man ingen respons på det, så rings hästägaren upp så att man vet att meddelandet nått fram.
 
Mitt stall har flera FB grupper. Stallet består av 3 olika enheter och varje del har sin grupp där endast hästägare samt stallägarna är med. Dessutom finns en övergripande grupp för hela stallet där även medryttare inkluderas. Mycket smidigt och det sköts superbra utan tjafs och gnäll. Utöver detta finns en google kalender där man skriver in tider hovslagare, veterinär och när ridhus är uthyrt osv. Allt fungerar väldigt väl. Det är närmare 30 hästar uppstallade.
 
Vi har en gemensam grupp (sluten grupp) för alla som står där, samt en FB-sida för allmänheten. Har mer än 20 hästar på anläggningen.
 
står i ett mindre stall och vi är i dagsläget 4 hästägare. Vi har en sluten facebookgrupp där hästägare + medryttare är med. Funkar rätt så bra, det går i vågor hur mycket gruppen används med det pratas om passbyten, fodringar, lite bilder på hästarna ibland, förfrågningar om ridsällskap etc.
 
I mitt stall är vi bara tre stycken, jag, stallägaren och en familj till. Det är bara jag och stallägaren som är i stallet dagligen, stallägaren vill ha helinackordering och sköter allting med de inhyrda hästarna varje dag. Det är dock ingenting som jag egentligen har något behov av, jag var tydlig redan från början med att jag tänkte vara i stallet, rida och ta hand om min egen häst varje dag. Den andra familjen har däremot mer anammat stallägarens taktik, så jag har väl träffat dem max, absolut max, tio gånger på över ett år, och har ingen större anledning att ha någon vidare kontakt med dem heller.

Så egentligen är det ju bara stallägaren och jag, och därför har vi uteslutande all kommunikation via telefonen, antingen samtal eller sms. Hon har både mitt hemnummer och min pappas mobilnummer (jobbtelefon, så han svarar alltid) om jag av någon anledning inte skulle svara i min egen mobil. Dessutom har hon precis nyligen skaffat Facebook, så hade vi haft en sån grupp tidigare hade jag fått prata med mig själv. Vi har en whiteboard-tavla i stallet, men eftersom all kommunikation går via telefonen så skrivs det inte speciellt mycket på den. Jag och stallägaren har dessutom samma hovslagare, och han tar våra hästar vid samma tillfälle, så vi vet båda två när det är han kommer, och då är båda där.

Jag tror absolut att det kan vara en bra idé i ett lite större stall med liknande arrangemang, så länge det är stallägaren som har någon form av bestämmanderätt över Facebook-gruppen, gruppen används till att avhandla relevanta saker för stallet och inte regelrätt skitsnack, och ifall alla i stallet har tillgång till Facebook. Jag tycker exempelvis inte att det är okej som det verkade gå till i den andra tråden där ämnet kom upp, att inhyrda i stallet som inte har Facebook inte får information, det är i så fall stallägarens uppgift att meddela den/de personer som inte har Facebook vad som står där, ifall nu gruppen fungerar för övriga.
 
I mitt förra stall var vi ungefär 30 personer kan jag tänka mig som "berörs", vi hade en FB grupp som det fick högvarv på. Mycket effektivt. I mitt nuvarande stall är vi två och vi sms:ar eller skriver på fb.
 
Vi har en trevlig fbgrupp utan intriger och personangrepp. Där kommer information upp men även roliga bilder osv :)
 
Vi har också en sluten FB-grupp med hästägare, medryttare och några som haft häst i stallet innan. Där läggs det upp bilder, frågor om uteridningssällskap, om någon vill byta lunchfodring osv osv. Jättesmidigt! Iom att vi är flera medryttare i stallet som bara är i stallet 1-2 ggr i veckan är det svårt att ta allt via tavlan i stallet :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 945
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 307
Senast: Whirlie
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 306
Senast: Karamello30
·
Anläggning Hej alla Ni som har följt med vet jag har köpt en häst, underbart 5årigt sto från en seriös uppfödare. INNAN jag ens gick igång med...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 832
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp