mars

Trådstartare
Jag har en fråga angående Facebook. Jag har få vänner där samt få grupper alltså ett litet flöde. Men från vissa vänner ser jag alltid deras inlägg men från en del andra ser jag aldrig deras inlägg i mitt flöde. De kan fråga såg du mitt inlägg? Går jag då in på deras profil ser jag ju att det finns nya inlägg. Är det nån inställning el begränsning inställd? Jag borde ju inte vara begränsad när jag ser när jag går in på profilerna?
 
Jag har en fråga angående Facebook. Jag har få vänner där samt få grupper alltså ett litet flöde. Men från vissa vänner ser jag alltid deras inlägg men från en del andra ser jag aldrig deras inlägg i mitt flöde. De kan fråga såg du mitt inlägg? Går jag då in på deras profil ser jag ju att det finns nya inlägg. Är det nån inställning el begränsning inställd? Jag borde ju inte vara begränsad när jag ser när jag går in på profilerna?
Min erfarenhet är att ju mer jag interagerar med en person ju mer återhållsamt är fb att visa den personens inlägg. Vänner jag aldrig interagerat med alls trycker de konstant fram inlägg från. Deras algoritm suger helt enkelt.
 
Tja, det är facebook.
De ändrar stup i ett.

Jag har ett fåtal vänner.Jag ser inte deras uppdateringar mer än ibland. Däremot får jag upp inlägg från folk jag inte ens känner. Och annonser annonser annonser.

Är extremt trött på fb men har alldeles för mycket info som jag inte får fatt i på på annat sätt. Så jag hänger kvar. Men den är ett dagligt irritationsmoment.,
 
Min erfarenhet är att ju mer jag interagerar med en person ju mer återhållsamt är fb att visa den personens inlägg. Vänner jag aldrig interagerat med alls trycker de konstant fram inlägg från. Deras algoritm suger helt enkelt.
För mig är det tvärt om, vilket är störigt eftersom jag givetvis reagerar mer på de inlägg jag faktiskt ser. Så om jag inte ser en post och inte gillar den får jag mindre poster från just den vännen... och så vidare tills jag tror att personen inte alls är aktiv längre.
 
För mig är det tvärt om, vilket är störigt eftersom jag givetvis reagerar mer på de inlägg jag faktiskt ser. Så om jag inte ser en post och inte gillar den får jag mindre poster från just den vännen... och så vidare tills jag tror att personen inte alls är aktiv längre.
Jag har aktivt gått in på vissa vänners sidor och både gillat och kommenterat trots det så vägrar de visa dessa personers uppdateringar. Helt vansinnigt i min värld. Enda orsaken till att jag är kvar där är att stallet har en grupp som jag måste vara med i, annars hade jag lämnat för länge sedan.
 
Jag har aktivt gått in på vissa vänners sidor och både gillat och kommenterat trots det så vägrar de visa dessa personers uppdateringar. Helt vansinnigt i min värld. Enda orsaken till att jag är kvar där är att stallet har en grupp som jag måste vara med i, annars hade jag lämnat för länge sedan.
Så skumt! Det har jag aldrig provat men nu måste jag ju experimentera lite - för mig är skillnaden som jag beskrev tidigare väldigt tydlig i alla fall. Sedan beror det säkert en del på hur de navigerar mina poster och lite andra saker också förstås.

*knapplån
Jag tycker FB är en helt okej plattform för det jag vill, framför allt att hålla kontakten med folket därhemma men också för lite olika intressegrupper. Jag vet inte vilken annan plattform jag skulle kunna använda till endera.
 
*knapplån
Jag tycker FB är en helt okej plattform för det jag vill, framför allt att hålla kontakten med folket därhemma men också för lite olika intressegrupper. Jag vet inte vilken annan plattform jag skulle kunna använda till endera.
Idén med fb är bra men under ett antal år har det känts som om de anstränger sig hårt för att göra plattformen så användarovänlig som möjligt.
 
Idén med fb är bra men under ett antal år har det känts som om de anstränger sig hårt för att göra plattformen så användarovänlig som möjligt.
Ja, alla uppdateringar känns för det mesta onödiga, men på det stora hela märker jag inte så stor skillnad. Det enda jag hatar är auto-scrollup på mobilen, men jag surfar så sällan på den så det funkar ändå.
 
Ja, alla uppdateringar känns för det mesta onödiga, men på det stora hela märker jag inte så stor skillnad. Det enda jag hatar är auto-scrollup på mobilen, men jag surfar så sällan på den så det funkar ändå.
Det jag avskyr är att de sorterar inläggen efter någon typ av obegriplig relevans istället för tidpunkt. Om man byter till tidpunkt så försvinner allt utom typ 3 inlägg så man ser ändå inte det man vill se. Det är oräkneliga gånger som min bästa vän postat saker och jag faktiskt får se dem... när de är 4 dagar gamla och fullständigt irrelevanta. Just nu roar de sig med att visa mig ett inlägg från den 26 oktober :confused:
 
Någon uppdatering måste ha gått snett på sistone, för jag kan inte söka bland mina vänner... 🤬
Om jag vill bjuda in någon till en grupp eller dela något och använder sökfunktionen blir det inga träffar... Jag är väl vän med minst femton Maria t.ex, men det står bara "Inga sökträffar".
Vänlistan som visas innan jag börjar söka är fullkomligt randomiserad, alltså inte sorterad efter någon logik överhuvudtaget.
 
Okej nu måste jag gnälla igen på denna "fantastiska" plattform.
Många gånger har jag reagerat på att jag diskuterar med någon och får upp en notis om att "Kalle har nämnt dig i ett inlägg". Då jag klickar på notisen så kommer jag till tråden och hittar mitt sista inlägg (ibland) men inget svar på det. Jag har trott att det rör sig om att de tagit bort sitt inlägg. Idag klickade jag dock på "alla inlägg" och lyckades, mor all förmodan, hotta ursprungsinlägget jag svarat på bland de 696 inläggen. Voila där fanns svaret som jag var omnämnd i. Facebook har alltså i sin osannolika visdom beslutat sig för att inlägg som jag är taggad i INTE tillhör de mest relevanta för mig att läsa :crazy: :arghh:.
Hur ska man kunna prata med folk när de börjar censurera bort delar av diskussionen som man deltar i?
 
Okej nu måste jag gnälla igen på denna "fantastiska" plattform.
Många gånger har jag reagerat på att jag diskuterar med någon och får upp en notis om att "Kalle har nämnt dig i ett inlägg". Då jag klickar på notisen så kommer jag till tråden och hittar mitt sista inlägg (ibland) men inget svar på det. Jag har trott att det rör sig om att de tagit bort sitt inlägg. Idag klickade jag dock på "alla inlägg" och lyckades, mor all förmodan, hotta ursprungsinlägget jag svarat på bland de 696 inläggen. Voila där fanns svaret som jag var omnämnd i. Facebook har alltså i sin osannolika visdom beslutat sig för att inlägg som jag är taggad i INTE tillhör de mest relevanta för mig att läsa :crazy: :arghh:.
Hur ska man kunna prata med folk när de börjar censurera bort delar av diskussionen som man deltar i?
Jag tror att Facebook håller på att "ta bort sig självt" genom att uppdatera sig till att bli allt mindre användarvänligt.
 
Okej nu måste jag gnälla igen på denna "fantastiska" plattform.
Många gånger har jag reagerat på att jag diskuterar med någon och får upp en notis om att "Kalle har nämnt dig i ett inlägg". Då jag klickar på notisen så kommer jag till tråden och hittar mitt sista inlägg (ibland) men inget svar på det. Jag har trott att det rör sig om att de tagit bort sitt inlägg. Idag klickade jag dock på "alla inlägg" och lyckades, mor all förmodan, hotta ursprungsinlägget jag svarat på bland de 696 inläggen. Voila där fanns svaret som jag var omnämnd i. Facebook har alltså i sin osannolika visdom beslutat sig för att inlägg som jag är taggad i INTE tillhör de mest relevanta för mig att läsa :crazy: :arghh:.
Hur ska man kunna prata med folk när de börjar censurera bort delar av diskussionen som man deltar i?
Det där stör också mig något fruktansvärt. Visst att inte facebook är något diskussionsforum, men det borde ju inte vara så svårt att faktiskt visa det inlägg man är taggad i när man klickar på aviseringen. Sedan att det inte heller alltid aviserar när man fått ett svar så är också störande. Så har dessutom facebook slutat avisera om mina vänners födelsedagar :rage:
 
Okej nu måste jag gnälla igen på denna "fantastiska" plattform.
Många gånger har jag reagerat på att jag diskuterar med någon och får upp en notis om att "Kalle har nämnt dig i ett inlägg". Då jag klickar på notisen så kommer jag till tråden och hittar mitt sista inlägg (ibland) men inget svar på det. Jag har trott att det rör sig om att de tagit bort sitt inlägg. Idag klickade jag dock på "alla inlägg" och lyckades, mor all förmodan, hotta ursprungsinlägget jag svarat på bland de 696 inläggen. Voila där fanns svaret som jag var omnämnd i. Facebook har alltså i sin osannolika visdom beslutat sig för att inlägg som jag är taggad i INTE tillhör de mest relevanta för mig att läsa :crazy: :arghh:.
Hur ska man kunna prata med folk när de börjar censurera bort delar av diskussionen som man deltar i?

Agree! Irriterar mig något så grönjävligt. Nu verkar de dessutom ha tagit bort "alla kommentarer" på vissa inlägg? Ibland kan jag bara välja mellan "relevanta" eller "äldsta", verkar vara något nytt. Igår försökte jag titta på kommentarerna på ett inlägg, 17 stycken skulle det vara exakt, men får inte upp någon av dom. Ibland kom det upp två när jag försökte. Men där fanns inte "alla" att välja, helt hopplöst.
 
Agree! Irriterar mig något så grönjävligt. Nu verkar de dessutom ha tagit bort "alla kommentarer" på vissa inlägg? Ibland kan jag bara välja mellan "relevanta" eller "äldsta", verkar vara något nytt. Igår försökte jag titta på kommentarerna på ett inlägg, 17 stycken skulle det vara exakt, men får inte upp någon av dom. Ibland kom det upp två när jag försökte. Men där fanns inte "alla" att välja, helt hopplöst.
Ja, jag kan inte förstå varför de gör såhär, försöker de på riktigt att ta bort sig själva som @skogaliten sa, för jag kan absolut inte se någon som helst vinning för varken användare eller facebook att de håller på så här. Så stör jag mig också på att "relevanta" är den inställning som är by default, skulle hellre ha "senaste".
 
Det där stör också mig något fruktansvärt. Visst att inte facebook är något diskussionsforum, men det borde ju inte vara så svårt att faktiskt visa det inlägg man är taggad i när man klickar på aviseringen. Sedan att det inte heller alltid aviserar när man fått ett svar så är också störande. Så har dessutom facebook slutat avisera om mina vänners födelsedagar :rage:
Nej det är inget diskussionsforum men det är samtidgit gjort för diskussioner. Frågan är vad fb egentligen är
Kanske är det det som är problemet. Ansiktsboken har en identitetskris och vet inte vad den ska göra av sig själv.
 
Facebook är gjort för att sälja annonser och dra in pengar till ägarna.
Givetvis men de måste ju ge något till användarna som ju är deras handelsvara gentemot annonsörerna. Värdet av det de ger är numera minimalt på nivån att deras handelsvaran i många fall ser plattformen som mer eller mindre onödig. Jag vet faktiskt ingen som egentligen vill vara där utan man stannar bara för att det är praktiskt.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 995
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle Hur ser er krisberedskap ut, ni som bor i lägenhet/större städer? Vi diskuterade det i lunchrummet på jobbet idag, där vissa var...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
9 090
Senast: Masqueradee
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 454
Senast: Grazing
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 799
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp