Facebookgruppen Häst köp och sälj, är den borta?

P

prallan

Jag får inte upp en av de största säljgrupperna för beg hästprylar, över 40.000 medlemmar har jag för mig, Häst köp & sälj. Är den borta eller är jag blockad???:eek:
 
FB har börjat slå ner mot grupper som säljer djur, eftersom det inte är tillåtet. Vet fler som blivit eller riskerar att bli borttagna.
En stor grupp för köp/sälj av travhäst jag är med i har fått byta namn. Och så uppmanar man folk att bara "posta bilder på era fina hästar, skriv något om stam och temperament och hur trevliga hästarna är". Men att inga som helst ord om pris och försäljning får förekomma.
De har tydligen fått fler tidigare inlägg/annonser raderade av FB. Så man gör ett sista försök att få ha kvar gruppen nu.
 
FB har börjat slå ner mot grupper som säljer djur, eftersom det inte är tillåtet. Vet fler som blivit eller riskerar att bli borttagna.
En stor grupp för köp/sälj av travhäst jag är med i har fått byta namn. Och så uppmanar man folk att bara "posta bilder på era fina hästar, skriv något om stam och temperament och hur trevliga hästarna är". Men att inga som helst ord om pris och försäljning får förekomma.
De har tydligen fått fler tidigare inlägg/annonser raderade av FB. Så man gör ett sista försök att få ha kvar gruppen nu.
Det känns som FB gör bort sig lite genom att inte godkänna annonser och grupper som säljer djur. Dessa grupper drar ju faktiskt ganska mycket folk.

Jag är med i en grupp för unghästar, och där har man fått börja använda ”tillgänglig” istället för till salu, och prisklasser A-E istället för att skriva ut pris. Jag hoppas det är tillräckligt.

Facebooks filter verkar för övrigt inte helt intrimmade. Fick min annons borttagen härom dagen eftersom jag försökte sälja ett djur... det var ett par benskydd med fårskinn... 😅
 
Det känns som FB gör bort sig lite genom att inte godkänna annonser och grupper som säljer djur. Dessa grupper drar ju faktiskt ganska mycket folk.

Jag är med i en grupp för unghästar, och där har man fått börja använda ”tillgänglig” istället för till salu, och prisklasser A-E istället för att skriva ut pris. Jag hoppas det är tillräckligt.

Facebooks filter verkar för övrigt inte helt intrimmade. Fick min annons borttagen härom dagen eftersom jag försökte sälja ett djur... det var ett par benskydd med fårskinn... 😅
Ja, jag försökte sälja en rockard för ett tag sedan, den blev också borttagen pga. "djur"... :meh:

Jag förstår inte riktigt varför just djur innefattas av förbudet. De förbjuder alltså vapen, alkohol, droger, sex, piratkopiering och...... djur. Får inte ihop det.
Har sett något om djurvälfärd, vilket känns helt galet. Om det stämmer är det ju väldigt kontraproduktivt genom att kraftigt minska chansen att djur hittar nya hem.
 
Min kompis har ett företag som säljer hundprodukter. Fb har plockat ner hennes sida säkert tio gånger. Helt galet.
 
Lägger man annonserna som inlägg istället för som saluinlägg så brukat det gå bra. Dressyrhästar till salu finns också kvar.
 
Alltså Facebook har ju haft som policy i flera år att det inte är tillåtet att sälja djur. Sedan struntar folk i det, men jag tycker att det är hyfsat rimligt att de (Facebookteamet) utvecklar med målet att folk inte bara ska kunna strunta i deras regler som de ju ändå godkänner när de använder plattformen :p
 
I princip, så tycker jag att det är bra, att Facebook förbjuder försäljning av levande djur.

All djurhållning är inte så bra som den borde vara, och alla djur är definitivt inte hästar....
 
Facebook är gigantiskt, och förutom automatiserade kontrollsystem, så är kontrollen tämligen slumpmässig, beroende på om någon anmäler eller ej.
Det finns heller ingen helsvensk administration på Facebook, som kan hålla koll, så att annonser följer svenska regelverk om t.ex. djurskyddsregler, eller andra regler som har att göra med sådant som t.ex. svartslakt, eller handel med djur som upptagna på cites-listan (utrotningshotade djur eller djurdelar).

Facebook saknar också i.o.m. den bristande administrationen, förmågan att kontroller om det sker olaglig handel med levande djur, eller "djurdelar", över landsgränser.
T.ex. vore det fatalt för svensk grisuppfödning, om någon köper levande grisar från de delar av östra Europa där det finns afrikansk svinpest, som om grisarna är smittade med sjukdomen, och kommer in här, skulle kunna ta kål på en stor del av de grisar, vilda som tama, som finns här.

De klarar heller inte av att skilja på olika djurslag tillräckligt väl, så därför kan de inte tillåta någon som helst handel med djur. Det blir liksom enklare så.

För t.o.m. Blocket har viss koll på reglerna som gäller, annonserna granskas faktiskt, även om man kanske kan tycka att hundar som är gatukorsningar, inte är det roligaste som finns.
Uppenbara annonser om smuggelhundar åker dit, men eftersom hundsmugglarna är rätt förslagna, så smiter en och annan annons igenom...

Hästnet har också viss koll, och faktiskt en fungerande adminstration. Det betyder naturligtvis inte att "folk" skulle vara helt ärliga när de annonserar ut hästar, eller att folk inte luras, men de värsta avarterna och det rent olagliga sorteras ändå bort rätt snabbt.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har hittat en häst som är perfekt på alla vis. Dock har stallet den står i skabb och hästen är synligt drabbad. Är det idiotiskt att...
Svar
2
· Visningar
759
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hästmänniskan Sålde i somras min häst och har varit helt öppen kring allt rörande hästen och sa vid hämtningen att köparen mer än gärna fick höra av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 469
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 226
Senast: WBanna
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 426
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp