Facebookkod

MCP

Trådstartare
Har fått ett mail om att facebook mottagit en begäran om att återställa mitt lösenord, och en kod i mailet.
Jag har ju som ni kanske kan gissa inte begärt någon kod, så någon typ av lur är det. Frågan är nu bara att behöver jag göra något åt det eller ska jag bara strunta i mailet och allt?
Det står i mailet att om det inte är jag som begärt koden ska jag meddela facebook, men skeptisk som jag är till allt i det mailet så vill jag inte gärna klicka på någon länk.
Någon som är klokare som kan ge vettigt svar på detta?
 
Har fått ett mail om att facebook mottagit en begäran om att återställa mitt lösenord, och en kod i mailet.
Jag har ju som ni kanske kan gissa inte begärt någon kod, så någon typ av lur är det. Frågan är nu bara att behöver jag göra något åt det eller ska jag bara strunta i mailet och allt?
Det står i mailet att om det inte är jag som begärt koden ska jag meddela facebook, men skeptisk som jag är till allt i det mailet så vill jag inte gärna klicka på någon länk.
Någon som är klokare som kan ge vettigt svar på detta?
Fick också samma och valde att inte göra något
Men tja byta lösenord själv kanske man skulle göra
 
Jag får det med jämna mellanrum trots ett inaktiverat konto, sist hörde jag faktiskt av mig till facebook men har inte fått någon feedback på det hela.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Har fått ett mail om att facebook mottagit en begäran om att återställa mitt lösenord, och en kod i mailet.
Jag har ju som ni kanske kan gissa inte begärt någon kod, så någon typ av lur är det. Frågan är nu bara att behöver jag göra något åt det eller ska jag bara strunta i mailet och allt?
Det står i mailet att om det inte är jag som begärt koden ska jag meddela facebook, men skeptisk som jag är till allt i det mailet så vill jag inte gärna klicka på någon länk.
Någon som är klokare som kan ge vettigt svar på detta?
Kolla den avsändande mailadressen. Oftast är de där scamförsök, och mailadresserna är uppenbart inte från officiella sidor.
 
Kolla den avsändande mailadressen. Oftast är de där scamförsök, och mailadresserna är uppenbart inte från officiella sidor.
Avsändaren är security@facebookmail.com, så jag vet inte om det är autentiskt eller ej, men det ser väldigt välgjort ut oavsett.

Tycker överlag att det är mycket svårare att se om ett mail ser suspekt ut på mailappen på telefon, än på datorn. Det är dumt, eftersom jag använder telefon till 99,9% av mina mailärenden.
 
facebookhelp.png

Såhär såg det ut för mig nyligen när jag återställde :)
 
Det verkar vara något som sänts till många de senaste dagarna. Som vanligt gäller - klicka aldrig på länkar i mail. Inte ens från de som till synes verkar vara från ställen där du är kund, t ex banken, Netflix eller Telia. Radera mailet.

Om du ändå känner dig osäker och vill kolla så att allt står rätt till så logga in själv som du brukar. Dvs gå in på bankens webb eller Netflix webbplats genom att själv skriva in adressen.

Och gör som @sweep gjort - sätt tvåstegsautentisering på allt som går. Särskilt mailkontot!
 
Jag fick det också - till min jobbmail som inte på nåt vis är kopplad till Facebook. Men mejlet såg väldigt äkta ut och avsändarmejlen såg också äkta ut så inte alls uppenbart det var nåt lurt med det.

Jag jobbar på ett globalt företag med stor IT organisation så jag anmälde det här mejlet dit.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag förstår ju att detta såklart är scam, men vad vill de ha ut av det? Det är en länk i mailet så jag gissar att de kan hacka min mail...
Svar
7
· Visningar
713
Senast: MCP
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 211
Senast: geting
·
Tjatter Kära Buke! Finns det någon vänlig själ här som eventuellt kan hjälpa mig med en uppgift i skolan. Kursen är webbutveckling 1, så...
Svar
4
· Visningar
557
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 951
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp