Facket ifrågasätter att barn är hästskötare

Facket Vision ifrågasätter skarpt att minderåriga utför arbetsuppgifter som hästskötare på en kommunal lantgård i Uddevalla.
Jag tycker det är överdrivet! Jo, barn under 13 ska inte leda ponnyer på barnridningen pga då har de ansvar för barnet som rider också. För övrigt är det ju inte farligare än om barnen har egna ponnyer eller hästar och sköter om dom. Jag tycker föräldrarna i samarbete med ridkolornas personal borde vara kapabla att ta ansvar. Om barnen inte får hjälpa till med hästskötseln innan dom fyllt 13 så tror jag de flesta tappar intresset.
 
Detta är så synd. Emaus är ett så himla fint ställe och har varit en omtyckt plats med sina djur centralt i Uddevalla. Många ungdomar har fått möjligheten genom åren att få vara med djur och lära sig massor.
Fine, småbarn ska inte leda ponnyerna men i övrigt har den här historien tagit helt orimliga mått.
 
Åh herregud... vad gjorde man inte på ridskolan när man var liten!

Jag ledde nybörjare (när jag var yngre än 13 år). Ska vara ärlig så tror jag att jag 12 år var en bättre och säkrare hjälp på nybörjarlektionen än föräldern som var helt ovan vid hästar och kanske t.o.m. rädd för dem. Så många farliga situationer jag sett hästovana föräldrar skapa.

Jag lärde föräldrar hur man sadlar och tränsar (innan jag var 13 år fyllda).

Jag hjälpte till med intag d.v.s. alla hästarna som gick i samma hage (alla ridskolans gick i samma hage) släpptes in i ridhuset och sen stod stallchefen i dörren mellan ridhus och stall och släppte in dem en och en och vi småtjejer tog emot. Inte helt ovanligt att man fick ta emot ett piggt och glatt halvblod på 160-170 cm som bara ville in i sin spilta så fort som möjligt för att äta! Man tog tag i grimman och följde med hästen tillspiltan och satte fast den. Egentligen var det enda som behövdes att man såg till att hästen gick i rätt spilta (vilket de nästan alltid gjorde själva) och sen satte fast dem. Gick nån fel så kom stallchefen och flyttade på den om man själv inte redde ut det. Men jag var aldrig med om att det hände en olycka.
 
Är inte syftet med hästarna att barnen ska få hantera, sköta om dem och lära sig? Givetvis ska det ske på ett säkert sätt, om de i artiklen menar att barn inte ska få vara ansvarig ledare är jag helt med, men att leda en ponny under ledning av en vuxen är något barn rimligen ska kunna göra. Om barnen inte får delta och ha riktiga uppgifter så försvinner anledningen till att ha hästarna.
 
Tolkar jag det hela rätt om barn får vara i stallet och göra grejer enbart av hjärtans lust men att det blir problematiskt i fackets ögon när rollen blir uttalad?
Jag tolkar det inte på det viset, inte utifrån artiklen i vart fall. Det skrivs "─ Minderåriga får inte utföra arbete på en arbetsplats, och arbete med djur som kan vara farliga får de under inga omständigheter utföra, säger han till Bohusläningen."

Det låter mest som de anser att barn inte har i stallet att göra alls. Allt man gör med hästar kan potentiellt vara farligt, möjligen så skulle de kunan få mocka och liknade när hästarna inte är på plats.
 
Jag tolkar det inte på det viset, inte utifrån artiklen i vart fall. Det skrivs "─ Minderåriga får inte utföra arbete på en arbetsplats, och arbete med djur som kan vara farliga får de under inga omständigheter utföra, säger han till Bohusläningen."

Det låter mest som de anser att barn inte har i stallet att göra alls. Allt man gör med hästar kan potentiellt vara farligt, möjligen så skulle de kunan få mocka och liknade när hästarna inte är på plats.
Nä, jag funderar på om facket vänt sig mot rollen "hästskötare" som ju också är en yrkesroll inom hästnäringen. Vi som är insatta vet ju att de flesta skötarsystem innefattar typ "pyssla om din favorithäst och få en identitet genom grupptillhörighet" typ. Förhoppningsvis tycker fackförbund att barn får engagera sig ideellt och borsta sin favorithäst på fritiden.
 
Nä, jag funderar på om facket vänt sig mot rollen "hästskötare" som ju också är en yrkesroll inom hästnäringen. Vi som är insatta vet ju att de flesta skötarsystem innefattar typ "pyssla om din favorithäst och få en identitet genom grupptillhörighet" typ. Förhoppningsvis tycker fackförbund att barn får engagera sig ideellt och borsta sin favorithäst på fritiden.
Min känsla av artikeln var nästan att elven knappt ska få borsta och sadla hästen själv, utan att det ska en anställd hästskötare göra.
 
För att det ska räknas som arbete anser jag att det ska uppfylla punkter 1: det ska utgå någon slags ersättning 2: det ska finnas ett krav på att vissa saker måste göras
Utifrån den definitionen (som är rimlig i mina ögon med!) Hur ser du på dagens vanliga skötarsystem där man kanske som skötare ska vara i stallet minst två dagar i veckan för att pyssla om favorithästen och dess box/utrustning och i gengäld få vara med på specifika aktiviteter för skötare? Blir det arbetsinsats och "ersättning"?
 
För att det ska räknas som arbete anser jag att det ska uppfylla punkter 1: det ska utgå någon slags ersättning 2: det ska finnas ett krav på att vissa saker måste göras

Ja, alltså vi stod och hoppade jämfota av iver att få leda häst på nybörjarlektion eller hjälpa till med intaget eller vad som egentligen. Ville man inte så fanns en drös andra som ville och det fanns inga krav på att man skulle göra nåt alls.
 
Klippt från artikeln:

"Uddevalla kommun skriver på sin hemsida att barn behöver ha fyllt 13 år för att få vara hästskötare på lantgården.
”Det beror på att vi har ett ansvar för dig enligt arbetsmiljölagstiftningen, enligt dessa krav får barn under 13 år inte utföra några arbetsuppgifter annat än lätta och ofarliga arbetsuppgifter inom den närmaste familjen” skriver kommunen."

Då innebär det att barn under 13 år egentligen inte får delta i nån form av stallarbete eller något alls egentligen än att dyka upp till lektionen till en redan klar häst/ponny. Hur ska de då lära sig nåt? Eller ska de inte få göra det förrän de fyllt 13 år? Galenskap. Sen ska ju inte ridskolan vara beroende av barnens jobb. De ska kunna utföra allt det jobbet själv utan barnens hjälp. Men vill barnen hjälpa till och rykta och annat så tycker jag att de ska få göra det.
 
Klippt från artikeln:

"Uddevalla kommun skriver på sin hemsida att barn behöver ha fyllt 13 år för att få vara hästskötare på lantgården.
”Det beror på att vi har ett ansvar för dig enligt arbetsmiljölagstiftningen, enligt dessa krav får barn under 13 år inte utföra några arbetsuppgifter annat än lätta och ofarliga arbetsuppgifter inom den närmaste familjen” skriver kommunen."

Då innebär det att barn under 13 år egentligen inte får delta i nån form av stallarbete eller något alls egentligen än att dyka upp till lektionen till en redan klar häst/ponny. Hur ska de då lära sig nåt? Eller ska de inte få göra det förrän de fyllt 13 år? Galenskap. Sen ska ju inte ridskolan vara beroende av barnens jobb. De ska kunna utföra allt det jobbet själv utan barnens hjälp. Men vill barnen hjälpa till och rykta och annat så tycker jag att de ska få göra det.
I princip stänger man ute barn under 13 år iom detta. Emaus idé från grunden är att det skulle få vara en plats för barn och ungdomar att samlas och finna trygghet på genom att umgås med djur.
Flera föreningar donerar pengar till Emaus av den anledningen. Bla donerades Tinkerhästen så större barn och ungdomar också skulle kunna få rida. Innan fanns bara russ och Shettisar.

Nu ska alla under 13 typ bara få stå och titta på.
 
I princip stänger man ute barn under 13 år iom detta. Emaus idé från grunden är att det skulle få vara en plats för barn och ungdomar att samlas och finna trygghet på genom att umgås med djur.
Flera föreningar donerar pengar till Emaus av den anledningen. Bla donerades Tinkerhästen så större barn och ungdomar också skulle kunna få rida. Innan fanns bara russ och Shettisar.

Nu ska alla under 13 typ bara få stå och titta på.

Fast bara de barn vars föräldrar inte har råd att köpa egen ponny. De som har råd att köpa egen får fortsätta lära sig saker. Klyftan mellan de som har råd (och engagerade föräldrar) och de som inte har det kommer bli ännu större. Jag blir så ledsen!
 
Det är felriktade krav från facket, risken är att medlemmarna blir av med jobben istället. Stället riktar sig främst till små barn och får de inte pyssla med hästarna, borsta, hjälpa till att leda, hämta från hagen mm så försvinner hela idén med verksamheten.
 
Fast bara de barn vars föräldrar inte har råd att köpa egen ponny. De som har råd att köpa egen får fortsätta lära sig saker. Klyftan mellan de som har råd (och engagerade föräldrar) och de som inte har det kommer bli ännu större. Jag blir så ledsen!
Verkligen.

För flera år sen rasade taket in under en lektion på Uddevalla Ridskola. En häst klämdes till döds men mirakulöst överlevde eleven och de övriga klarade sig bra. Men något nytt ridhus kom aldrig. Bara nya fotbollsplaner.

Hästintresserade har noll utrymme nu i Uddevalla. Om man inte har egen häst och står uppstallad på någon av alla privatanläggningar.
 
För att det ska räknas som arbete anser jag att det ska uppfylla punkter 1: det ska utgå någon slags ersättning 2: det ska finnas ett krav på att vissa saker måste göras

Det där med att "krav på att vissa saker måste göras" är ju en diffus beskrivning. När jag var skötare så ingick det en del saker som man skulle göra som skötare, men hade jag sagt att jag inte ville så hade väl ridskolan sagt "nehepp då får nån annan göra det" så jag har svårt att se det som jämförbart med arbete. Det blir ju liksom inga konsekvenser av att inte vilja, i alla fall inte för små barn. När jag blev lite äldre men ändå var omyndig blev väl kravet mer att om jag säger att jag vill och ska, då ska jag också det. Annars måste jag säga nej med god framförhållning så ägaren får möjligheten att planera.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Djurparken Emaus i Uddevalla har länge låtit barn sköta hästar mot gratis ridning. Nu har fackförbundet Vision stoppat verksamheten. –...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
4 979
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp