Bukefalos 28 år!

Facket och a-kassa

tigerflicka

Trådstartare
Jag har aldrig funderat på varken facket eller a-kassan tidigare, jobbar i familjeföretag och lär inte bli arbetslös härifrån. Hade jag haft problem på jobbet hade inte facket varit ett alternativ att lösa det på heller.

Nu kommer jag dock byta jobb i år på eget initiativ och då slog det mig att då kan det finnas fördelar att vara med i såväl facket som a-kassan. Jag blev förvånad över hur lite det kostar per månad, bara 250kr för båda två.

Jag vill gärna höra era åsikter om fördelar och nackdelar med facket, och också vad ni har fått för hjälp från facket.
 
Sv: Facket och a-kassa

A-kassan, absolut (liten kostnad i min kassa, 139 kr/månad).

Facket: aldrig i hela mitt liv. Jag gick med när jag gick ut i arbetslivet, och det var ett helt företag att gå ur. De tvingar folk att stanna kvar, utträdet tog över ett år (med fullt betalt, s595 kr/månad). En organisation som behöver tvinga kvar sina medlemmar har helt straffat ut sitt eget berättigande anser jag.
 
Sv: Facket och a-kassa

Lovisa - Det finns flera olika förbund och jag känner inte igen mig i din beskrivning.

tigern - En av fördelarna med fackligt medlemskap är inkomstförsäkringen som följer med. Har du bara a-kassa får du 80% av lönen upp till 18500. Mitt fack ger mig 80% av min lön i upp till 120 dagar.

Som medlem i facket kan jag medverka till att göra en bra arbetsplats bättre och det händer inte sällan att jag får tillfälle att hjälpa kollegor med olika frågor som poppar upp titt och tätt.
 
Sv: Facket och a-kassa

Förre sambon har tvångsanslutning på sin arbetsplats. Känns helt vidrigt år 2014, ska du jobba här måste du betala till facket.
 
Sv: Facket och a-kassa

Det låter verkligen inte bra om det ska ta ett år att kunna gå ur facket, eller att man ska vara tvingad till det!

Facket jag gått med i kostar 150:-/månad och a-kassan kostar 97:-/månad. Tycker det är så små summor att det känns inte mycket att klaga på och OM de kan hjälpa mig någon gång är det värt det. Om inte annat med lönestatistik nu när jag ska byta jobb! :)
 
Sv: Facket och a-kassa

Sambons firma måste ha hängavtal för att kunna fakturera de större bolagen, annars begår de större företagen avtalsbrott. Ändå är det fullt av folk på arbetsplatserna som inte jobbar åt företag som har avtal, de får sin lön betald i annat land. Knäppt.

Jag gillar inte tvång fast jag gillar facket.
 
Sv: Facket och a-kassa

Facket är verkligen helt olika saker om man jämför LO med SACO. TCO har jag ingen koll på.
 
Sv: Facket och a-kassa

tigern - En av fördelarna med fackligt medlemskap är inkomstförsäkringen som följer med. Har du bara a-kassa får du 80% av lönen upp till 18500. Mitt fack ger mig 80% av min lön i upp till 120 dagar.

Det gör väl inte alla fackföreningar, dock? Min gör det, men jag tror inte att Kommunal gjorde det på den tiden jag var med där.
 
Sv: Facket och a-kassa

Låter som om TS bör tillhöra lärare eller nått liknande förbund med den låga avgiften.
Själv tillhör jag ett LO förbund och har väll en hyfsad lön, så min fakliga nota med a-kassa slutar på nästan 750kr i månaden...:meh:
Men det är det värt när man har varit med om mer än ett varsel om kommade arbetsbrist. (Ligger under ett sånt nu och för att säga det på ett snällt sätt ser det inte ut som om min arbetsgivare kommer att få behålla kontraktet som jag jobbar på... :( )
 
Sv: Facket och a-kassa

Låter som om TS bör tillhöra lärare eller nått liknande förbund med den låga avgiften.

Jag är lärare och betalar bra mycket mer än 250:-...

Men å andra sidan är jag väldigt nöjd med mitt fack! Kan absolut inte tänka mig att inte vara med i facket för det behövs verkligen!
 
Sv: Facket och a-kassa

Mitt antagande var baserat på en vän som är lärare och betalar ca 350-450 totalt...:
Men som sagt jag är LOare och har dålig koll på förbund utanför LO.. :o
 
Senast ändrad:
Sv: Facket och a-kassa

Jag betalar 150:- totalt (60:- för facket + 90:- för a-kassa), som nyexad ingenjör. Klart värt att vara med i facket för att få inkomstförsäkringen innan man har gjort sig oumbärlig på arbetsmarknaden. ;)
 
Sv: Facket och a-kassa

Vissa fackförbund (eller deras representanter) är värda varenda krona, andra är det inte :mad:

Jag var först medlem i Seko.
Svarade dom inte direkt så ringde dom upp i princip omgående.
Var rätt man upptagen en längre tid så var det alltid någon annan som hoppade in.
Inga frågor var för dumma och dom var snabba med att föra en dialog med arbetsgivaren om något var felaktigt eller oklart.
Jag var verkligen supernöjd med dom :)

Efter en hel del om och men så blev företaget istället anslutna till Kommunal :arghh:
Våra avtal blev försämrade på en väldans massa punkter.
Det gick sällan eller aldrig att få tag på deras representanter.
Dom ringde aldrig upp om man sökte dom.
Var inte ett fall solklart så la dom inte två strån i kors för att lösa situationen.
Fick man väl tag på någon så var dom korta och nästan otrevliga och kopplade runt en tills man gav upp.

Nu är jag bara medlem i A-kassan!

Försäkringar kan jag teckna själv och deras inkomstförsäkring får jag inte ha eftersom jag "bara" har säsongsanställning....
 
Sv: Facket och a-kassa

Jag har precis gått med i bägge. Kostnaderna är rimliga, drygt 300 för bägge.

Dock kan jag erkänna att enda anledningen till att jag är med i facket just nu är att jag arbetar på en arbetsplats i förändring. Facket är redan väl inkopplade och delaktiga i förändringarna, så jag tyckte att det kunde vara bra att vara en del av det. Går bara på vik än så länge också och ja. Omständigheterna fick göra beslutet enkelt för mig. :)
 
Sv: Facket och a-kassa

A-kassan, absolut (liten kostnad i min kassa, 139 kr/månad).

Facket: aldrig i hela mitt liv. Jag gick med när jag gick ut i arbetslivet, och det var ett helt företag att gå ur. De tvingar folk att stanna kvar, utträdet tog över ett år (med fullt betalt, s595 kr/månad). En organisation som behöver tvinga kvar sina medlemmar har helt straffat ut sitt eget berättigande anser jag.

Jag har samma erfarenhet. Aldrig mer facket för min del!
 
Sv: Facket och a-kassa

Stjäl sista knappen och passar på att fråga: Hur vet man vilken a-kassa man ska vara med i? Spelar det någon roll? Jag förstår att villkoren kan skilja sig, men om man som jag inte har någon solklar a-kassa att söka sig till, kan man välja och vraka som man vill då?
 
Sv: Facket och a-kassa

Du går med i det fack inom vilket område du jobbar...

Jag har ju tillhört ett fack inom vilket område jag sannolikt inte kommer att jobba mer. Gick ur före årsskiftet, vilket inte var några problem alls. De frågade bara om jag ville stå kvar i A-kassan vilket jag ville, då jag ju blivit arbetslös nyligen.

Mitt fack var för dyrt för mig nu + att all info om deras aktiviteter enbart annonserades på f d arbetsplatsen...
 
Sv: Facket och a-kassa

Men om man inte vill ha fackanslutning, utan bara a-kassa kan man ta en som ligger i linje med det man jobbar med idag.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 009
Juridik & Ekonomi Är ni med i facket? A-kassa? Jag funderar på att gå ur. Har aldrig haft svårt att få jobb, har aldrig varit arbetslös, har behövt...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
10 196
Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 492
Senast: nowayout
·
Samhälle Eftersom A-kassan har stängt och inte verkar ha någon mail så tänker jag att jag frågar bukeoraklet :bow::bow: Jag har varit sjukskriven...
Svar
0
· Visningar
686
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp