Faderskapstest...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Zaria

Trådstartare
Pappan till "magen" så att säga har nu krävt att det skall göras faderskapstest.
Ville bara kolla hur det ligger till lite med det då jag hört att om han redan står på pappret som fader så kommer det att kosta hur mycket som helst.
Vem betalar detta?
Är själv inte intresserad av något test då jag med 100% säkerhet vet att det är han som är pappan.

Hur funkar det med underhåll under tiden han säger att han inte är pappa?
För jag antar att det tar ett tag innan han kan få svaret.
Är iofs inte helt säker på hur långt han kommer att gå med allt detta,för det brukar inte bli så mycket gjort från hans sida utan nu är ALLT upp till mig påstår han om han skall vara pappa till sitt barn,vet inte vad jag kan göra mer,har redan bjudit med honom till både inskrivning & ultraljudet men han kom aldrig.
Försökt få ihop ett förhållande med honom men han har ändrat sig 4 gånger och bara försvunnit,han vill inte att någon skall få veta att det är hans barn osv
Ett tag var han jätteglad men det var visst då,han säger att jag skall förstå honom hur han känner och att han vill tänka men nu har han tänkt i 5 mån,och jag känner bara jättenej till denna killen.
Att vara ifred och tänka är okej för mig,men att först tycka allt är underbart & sedan försvinna sex veckor utan att gå att nå är INTE okej,för att sedan komma tillbaka och kräva att jag skall sitta där han lämnade mig...detta har hänt 4 gånger nu,och nu vill jag inte mer.

Stöter inte bort honom på något vis men vill absolut inte ha nått förhållande med honom igen på något vis efter allt,eller är jag jättedum som inte vill försöka mera med honom när det kan riskera om han vill ta hand om sitt barn eller inte??

Mvh zaria (helt snurrig i huvet)
 
Sv: Faderskapstest...

Jadu, vad skall man säga ? Ingen kul sits du har satt dig i inte. Att han inte skulle gå att lita på var väl ingen högoddsare precis

Det bästa är nog att du skiter i honom och försöker reda till ett så bra liv som möjligt för dig och barnet utan att räkna med honom alls. Jag tror risken är stor att han inte kommer att vilja ta hand om barnet heller - men jag kan ju inte veta det...
 
Sv: Faderskapstest...

Sålänge han står som pappa så kan han nog inte göra nått. Och är dte han som kräver faderskapstest så borde det vara han som betalar. Men om han tvekar redan nu så skriver han såklart inte på några papper innan han är säker.

Jag har själv gjort 2 faderskapstest (som "barn" alltså) och han stod för båda.
 
Sv: Faderskapstest...

Japp,för min del kan han likaväl hoppa åt skogen.
Men blev lite nervös innför detta med faderskapstest och allt sånt,inte för att jag har något att dölja men det låter som en rätt krånglig process.

Jo han var väl inte det bästa valet,men sen kom han ju tillbaka och tyckte att allt skulle bli bra igen och att det skulle flyttas ihop och gud vet vad...Var där jag bestämde mig helt att behålla,och han var också glad,funkade väl några veckor kanske,sen VIPS så var han borta igen.

Å andra sidan säger han att det är upp till mig om han skall vara pappa,och den chansen vill jag ju inte sumpa för mitt barn då jag anser att det bästa vore om det hade en pappa,men jag kan inte göra så mycket mera än vad jag gjort & svarar han inte när jag ringer eller mailar så kan jag inte göra så mycket mera.
Han anklagar mig för att inte gett han en chans,genom att inte ha åkt hem till honom,kan ju annars bero på att jag aldrig varit tillfrågad :crazy:

Nopp lika bra att köra sitt eget race,men ville som sagt kika lite på det med faderskapstest & ha lite mer på benen ang detta utifall att han skulle ta upp det sen eller dra vidare sin plan.
Har även funderat på när barnet är fött att ta konatkt med hans mamma iaf för hon kanske vill veta att hon skall bli farmor eller är detta bara dumt???

Mvh zaria
 
Sv: Faderskapstest...

Är jag som skrev han som pappa på inskrivningen,vilket han var helt med på då.
Men han står ju endå där som sagt som pappa med namn & telefonnummer och allt,men vet inte hur mycket det räknas eftersom det inte passade herrn att skriva in sig själv :smirk:

Jag menar det kan säkert missbrukas det också,och det finns säkert nån brud som skrivit in någon kille av ren djävulskap,vill han göra ett test så fine,men jag vill inte stå för kalaset.

Kul att du inte försvann från buke föresten...

Mvh zaria
 
Sv: Faderskapstest...

Tack :)

Men inskrivningen är väl inget bindande? Jag är totalt okunnig gällande barn :o
Det är väl inte förrän efter förlossningen man skriver på vilka föräldrarna är. Födelseattest? Heter det så?
I vilket fall så ska du passa dig för att ta me dhonom på ett sånt om han är osäker. Skriver han på, binder han sig att betala underhåll och skulle det framkomma senare att han inte är pappa så kan han kräva tillbaka det ni fått.
 
Sv: Faderskapstest...

Är man inte gift så får man efter förlossningen knata upp till socialen och skriva under papperen om faderskap och gemensam vårdnad.
Vägrar pappan blir det nog blodprovstagning, men hur det ordnas och på vems initiativ vet jag inte. Ring socialen i din kommun och hör efter det är det enklaste eftersom det kanske skiljer lite mellan olika kommuner.
 
Sv: Faderskapstest...

hej

Jo pappan kommer tydligen att kontaktas för att skriva på efter att barnet kommit,dock skriver man upp det även på inskrivningen,vet inte utifall det är att kontaka honom utifall att något händer mig eller barnet eller om det är för att de kommer att skcika någon form av kallelse dit efter barnet blivit född,är inte heller så kunnig på detta men det finns de på Buke som arbetar med sånt...Lite nyfiken bara och är ju alltid bra att ha "kött på benen" om/när han kommer att börja ställa till ett himmla liv sen.
Något kommer han säkert att hitta på eller så fortsätter han att gömma sig & spela borttappad,man vet aldrig.

Det var ang detta med underhåll som gjorde att han började ta upp detta vilket jag kan förstå,man vill ju vara säker på att man betalar underhåll till rätt barn så att säga,men som sagt vi får väl se vad han hittar på,men då är det bra att veta mer än han,eftersom han bara kläcker ur sig massa grodor om att "så och så" är det...och den dagen vill jag ju veta hur det är på riktigt...

Mvh zaria
 
Sv: Faderskapstest...

Japp,skall ringa dit efter klockan 3 och kolla...Vad som gäller,visste inte riktigt vart jag skulle vända mig...

Mvh zaria
 
Sv: Faderskapstest...

Har han skrivit på en faderskapsbekräftelse så är det bindande.

Har ni inte skrivit på den innan förlossningen, så kommer du innan bebisen är två veckor att få ett brev från familjerätten eftersom du som ogift kvinna fött barn. I brevet ber man dig att uppge vem som är fader. Vill pappan inte skriva på papprena får du först komma till familjerätten ensam och berätta om din kontakt med mannen du uppger är barnets papa. Därefter tar familjerätten kontakt med honom och så får han komma och berätta om er kontakt.

Om han då är tveksam till faderskapet och vill ha ett blodprov kommer handläggaren att göra en bedömning av din historia kontra hans, och bestämmer därefter om man tror på dig eller inte. Tror man på dig så kommer inte familjerätten att betala blodprovet.

Om han vägrar att skriva på faderskapsbekräftelsen kan familjerätten driva ärendet till domstol. Där kan domstolen på grund av din berättelse döma honom till faderskapet utan blodprov, eller döma till att blodprov tas.

Så länge du medverkat till faderskapsutredningen kommer underhåll att betalas ut från försäkringskassan.
 
Sv: Faderskapstest...

Skriv inte på om gemensam vårdnad!

Det finns många mammor som var i liknande situation som din och skrivit på om gemensam vårdnad och ångrat sig bittert sen!

Jag jobbar på familjerätten och träffar många mammor som har gemensam vårdnad tillsammans med en man som de inte kan ha någon form av kommunikation med! Det är inte barnets bästa att ha två vårdnadshavare som ligger i krig med varandra!
 
Sv: Faderskapstest...

Min "pappa" körde med att det bara föddes killar i hans familj (hur hans mamma kom till, och farmor och mormor vet jag dock inte :smirk: )

Nu är det en lång historia, men jag var 20 år när allt drogs upp och det är klart bättre att vara liten och inte hinna bygga upp nått.
 
Sv: Faderskapstest...

Görel skrev:
Skriv inte på om gemensam vårdnad!

Det finns många mammor som var i liknande situation som din och skrivit på om gemensam vårdnad och ångrat sig bittert sen!

Jag jobbar på familjerätten och träffar många mammor som har gemensam vårdnad tillsammans med en man som de inte kan ha någon form av kommunikation med! Det är inte barnets bästa att ha två vårdnadshavare som ligger i krig med varandra!

Precis, men vårt rättssamhälle ser oftast främst till pappans "rätt" till sina barn numer. Vare sig det är bra för barnet eller ej.
 
Sv: Faderskapstest...

Underhåll har du rätt till oavsett om han nekar till faderskapet eller ej. Det betalas ut av Försäkringskassan vilken i sin tur sedan kräver honom på pengar. Är det fastställt att han är fadern (genom faderskapstest t.ex.) så kan han neka bäst han vill, Försäkringskassan betalar ut underhållet till dig och så får han en skuld som snabbt hamnar hos fogden.

Vill han inte veta av barnet bör han heller inte vara delaktig i vårdnadsdelen. Umgängesrätten kan man däremot inte ta ifrån honom.

//Celia
 
Sv: Faderskapstest...

Du får underhåll från Fk istället, stod ju i aftonbladet igår om alla pappor som vägrar betala underhåll, då får staten betala istället.
 
Sv: Faderskapstest...

Om mamman inte samarbetar tilll att faderskapet fastställs får hon inget underhåll av FK.
 
Sv: Faderskapstest...

Är det det pappret som skrevs på på inskrivningen eller är det ytterligare ett papper?
han var inte med och skrev på då utan det fick jag göra.
 
Sv: Faderskapstest...

Nej det kommer jag inte att göra,vill han ha gemensam vårdnad så får han ta upp det själv och jobba för det,även visa sig här när bebis är liten och visa att han bryr sig.

Om man skulle skriva på om gemensam vårdnad trots allt,är han tvungen att träffa barnet då eller kan han endå bara strunta i det??

Mvh Zaria
 
Sv: Faderskapstest...

Menar du faderskapsbekräftelsen så är det en blankett som man fyller i på familjerätten.

Mannen skriver på att han bekräftar att han är fader till ovan nämnda barn. Modern skriver på att hon godkänner hans bekräftelse.
 
Sv: Faderskapstest...

Hmm ja du det var ju också ett argument :( :smirk:
Låter himmla jobbigt att han tog tag i det såpass sent,har en bekant som pappan vill ta faderskapstest på sonen nu,för han anser att "självmordsbenägenhet som 10 åringen har inte kan komma från honom...*SUCK*
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 926
Gravid - 1år Gammal användare, men anonymt nytt konto... Komplicerat är väl en enkel förklaring av situationen jag själv satt mig i, och jag vet inte...
Svar
9
· Visningar
1 677
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 323
Senast: Tassa
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 738
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp