Fäller dåligt

aiquen

Trådstartare
Min shetlandsponny (21 år gammal) fäller väldigt dåligt. De andra hästarna har i princip redan fällt klart nu men den här herren har större delen av sin vinterpäls kvar. Och så brukar det vara varje år, förra året hade han t.ex. päls kvar en bra bit in på sommaren. Jag har därför förr om åren gett honom B-vitamin för det sägs ju underlätta vid pälsfällning, men jag har inte märkt att det skulle hjälpa något nämnvärt så i år har jag inte gett honom det eftersom han inte heller fått något kraftfoder som jag kunnat blanda det i.

Sedan när veterinären var här för ett par veckor sedan tog jag upp det här med pälsen och vet. höll med om att han såg lite ruggig ut, men sa att ADE-vitaminer (har jag för mig att det var) brukar hjälpa bra vid pälsfällning.

Så min fråga är nu var får jag tag i dessa vitaminer? Eller ska jag köpa en dunk B-vitamin och ge honom ändå? Det lär väl gå att blanda med morötter o.d. nu när han inte äter kraftfoder. Eller kan jag på något annat sätt hjälpa honom att få av pälsen? Förutom att borsta, borsta, borsta...

Tacksam för svar!
 
Sv: Fäller dåligt

jag har i många år fått B-sprutor av min vet. att ge vårat gamla shettis sto (35 år:love: ) tycker att det hjälpt bra. ade vitaminer finns bla. att köpa på granngården. att bada av dom hjälper ju en del med (med lite varmare än ljumet vatten).
 
Sv: Fäller dåligt

MIN erfarenhet är att det ofta beror på näringsbrist om de inte fäller av ordentligt. En äldre ponny kan ju ha problem med tänderna så att den inte tillgodogör sig maten optimalt, hur ser han ut i hullet? Över revben och rygg? Kanske lägga till en liten skvätt kraftfoder för att hjälp ahonom på traven? vetegroddsolja brukar också kunna vara bra, finns i de flesta hästsportafärer och hälsokostaffärer.
 
Sv: Fäller dåligt

hippie skrev:
MIN erfarenhet är att det ofta beror på näringsbrist om de inte fäller av ordentligt. En äldre ponny kan ju ha problem med tänderna så att den inte tillgodogör sig maten optimalt, hur ser han ut i hullet? Över revben och rygg? Kanske lägga till en liten skvätt kraftfoder för att hjälp ahonom på traven? vetegroddsolja brukar också kunna vara bra, finns i de flesta hästsportafärer och hälsokostaffärer.
Tänderna skulle jag kolla upp !:bow:
Dock behöver inte hästen vara mager för att ha tandproblem,en shettis som är mager är typ nära döden.:crazy:

Min gamling hade lite tandproblem förr,när det fixades fällde han pälsen lätt som en plätt!
 
Sv: Fäller dåligt

Okej. Vet. kollade även lite på tänderna när hon var här och hon tyckte de verkade ganska okej. Å andra sidan hade hon ju ingen munstege eller så, så hon lär ju knappast ha kunnat se ordentligt. Så en tandkoll ska bokas in omedelbart!

I övrigt är han bra i hullet. Kanske några kg för mycket, men inte direkt tjock.
 
Sv: Fäller dåligt

min gamling har inga större problem med sina tänder. hon får kontroller ca. 6 mån.(va på klinik för snart 2 mån. sen) men fäller ändå av dåligt, vet. säger/har sagt i många år att det blir oftast så med äldre hästar. så hör med vet. om en B-spruta när du ändå är där och kollar tänderna. det skadar ju inte :D
 
Sv: Fäller dåligt

Min gamling (25 år) har problem med att fälla pälsen. Är uppkollad både när det gäller tänder och hälsa.
Han får både b-vitamin flytande och foderjäst (2 dl/dag) i maten. Min vet gav honom en dubbel b-spruta för en vecka sedan, nu fälls det för fullt!:o
Så ge b-vitaminer i maten (foderjästen är billigast) och be vet spruta b-vitaminer.
 
Sv: Fäller dåligt

Hej!

Min mamma hade en islänning som inte släppte pälsen, han såg ut som en liten röd pälsboll i maj!

Vi tog fullständigt blodprov på honom och då visade det sig at han hade järnbrist. Efter ett järntillskott föll pälsen av + att han blev piggare. Släpper inte pälsen av vitaminerna de övriga tipsat om tycker jag att du ska ta ut en vet. för det är inte normalt att hästar inte släpper vinterpälsen.

OBS Ge inget järn preparat "för säkerhets skull" utan kolla först med vet!

Mvh / Fia
 
Sv: Fäller dåligt

du kan även raka honom om han får det tufft med pälsen. Men jag skulle även kolla upp honom ordentlig så han må bra o inte har några brister.
 
Sv: Fäller dåligt

Många gammla hästar får tjockare päls, utom att det för den delen är något fel på dom...

Min fäller som bara den, men nya pälsen är för tjock för sommaren egt så jag klipper honom.

Men om hon inte fäller alls så är det ju skumt. Prova med vitamin-spruta.
 

Liknande trådar

Hästvård Gör ni något särskilt för att motverka att hästarna får så himla dålig päls under senare delen av vintern? Just den här perioden efter...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 056
Senast: skiesabove
·
Hästvård Reagerade på att min kompis ponnyer alla fäller så otroligt dåligt. Vi är snart i mitten på juli och ingen av hennes tre ponnyer har...
2
Svar
27
· Visningar
2 687
Senast: cello
·
Hundavel & Ras Som diskuterats lite här på forumet är det svårt att skaffa sig en ärlig bild av hur pälsen är på en viss ras eftersom att...
Svar
5
· Visningar
1 373
Senast: tuaphua
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 425
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp