Fäller enormt mycket!!

S

sandystar

Min 4 åriga labrador tik har sedan ett par veckor fällt enormt mycket, mer än vad hon någonsin gjort. Jag dammsuger huset där hon vart två gånger om dagen och damsugaren ligger alltid framme..
Jag har provat att kamma för att få bort all under päls som sitter löst, men det kommer bara mer. Hon är fin i hull och glansig fin päls ser allmänt super pigg och glad ut. Men så här har hon aldrig fällt förut och absolut inte så tidigt brukar ju fälla till våren annars. Kan det vara någon form av vitaminbrist eller liknande? Eller protein brist? Tacksam för råd då detta inte är roligt längre det är hår överallt.....:eek:
 
Sv: Fäller enormt mycket!!

kom igen det finns ju en massa smarta hundmänniskor här någon har väl något bra tips? Snälla!
 
Sv: Fäller enormt mycket!!

Rasen, åldern och symptomen gör att man kan misstänka en allergi. Överdriven fällning är ett av de symptom som hör samma med såväl foderallergi som atopi. En annan förklaring kan vara för snålt med fett i kosten, detta ger en torr, tråkig päls som fälls i drivor.

Man ska inte glömma att ökad fällning kan ses vid olika sjukdomstillstånd och t ex i samband med löp.

Börja med att leta felet i kosten. Vad äter hunden idag? Vad väger hon? Beroende på foder så tycker jag att du ska byta, åtminstone tillfälligt, till ett "hudfoder" eller tillsätta extra fettsyror (omega 3/6). Ger du husmanskost bör du sluta helt med det.
 
Sv: Fäller enormt mycket!!

Det finns 2 andra trådar om tikar som fäller mycket i samband med löpning. Kolla bakåt i tiden max 2 veckor.
 
Sv: Fäller enormt mycket!!

Ja du nu vet jag ju inte vart du bor. Min hund har fällt i ca 2 månader nu. Men är inte förvånad för ena dagen är det minus ute nästa pluss. Sen kommer dom in i en lägenhet som det är plusgradet i. Tror itne det är något onormalt alls.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
836
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 495
Senast: Wenniz
·
Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 862
Senast: Phadrah
·
S
Övr. Hund Ursäkta, dessa typer av trådar finns säkert hundratals, men jag måste få skriva av mig lite, det är som mitt sätt att bearbeta sorgen...
2
Svar
23
· Visningar
5 957
Senast: tassel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp