Fäller inte klart fölpälsen??

Alexandra_W

Trådstartare
5-månaders fölisen var ganska sen med att fälla fölpälsen tyckte jag, men vid en snabb koll på x antal fölungar häromkring insåg jag att hon låg ganska normalt ändå, så jag brkymrade mig inte mer om det.

Men nu är hon 5 månader, och hon har fortfarande inte fällt av allt. Hon har fällt det mesta, men på sidorna om manken och ovanpå ryggen och bakdelen är det lite kvar. Denna sitter som berget, dvs ingen fällning pågår. Och samtliga hästar i stallet, inkl fölis, har börjat sätta vinterpäls nu, dvs fälla av sommarpälsen och sätta vinterpäls.

Så jag tror inte hon tänker fälla det sista av fölpälsen övht innan nästa vår =/ Jag rådfrågade vet när han var här i annat ämne och han ansåg inte det vara något onormalt och tyckte inte det fanns anledning att ge B-vitamin då hon ska få alla vitaminer hon behöver via fodret och är blank och fin i övrigt (den lilla fölpäls som är kvar är dock ganska matt).

Men ÄR det verkligen normalt, och ska jag göra något åt det eller bara låta henne hållas?

Till saken hör att hon föddes i april under en ovanligt ruggig period, och vädret ända fram till midsommar var ruggigt och äckligt. Framemot juli så blev det redig värmebölja och kanonväder. och nu mot hösten så är det ömsom brittsommarvärme, ömsom lite kyligare höstdagar. Dock än så länge en fin höst. Fölis åkte på lunginflammation när hon var tre veckor. En lindrig sådan men ändock. sen fick hon en vanlig virusinfektion som övergick i en bakteriell luftvägsinfektion när hon var 4 månader, så hon har tyvärr inte haft en helt problemfri första tid. Är dock friskförklarad och mår prima nu. Dock är hon ganska frusen av sig, är VÄLDIGT känslig för regn och börjar verkligen FRYSA lätt när hon blir blöt. I övrigt är hon pigg och frisk och kry och växer så det knakar, blank och fin etc.
 
jag kan tyvärr inte svara på din fråga men jag har en ettåring hemma som var nästna ett år när jag fick hem honom och han hade kvar fölpälsen då och halva sommaren. det såg inte ut att vara något fel på honom men jag kontaktade veterinären ändå och han sa till mig att avmaska honom (var avmaskad innan han kom) jag skulle använda ett maskmedel som endast tar spolmask. komemr inte på vad det heter just nu men jag kan kolla upp det om du vill. ivomec å andra sånna medel tar itne spolmaskar. 2 veckor efter att han fått maskmedlet var all fölpäls borta och han började få upp hullet ordentligt som varit svårt innan. dum som man är så trodde inte jag han hade mask eftersom han var avmaskad men det medlet tog inte allt. så prova gärna å avmaska mot spolmask. även om din häst inte har det så skadar det ju inte att prova!
 
Tror att det är väldigt individuellt hur de fäller av fölpälsen.
Mitt första föl (halvblod, född i april) fällde bara av litegrann innan hon började sätta vinterpälsen. Alltihop rasade sen av på våren när hon var ett år.
Shettisungarna är det likadant med, vissa fäller av nästan allt redan i augusti medan andra har det mesta av fölullen kvar över vintern också.
Tror inte du behöver vara orolig för det. :)
 
Min fölis har inte heller fällt allt än. Tror det beror på att hon var sjuk när hon var en månad gammal, så kan det ju vara med din fölis också..
Min fölis är född i slutet av april och hon har inte fällt klart benen än. Tror inte att det är något fel på din fölis alltså.

Min pålla finns på bild på vår hemsida:
http://www.welshcob.se/Foal/bettan.htm
 
Ja-a du... Din har i alla fall fällt nästan allt. Min raggsocka har tappat liiite kring ögonen och mulen.
Så med andra ord så kommer jag inte att kunna se henne utan "cover" förräns i vår.
Det blir till att klura på färgen i över ett halvår till. :smirk:
I och för sig så är min fölis en juli-unge, men ändå.

En väns fölunge har också kvar lite päls, precis på de ställen du skrev. Och hon är 6 månader nu!
 
Vi har också en 5-månaders som verkade att fälla fölpälsen, men nu verkar han ha ångrat sig för nu kommer vinterpäls ! Han har fölullen kvar på ryggen och korset ! Det är nog inget att oroa sig för, på svaren här verkar det ju rätt så vanligt.
 
Min fölis, också fem månader, har ett par toffsar kvar.
Jag började ge extra tillskott med B-vitamin när det aldrig lossnade helt. Det hjälpte bra.
 
ALLA medel tar spolmask. Skillnad om det är spolmask som är resisten (finns vissa stammar) men då räcker det inte att avmaska en gång, utan 5 dar i rad med större dos (i samråd med veterinär). Det var inte bandmask han menade?
 
Du kan vara lugn. Inte helt ovanligt fenomen. Tror definitivt inte att hon är i behov av extra vitaminer.
 
Ah, nu är jag lugnad av alla svar. Är precis som Xeline beskrev det lite fölpäls kvar längs ryggen och korset, resten är släppt för ett bra tag sen. Hon vill väl ha naturligt täcke över ryggen ;) *inte mig emot*

Och nu kanske det ska gå att få upp henne lite mer i hull igen (fick ju dra ner ganska rejält för att rätta till benen. Inte så det blev obalans i foderstaten, men sänka det generellt) så hon är i lägre hull än jag egentligen vill ha henne. Men nu är hon ju under avvänjning, och äter bra med kraftfoder på nätterna, men bara petar i höet (äter dagtid dock men vet inte riktigt hur mkt hon eg får i sig ute). Hösilaget var däremot jääättegott så nu kanske man kan få i henne mer än 1 kg strå nattetid med =)
 
Copernicus har fällt nästan hela huvudet och halsen, och fläckvis på benen. Misstänker att det inte blir så mycket mer som försvinner... Stallägarens föl för 2 år sen föddes i augusti, den tappade ingenting innan vinterpälsen kom!
 
Halloj!

Min arabbebis fällde förra året allt utom en " sadel".
Kan skicka dig bilder Alex, så får du se. Har flera.
Hon föddes brun, blev skimmel. Föddes 25/3.
Jätterolig såg hon ut. Men underbart vacker * såklart*
 
enligt min veterinär så var det spolmask. å det hjälpte bara med ett visst medel.. så vad vet jag.. skrev bara vad han sa till mig så...:)
 
I så fall var det RESISTENT spolmask. Gjorde han prov på det? Och fick du speciella order om hur du skulle avmaska? Jag har en bekant som fick in resistent spolmask, och det var kraftiga åtgärder som krävdes, och inte "bara en vanlig" avmaskning.

ALLA medel tar spolmask, så länge det inte är från en resistent stam. Får man in resistent spolmask är det dessutom bara att plöja upp marken och låta den vara hästfri länge för att inte hästarna ska bli smittade nästa år.
 
Ang avmaskning förresten så är hon avmaskad med Ivomec. SToet avmaskades inom ett dygn efter fölning, sen avmaskades fölis (och alla andra hästar) med Ivomec vid 8 v ålder och sen var 8:e vecka hela betet. Senaste avmaskningen var 14/8, och nästa (och sista) avmaskning blir 14/10.

Så det enda - förutom resistenta maskar, men det borde väl visat sig på de andra med? - hon kan ha som Ivomec inte tar är väl bandmask?

Sommarbetet så var vid betessläpp halva betet HELT parasitfritt, det andra var parasitfritt 2001, då gick det hästar där del av sommaren, och det vilade helt 2002.

Vinterhagen är inte parasitfri tyvärr, den var det år 2001, men sen dess har det gått hästar där varje vinter och betat ner den väldigt hårt. Den mockas inte heller (för stor att mocka) men betesputsas de delar som går (halva hagen är brant backe).

Jag har svårt att tro att det ska vara mask dock då hon i öbrigt är fin i pälsen, inte en antydan till bukighet/maskmage eller liknande. Sen syns ju inte mask förrän de är ganska rejält angripna iofs, så säker kan jag ju inte vara.
 

Liknande trådar

Utrustning Har irrat runt här för att försöka komma på VAR jag ska placera denna tråd, så är den felplacerad så får moderator gärna flytta den :)...
Svar
10
· Visningar
1 736
Senast: Tagliabue
·
Hundhälsa Min mammas Welsh Corgi, 9 år, har inte fällt sin vinterpäls ännu. Tidigare år har hon fällt ganska rejält med underull men i år har det...
Svar
5
· Visningar
1 099
Senast: Heulwen
·
Hästvård Min häst, 10 år, kallblodstravare, har i vår inte fällt och blivit blank och fin som han brukar utan har utvecklat nån sorts...
Svar
3
· Visningar
713
Senast: Egonson
·
T
Hästvård Jag har ett shettis sto som inte fäller sin vinterpäls helt. Har varit likadant tidigare vår/sommar hennes vinterpäls har suttit kvar...
Svar
15
· Visningar
1 285
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp