Fäller kopiöst!!

Otherside

Trådstartare
Hur mycket är det normalt att en katt fäller? Hittekatten som numera går under namnet Muffin, har en ganska konstig päls (jag har skrivit om det i en annan tråd), den är mer som en angorakanin; väldigt mjuk och nästan dunig. Riktigt tjock päls. Och - han fäller nåt helt obeskrivligt. Att vinterpäls lossnar nu kan jag förstå, men han har varit sån här sen han dök upp i vintras.

Jag är inte petig vad gäller katthår, men det här är nästan orimligt. Alla våra kläder är täckta av blekgult katthår, vi andas katthår, allt han kommer nära blir JÄTTEhårigt. Vi använder typ 3 klädrullar om dagen innan vi går utanför huset.

Han är kollad av veterinär i samband med kastreringen i vintras, han är tjock (...) (ja, vi försöker banta honom) och hälsosam, går in och ut som han vill. Och han är EXTREMT kelig så hela familjen är konstant täckta av katthår - MASSOR med katthår.

Ibland tänker jag att han odlat päls för att klara livet som strykarkatt och att han kanske byter pälskvalitet nu när han får bo inne? Jag lever på det hoppet.....

Eller finns det katter som alltid fäller - och fäller nåt helt kopiöst?
 
Borstar ni honom? Det finns bra borstar som tar mycket päls när de fäller. Furminator är rätt bra tycker jag.
Japp, jag stod alldeles nyss och borstade med furminatorn. Men det lossnar inte så mycket då som man skulle tro - inga stora sjok eller så. Men innan dess satt han i mitt knä - och hela jag är täckt med beiga katthår...
 
Hur mycket är det normalt att en katt fäller? Hittekatten som numera går under namnet Muffin, har en ganska konstig päls (jag har skrivit om det i en annan tråd), den är mer som en angorakanin; väldigt mjuk och nästan dunig. Riktigt tjock päls. Och - han fäller nåt helt obeskrivligt. Att vinterpäls lossnar nu kan jag förstå, men han har varit sån här sen han dök upp i vintras.

Jag är inte petig vad gäller katthår, men det här är nästan orimligt. Alla våra kläder är täckta av blekgult katthår, vi andas katthår, allt han kommer nära blir JÄTTEhårigt. Vi använder typ 3 klädrullar om dagen innan vi går utanför huset.

Han är kollad av veterinär i samband med kastreringen i vintras, han är tjock (...) (ja, vi försöker banta honom) och hälsosam, går in och ut som han vill. Och han är EXTREMT kelig så hela familjen är konstant täckta av katthår - MASSOR med katthår.

Ibland tänker jag att han odlat päls för att klara livet som strykarkatt och att han kanske byter pälskvalitet nu när han får bo inne? Jag lever på det hoppet.....

Eller finns det katter som alltid fäller - och fäller nåt helt kopiöst?
Grattis, vår senaste katt var likadan. Det är bara ladda upp med klädrollers.
Gällde kolla var man satte sig och vad man hade på sig annars hade man en pälsrumpa.
Värst var det på båten, man kunde skapa en helt ny katt av all päls 🤷‍♀️
 
En av våra katter har också otroligt mjuk och len päls. Känns som att det just är de där mjuka dunhåret som yr omkring och gör att man märker det (och att hon ska ligga i knäet/uppe i ansiktet). Dom andra fäller också men de märks inte på samma sätt.
 
Visst finns det katter som alltid fäller 😁Min erfarenhet av brittiskt korthår är att de alltid fäller och fäller mycket.
Min första tussade av sig massvis året runt och lilleman där hemma på 9 månader verkar inte vara ett dugg bättre :p
 
Låter som min ragdolls päls, jättemjuk och skön att klappa. Men pälsen faller av i tussar och/eller fastnar på allt.
Och ja, man får liksom leva med det 😅
 
Megara fäller också (just nu mycket). Nikita min förra burma fällde som en isbjörn trots att enligt rasbeskrivningen behövs det ingen pälsvård pga ingen underull och korthåriga. Furminator är fantastisk men de tar mest underull och om det är de mjuka håren längst ut så blir det begränsad effekt. Gummikarda fungerar hyfsat tycker jag och att borsta ofta. Trots det får man vänja sig vid lite hår som yr.

Katthår är bra för magen. :D
 
Vi har en f d hittekatt från ett katthem. Han fäller kopiöst...året runt varje dag. Borstar vi kommer det av massor och sen fäller han lika mycket igen nästa gång han kommer in. Han borde vara kal men han har alltid jättetjock päls.
 

Liknande trådar

Utrustning Känns konstigt att fundera över det nu, men det är väl lika bra att vara ute i vettig tid... Jag har en vbl. travare, sto, 8år som får...
Svar
15
· Visningar
1 291
Senast: Chili
·
Övr. Katt Första gången jag skriver här på Katt! :laugh: Jag har en gammal, säkert 15årig, kastrerad hankatt, som vi tog hand om då vi flyttade...
Svar
6
· Visningar
15 093
Senast: Sassy
·
Hästvård min ponny tappar inte sin vinterpäls och jag begriper inte varför. Det var precis samma sak förra året. Han får väldigt tjock och lång...
2
Svar
20
· Visningar
5 955
Senast: tinafinis
·
Hästvård Vår fjording fäller sjukt mycket päls nu och har gjort det flera veckor. Hennes vinterpäls är nästan borta precis över frambenen...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: Vita_N_6520
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp