Fälttävlan är =självmord??

hmm..ok men om man tänker på hästarna så är det ju himla mycket skon sammare att slå i tex ett ben i en "lös" bom än en som sitter fast sten hårt!?
 
Det är därför hästarna har speciella benskydd på sig!

Desutom så kan hästarna slå sig hårt även fast bommen är lös!
 
ja men inte LIKA hårt! visserligen har jag sett en del hemska omkull ridningar på banhoppning men 1000 ggr värre saker i FT.
 
Nej kanske inte lika hårt , men skadorna blir värre pga hoppskydden skyddar inte alls lika bra som terrängskydden.
Terrängskydden har dessutom en hård skena som skyddar senorna fram samt skenbenet bak.
 
Jasså.
Jag kan säga att jag har sätt väre saker på banhoppning än på FT!!!
bla ledband på häst har gått av mitt över ett hinder, hästen fastnar går omkull och ryttaren får svår hjärnskakning.

Ryttaren jagar in en häst in i ett hinder så att hästen hoppar av , fastnar i bommarna och bryter benet..

En ryttare trillar av i ett hinder, håller på att slå ut tänderna, tandköttet sprack och fick sys.

Massa med omkullridningar, avfallningar m.m Vissa har gått bra, andra har fått hjärnskakning, stukningar m.m

Tävlade en del FT på ponny och var sedan mkt ute när min syster tävlade (hon har tävlat mkt FT), där var det i bland någon som gick omkull, men har aldrig varit med om att de har avlivat en häst pgr av att den har skadat sig allvarligt.

Det är bara det att när det händer något i FT så blåses det upp storp i masmedia, men när det händer något på en hopptävling så har man tur om man ens kan läsa om tävlingen..

Har du själv tävlat eller varit ute och sätt FT ett par gånger??
 
ja det har jag skötte en "FT häst" i ca 2,5 år
han tävlade även en hel del "vanlig" banhoppning.
och jag kan försäkra dig om att han hade betydligt mer "skador" av FT´n än banhoppningen. även om dessa skador inte var något att tala om.
 
Du skötte en FT häst!!
Undrar med hur ryttaren red!!???

Med min ponny kval jag till SM i FT, tävlade msv hoppning, tävlade i elitlaget i hoppning, la dressyr.
Aldrig skada i FT eller hoppning, dock gick vi omkull en gång och fick lite skapsår när vi gick omkull på ett vattenhinder på en banhoppningstävling!

Min systers fd tävlingshäst, nu avelshäst.
Tävlade La dressyr, 1,40 hoppning, bredders placerad i FT, SM i FT, uttagen till uppföljningsgrupp i FT (uppföjlningsgrupp är de som ingår i landslaget, har fått bra resultat på tävlingar och har chans att ta sig in i landslaget, ekipage som de anser är lovande).
Dena häst har aldrig skadat sig på någon FT eller hoppning!
 
(till fio och dig med "ft" bilden)
"Den" ryttaren råkar vara den bästa tävlings ryttaren jag någonsin träffat på. och rider bättre än dom flesta människor jag sett/träffat detta gäller nog säkerligen er/dig också (tittade på dina bilder)/ida
 
Att rida säkert eller bra är inte samma sak. Jag har också tävlat ft i många år och ridit både det allra största i Sverige och internationellt, men jag har inte haft speciellt mycket skador på mina hästar.

Sedan finns det ryttare som rider väldigt bra med, men som hela tiden lyckas att få sina hästar trasiga! Det är allmänt känt! Och det har inget med ridskicklighet att göra utan har mer med den allmäna hästhållningen och hur mycket man pressar sina hästar.

Tycker dock inte att du skall ge dig på personangrepp när du inte vet hur en person rider, vilket man absolut inte kan se genom att titta på bilder.
 
Att rida säkert eller bra är inte samma sak. Jag har också tävlat ft i många år och ridit både det allra största i Sverige och internationellt, men jag har inte haft speciellt mycket skador på mina hästar.

Sedan finns det ryttare som rider väldigt bra med, men som hela tiden lyckas att få sina hästar trasiga! Det är allmänt känt! Och det har inget med ridskicklighet att göra utan har mer med den allmäna hästhållningen och hur mycket man pressar sina hästar.

Tycker dock inte att du skall ge dig på personangrepp när du inte vet hur en person rider, vilket man absolut inte kan se genom att titta på bilder.
 
Jag med "ft bilden" få väll säga att jag känner en del som rider de största klasserna (EM, VM, OS).
De är väldigt duktiga ryttare, både på hoppbanan och på FT banan.
Men deras hästar får inte specielt mkt skador på FT, inte mer än vad man kan få på en hoppbana!

Man kan rida bra, men att rida säkert och tänka på hästen är också viktigt.
Att läga upp träning så att hästen klarar sin uppgift är mkt viktigt.
Tänker man inte på säkerhet, pressar hästen för mkt än vad den klarar av, så får man skador!

Din kommentar att ryttaren du pratar om rider bättre än mig, genom att du titta på några bilder tycker jag bara är en pinsam kommentar.

Fick som 16 åring redan då höra av en OS ryttare (bla placerad i VM och EM i FT) att jag red som ett proffs. Alla tränare jag har haft bla A och B tränare med meriter i OS, svår hoppning har med berömt min ridning.
Att jag ha fått beröm för min ridning beror på talang men även mkt arbete...

Sedan så har jag sätt Fio på bla hopptävlingar när hon bodde nere i skåne, och hennes ridning är det absolut inga fel på!!
 
http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,301164,00.html här är en liten del av det jag menar!
och om du nu är SÅÅÅ duktig förstår jag inte varför du tar åt dig och reagerar som du gör en människa som vet att han/hon är duktig på sin sak försöker inte hävda sig genom andra!! och det tycker jag är presis vad du gjorde nu!
 
Jag tar inte åt mig, jag har bara skrattat åt ditt inlägg!

Jag försöker inte hävda mig, och jag är inte SÅÅÅÅ duktig...
Du där emot hävdar att jag och Fio inte är så duktiga som din sköthästs ryttare är, eftersom du inte känner någon av oss eller har sätt oss så får ju jag berätta hur jag rider.

Du där emot försöker hävda dig genom att smutskasta folk, vilket gör att man måste försöka försvara sig, eller är det fel, försöker man hävda sig då??!! :mad:


I och för sig så borde du ha sett Fio på tävling när du skötte FT hästen, kanske min syster också...
 
när man är med på tävlingar hinner man (iaf inte jag) titta på så många andra! ok jag tycker vi lägger ner denna debatten nu! det var ju för det första ni som "började" det här sista genom att skriva "undrar hur den ryttaren rider" det vet ju inte ni/du lika mycket som att jag inte vet hur du rider! eller hur!? så nu tycker jag vi avslutar den här diskutionen.
 
när man är med på tävlingar hinner man (iaf inte jag) titta på så många andra! ok jag tycker vi lägger ner denna debatten nu! det var ju för det första ni som "började" det här sista genom att skriva "undrar hur den ryttaren rider" det vet ju inte ni/du lika mycket som att jag inte vet hur du rider! eller hur!? så nu tycker jag vi avslutar den här diskutionen.
 
när man är med på tävlingar hinner man (iaf inte jag) titta på så många andra! ok jag tycker vi lägger ner denna debatten nu! det var ju för det första ni som "började" det här sista genom att skriva "undrar hur den ryttaren rider" det vet ju inte ni/du lika mycket som att jag inte vet hur du rider! eller hur!? så nu tycker jag vi avslutar den här diskutionen.
 
Hur tänker du människa :confused:!!! Du säger själv att "din" ryttares hästar har fått hur mycket skador som helst genom FT, är det då Konstigt att vi andra aktiva på hög nivå inom samma gren undrar hur den människan rider då???
Visst är Ft en skaderisk, men genom sund hästhållning och ett säkerhetstänkande inom terrängridningen kan man elimenera många av dessa skador.

Det har ju tydligen inte "din" fantastiska ryttare lyckats med.
Lyckas man inte med det ,då är man ingen skicklig fälttävlansryttare vill jag påstå, då rider man sönder hästen på ett eller annat sätt.
Förutom de 3 grenar som ingår i ft så har man hästens hållbarhet att tänka på som största del och bara en skicklig ryttare kan avväga hur mycket träning hästen tål för att hålla i många år, tydligen kunde inte "din" ryttare det med alla de skador hans/hennes häst /hästar drogs med och då klassar jag verkligen inte den ryttaren som speciellt skicklig iallfall.

Angående min ridning bedömd utifrån ett par kort så ser det jävligt bra och balanserat ut, och det borde du oxå ha sett om du är så fantastiskt bra på att bedöma ridskicklighet (genom ett par kort) :devil:

För övrigt är har jag startat St Georg dressyr och ridit på 72%, 140 hoppning och utbildat 2!! hästar till svår dressyr och 3 hästar till medelsvår och svår fälttävlan från ingenting.
Vad har du gjort??
 
jag skriver som jag skrivit förut en skicklig ryttare behöver inte hävda sig genom andra och det står jag fasst vid. det värsta jag vet är skryt och skulle aldrig komma på tanken att rabla upp allt jag åstakommit i häst väg.
och att du utbildat hästar imonerar mig inte det minsta då jag sett flera KASSA ryttare kommit hur långt som helst endast på hästens stamm eller kapacitet. Jo tack jag tänker alldeles utmärkt! :smirk: om du är läskunnig så har jag inte skrivit att han fick hur mycket skador som helst utan att han hade betydligt fler skador av ft än banhoppningen. då tänker jag mest på skarpsår vilket som sagt inte är någon "skada" att tala om. han har aldrig ridit sönder en enda häst och sköter sina hästar pendantiskt. Nu sköter jag inte denna häst längre utan har en egen sen 2 år. som sagt så tycker jag att den här dikutionen är totalt menings lös och borde inte fortsätta..
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 104
Senast: Sedna
·
Fälttävlan Hej! Jag har på sistone funderat över tävling med ”min” islandshäst, men jag vill inte tävla i femgång/fyrgång. Då både jag och hästen...
Svar
11
· Visningar
2 226
Senast: xfie
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
279
Senast: attheedge
·
Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
11 565
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp