Fälttävlan är =självmord??

Man kan inte ta sig till toppen om man inte kan rida, i alla fall inte hålla sig på den nivån ett längre tag i alla fall, för hästar klarar inte allt i längden..
 
nu uttrycker du dig hemskt klumpigt. först av allt vill jag veta vad du har för definition av "duktig ryttare" och "KASS ryttare"?

om en ryttare tar en häst från total scratch, utbildar på egen hand och tävlar upp till svår klass. och sedan gör om det på en eller ett par hästar till. är inte det definitionen av 'duktig ryttare'? _ingen_ häst tar sig själv till svår klass i fälttävlan oberoende av hur bra stam den har.

sen att ryttaren inte har en ridstil som faller dig i smaken må vara en annan sak. håll dig saklig.

ingen här har sagt att "din" ryttare är kass. folk har ifrågasatt hans kunskaper om det nu var så att hans häst var skadad så väldigt mycket mer i ft än banhoppning som du ville göra gällande (rubriken på din tråd var fälttävlan är=självmord, remember?). sen att det handlade om små skrubbsår kom fram nu (och borde bero på hästens/ryttarens sätt i terrängen det också, eftersom mina välhoppande hästar normalt alltid varit skrubbsårsfria även efter terrängen). däremot har du bedömt folk här som 'kassa ryttare' genom att se på några bilder(!) vilket du, om du har god erfarenhet inom fälttävlansbranchen, borde inse är förkastligt (särskilt som jag inte förstår vad du baserar uttalandet på och vilka bilder du kan ha sett som kan gett dig den uppfattningen).

det är du som innehar lågvattensmärket i den här tråden. och så länge folk vill diskutera kan knappast diskussionen vara meningslös, right?
 
för övrigt vill jag gärna veta vad du kallar skryt? fios uppradning av vad hon åstadkommit? splittans förklaring av vad hon har för bakgrund? olgaklaras tävlingsmeriter? jag tycker mig ana en svag doft av jantelag här, snarare än skryt iaf. ingen har påstått att de är felfria, bara redogjort för sina kunskaper så att du vet om vilka det är du försöker tillrättavisa... :smirk:
 
Du skrev innan att eftersom du skötte hästarna på tävling, så såg du inte så mkt av de andra ryttarna....
Och ändå så kan du hävda att det är bara "din" ryttare som rider bra??!!
Får inte ihopp det!!

På tävling så ser jag många duktiga ryttare, vissa är bättre än andra och det är inte ofta jag ser "kassa" ryttare. Och det händer i bland att jag säger: Gud vad bra ryttaren rider!!
Så det finns många bra ryttare, bara du öppnar dina ögon när du är ute på en tävling!!

Men alla måste börja någon stanns, ingen är proffs från början och alla har inte till gång till bra tränare, däreför är det ju naturligt att alla rider på olika nivåer.

Ang skador så kan jag alltid hitta sår på min häst efter hon har varit ute i hagen och i bland på tävling (hoppning), nu senast så hade hon 2 cm lång, ej djup reva vid kronranden.
Dock har jag aldrig råkat ut får sådana skador vid FT (dock ej med denna häst jag skriver om, å hon ej går FT).
 
Jag förstår mig inte på dig!!

Först är vi "kassa ryttare.
Sedan är vi duktiga, när du helt plötsligt tycker att vi skryter "duktiga ryttare behöver inte hävda sig"...

Du får väldigt gärna skriva dina meriter, der är ingen som hindrar dej!!

Man kan inte komm hur långt som helst för att hästen har kapacitet eller stamtavla, förresten så kan man inte tävla på stamtavlan, utan det är hur hästen är som idivid, med eller utan stamtavla.
Du har sett flera "kassa" ryttare komma långt, jag har inte sätt en enda kass ryttare komma till toppen. För att komma till topen så krävs det ridskiklighet, som gör att man kan lotsa runt hästen.

Jag kan inte annat än undra om du är avensjuk på alla de som lyckas??
då jag sett flera KASSA ryttare kommit hur långt som helst

Att utbilda hästar och ta samtliga till de högre klasserna ÄR skicklighet, är man en "kass" ryttare kan man inte utbilda hästar, man kanske kan komma upp i mellan klasserna (knappt det) med en rutinerad häst.
 
ok jag kanske utrycker mig något klumpigt men men när jag menar en "kass" ryttare syftar jag nog inte på just en kass ryttare utan mer på en person vars ridning inte håller för att kunna utbilda en häst till den nivån egentligen. ok nu börjar allt krångla till sig igen! jag har inte sagt att ALLA anda ryttare rider dåligt utan jag vet att det finns jätte många duktiga ryttare ute i världen och det finns ju jätte många som säkert rider påttre än den ryttaren jag pratar om. har det låtit som att jag har sagt att alla andra ryttare "suger" ber jag hemskt mycket om ursäkt.
 
min mening om vad skryt är:
1: man höjer sig själv på andras bekostnad. tex "undrar hur den ryttaren rider"
2: man har ett stort behov av att tala om för alla vad man åstakommit (speciellt de människor man aldrig träffat)
3: man trackar ner på andra som kanske inte uppnått samma mål.
sen har ju alla olika uppfattning om vad skryt är och vad man kan kalla skryt! men efetrsom jag avskyr skryt kan jag medge att jag kanske tycker att väldigt mycket är skryt.!
 
jag har aldrig sagt att ni är duktigar inte heller att ni är kassa. ok du förstår dig inte på mig!? det är ganska ömsesidigt kan jag lova. och som sagt jag VILL inte rada upp alla mina meriter och erfarenheter osv osv efetrsom jag inte tycker att det har någon betydelse. inte för att jag inte har några. men ni vet inte hur jag rider om jag tex skriver '"jag har 60 blågula rosetter" hur kan ni då veta om det var svår konkurens eller om jag tävlade mot nybörjarna på klubben!? just av den anledningen vill jag gärna udvika att skriva mina meriter.
 
Skryt är en sak men kunskap och rutin något helt annat! Jag anser det inte att vara skryt när någon säger saker som verkligen är fakta. Det gör mig bara imponerad :)

Att skryta är något helt annat än att i denna diskution tala om vilka ens MERITER är!!! Det är väl i alla fall ingen som sagt att den har vunnit 60st blågula :confused:

Om jag berättar att jag tagit upp alla mina hästar från debutant till svår klass vill jag inte kalla det skryt utan det är faktiskt så!!!! Och jag är STOLT över det! Och stolthet skall man väl få visa????? Eller kommer den Svenska avundsjukan fram då?? :confused:

Och hur skall man annars kunna bedömma en ryttare?? Om man inte radar upp meriter om man säger att man har tävlingserfarenhet??

Om du skrivit att du tävlat flera olika hästar upp i svår klass eller att du utbildat flera olika hästar upp till msv anser jag nog att du är en kompetent ryttare. Och det är inte fråga om du vunnit 100st lätta klasser på en och samma häst!

Och om du rider svår klass så rider du nog inte mot nybörjarna i klubben :smirk:
 
Fy fan vad du skryter :devil: lägg av med det nu!!

Ha ha... Man får visst inte tala om vilka meriter man har utan att bli beskylld för skryt, Puh ,vilken tur att man inte heter Linda Algotsson eller Piia Pantsu då...

Höjer sig själv på andras bekostnad??? Vad menar hon med det??
Klankar ner på andra som inte uppnått samma mål?? Brukar vi ågna oss åt det?

Behov av att tala om vad man åstadkommit??

Visst gör vi det i varje tråd vi svarar på, eller hur??
Speciellt när folk klagar på att man rider dåligt efter att ha sett 2 kort :rofl:


Nej du Q eller vad du nu hette, vi började tala om vad vi åstadkommit efter du började anklaga oss för att vara kassa och urdåliga ryttare , undrar vem som egentligen vill höja sig själv till skyarna genom att verkligen trakassera andra och börja med rena personangrepp, finns bara en enda på denna sidan och det är faktiskt du :mad:


och på tal om stam?? Olgaklaras häst har inte ens någon känd stam (om jag minns rätt) den är imp irland.

Jag har EN häst med fälttävlansstam ?? vad nu fälttävlansstam egentligen är :confused: dom andra 2 har verkligen ingen fälttävlansstam eller ens någon bra stam egentligen. Dom är bra hästar och individer iallafall.

Just det ja , jag har faktiskt en fjärde häst med en fantastisk fälttävlansstam släkt med Pippa Funnels 2 hästar som går fyrstjärnig fälttävlan på mammans sida, men hon kommer aldrig bli en framstående fälttävlanshäst iallafall just pga hon inte har det rätta psyket. För det är mer hästens psyke än stam som styr om den blir en bra häst eller ej.
Visste du inte det?? :devil:
 
ok hur gammal är du egentligen! tydligen inte tillräkligt för att kalssas som läs kunnig!
jag har inte skrivit att ni är kassa ryttare inte heller att ni är duktiga för det kan jag inte avgöra utan jag anser att det är endast DU som kan svara på det! är jag en duktig ryttare? det finns även gott om duktiga ryttare som inte kan ubilda hästar säger bara att jag har ett antal exepel på ryttare som i sig inte rider så det gnisstrar som köpt en häst med bra stam OCH bra psyke och kommit hur långt som helst när den hästen sedan sålts och den lite yngre hästen kommit har allt gått käpp rätt åt h-vete. nu säger jag inte att detta är fallet för dig men JAG vet inte!
jag vet inte hur du rider jag vet inte något om dig. jag har inte bedömt din ridning efetr några kort! och som sagt var det någon som startade detta "bråk" var det du (fio/splittan) man kan ju iaf anta mer av ett kort än av ingenting!! ellerhur!? och skulle det vara så att den ryttare jag pratat om rider "bättre" än er skulle det nog ha en hel del med åldern att göra han är nämligen 45 år. och det har jag sen länge fattat att inte ni är. och övning ger färdighet! inte sannt? och jag är inte det minsta avundsjuk vet inte hur du fått för dig det! nej nu skiter jag i det här är det ens lönt för mig att försöka med detta!? känns som om jag sitter i en sandlåda med småbarn! (även om jag antar att ni är äldre än mig)/ida :mad:
 
och jag har inte sett dina kort!
men snälla du ta inte allt så personligt!!!!!!!!!!!
hon undrade vad jag klassade som skryt och där fick hon mitt svar! allt jag skriver handlar inte om vad alla sagt här!utan vad jag tycker!
 
JAG klassar saker hur JAG ser dom och inte hur andra ser på samma sak!!
 
(till fio och dig med "ft" bilden)
"Den" ryttaren råkar vara den bästa tävlings ryttaren jag någonsin träffat på. och rider bättre än dom flesta människor jag sett/träffat detta gäller nog säkerligen er/dig också (tittade på dina bilder)
 
ok hur gammal är du egentligen! tydligen inte tillräkligt för att kalssas som läs kunnig!










läskunnig och läskunnig men något liknande det svenska språket vill jag gärna ha när jag skall svara på ett inlägg.
(kalssas) Det ordet finns inte i den svenska ordlistan , är det stavfel eller något ord jag inte hört talas om :confused:

jag har inte skrivit att ni är kassa ryttare inte heller att ni är duktiga för det kan jag inte avgöra utan jag anser att det är endast DU som kan svara på det!


Jo jag svarade på det men fick då slängt i ansiktet att jag skryter och trampar på andra för att hävda mig själv :confused:

det finns även gott om duktiga ryttare som inte kan ubilda hästar










Det är väl ingen som sagt emot dig , tvärtom.

säger bara att jag har ett antal exepel på ryttare som i sig inte rider så det gnisstrar som köpt en häst med bra stam OCH bra psyke och kommit hur långt som helst när den hästen sedan sålts och den lite yngre hästen kommit har allt gått käpp rätt åt h-vete.











Det är väl inget duktigt med att ha klarat sig någorlunda med en häst och sedan misslyckats, det visar ju bara att man inte kan utbilda hästar om man inte är duktig, som vi sagt hela tiden.
Du däremot säger att det går, men nu säger du att det inte går?? :confused:


nu säger jag inte att detta är fallet för dig men JAG vet inte!







Jo det vet du för det har jag redan skrytit om :devil:

jag vet inte hur du rider jag vet inte något om dig. jag har inte bedömt din ridning efetr några kort! och som sagt var det någon som startade detta "bråk" var det du







Knappast vännen!


(fio/splittan) man kan ju iaf anta mer av ett kort än av ingenting!! ellerhur!?








Knappast igen! Du hade ju inte sett mina kort säger du , även om du tidigare sagt att du har sett korten.

och skulle det vara så att den ryttare jag pratat om rider "bättre" än er skulle det nog ha en hel del med åldern att göra han är nämligen 45 år. och det har jag sen länge fattat att inte ni är. och övning ger färdighet! inte sannt?













Inte nödvändigtvis då kvaliten i träningen inte sitter i hur gammal man är och kvaliten i träningen är oxå av mer betydelse än kvantitet, och med tanke på alla skador han hade så var det nog inte så mkt med kvantiteten heller för den delen.

Det finns ryttare som ridit i mer än 50 år som ändå inte klarar av att rida LA hoppning eller dressyr.

Malin Baryard är nästan 10 år yngre än mig ,jag vill inte påstå att jag är en bättre hoppryttare än henne bara för att jag är äldre.
Jag är även äldre än både Linda Algotsson och Piia Panstu så åldern har inget med saken att göra utan mer förutsättningar, tillgång till hästmaterial, tillgång till bra träning och tillgång till pengar utöver sin egen talang.

och jag är inte det minsta avundsjuk vet inte hur du fått för dig det! nej nu skiter jag i det här är det ens lönt för mig att försöka med detta!? känns som om jag sitter i en sandlåda med småbarn! (även om jag antar att ni är äldre än mig)/ida :mad:

Nej Gud hur kan vi ha fått för oss att du är avundsjuk med alla dina ödmjuka inlägg. :devil:

Vet inte varför tankarna för mig tillbaka till Cherrie-ft.....
 
Vi som startade detta :confused:


man kan ju iaf anta mer av ett kort än av ingenting
Efter som du då har sätt min användarbild och bedömt ut efter den??! Så vill jag gärna höra vad i min ridning som stör dig??!!

Hur gammal man är säger inget om hur man rider, allt beror på hur länge man har ridit, vilka tränare man har haft och den egna talangen!

och övning ger färdighet! inte sannt?
Både jag och nej! Lär man sig fel, rider utan tränare så lär bara fel ridning bli änu mer fel. Rider man rätt och tränar, så lär man bara bli bättre och bättre till den egna människans begränsning nårs.

ett antal exepel på ryttare som i sig inte rider så det gnisstrar som köpt en häst med bra stam OCH bra psyke och kommit hur långt som helst när den hästen sedan sålts och den lite yngre hästen kommit har allt gått käpp rätt åt h-vete.

För det första så splera det ingen roll om hästen har bra stam eller ej! Det fins många duktiga hästar med "anonym" stamtavla, och många "dåliga" hästar med superstamtavla.
För att plocka upp en häst så krävs det at man kan rida, man kommer inte runt en 1,40 om man sätter hästen fel, drar den i munnen, rider som en kratta m.m
Att sedan nästa häst inte går bra, kan bero på att kemin inte stämmer överrens mellan ryttare och häst, eller att hästen inte räcker till.

Att du påstår att du inte är avundsjuk, det :D jag åt!

känns som om jag sitter i en sandlåda med småbarn
Och vi andra står och vaktar dig och småbarnen så ni inte ska hitta på hyss....
 
För att en häst har bra stam är inte det detsamma som att dem behöver bara dyr och ha kapacitet!

Min väns fd häst hade extremt bra stam, men hoppa kunde han inte, så hur skulle han komma långt på enbart sin stam, kan du var snäll att förklara det??
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 100
Senast: Sedna
·
Fälttävlan Hej! Jag har på sistone funderat över tävling med ”min” islandshäst, men jag vill inte tävla i femgång/fyrgång. Då både jag och hästen...
Svar
11
· Visningar
2 213
Senast: xfie
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
271
Senast: attheedge
·
Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
11 520
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp