Fälttävlan är =självmord??

Q

Qudexco

hört den komenatren ofta på sistone...
andlednigen till den är att det är väldigt många hästar som skadas och måste avlivas i de lite högre klasserna fältävlan!! vad tycker ni??
 
I sådana fall vill jag fråga två saker :D
(blev mer än två frågor :))

1.Hur många hästar är det som dör?
2. Hur många dressyr och hopphästar får inte avlivas varje år pga t.ex kotledsinflammation?
3. hur många hästar finns det som aldrig tävlat fälttävlan och då oxå lever ett odödligt liv?

Ok. vissa hinder kanske är snäppet försvåra osså...
Men...

Ähh orkar inte skriva mer...
Tycker i alla fall att fälttävlan inte är mycket värre än dress, hopp, galopp, trav, distans, voltige osv.
Alla grenar har ju för och nackdelar!

Huvudsaken tycker jag är att hästen får ett lyckligt och värigt liv medans den lever!!! :o :love:
 
visst fälttävlan är en riskfyulld sport och det förekommer skadade hästar och ryttare. det är tragiskt att se olyckorna hända på löpande band och att ingen gör något åt dem. det är väl ingen som tycker det är bra?
men att fälttävlan = självmord är nog överdrivet.
 
mmm. jo egentligen borde det ju finnas nått man kunde göra för att åtminstonde förhindra några olyckor.
men som sagt det är inte bara i fältävlan hästar skadas/dör på löpnade band men tror faktiskt det är vanligast i den sporten.. :angel:
 
eh ??

de hästar som förolyckats i år har merparten av dem avlidit av hjärtfel som kan hända när som helst.

och så är det väl ändå som så att det skadas fler hästar i hagen än i ft.
 
det vet jag ingenting om men nu pratar vi rid grenar inte hur många som skads ihagen. och jag "känner" många många många mer hästar som dött i ft än av olyckor ihagen.detta kan vara rena slumpen. men ändå!! och ta inte ut din ilska på mig det är inte jag som fält denna komentar. jag filosoferar bara hur mycket sanning det ligger i den ;)
 
Det är då betydligt fler hästar som dör som korv :mad: än tävlingshästar :)
 
Fälttävlan är högre risk eftersom det är fasta hinder, såklart.
Men träningar och tävlingar är ju upplagda utifrån ett stort säkerhetstänkande. Dels måste man ta kortet för att kunna tävla.
Sen på träningar så får man aldrig hoppa hinder utan att tränaren eller hindervakt övervakar hindret.
Tränaren bedömer ju också säkerhetsaspekten vid varje hinder om man ska rida på det eller ej. En bra tränare förebygger ju olyckor.
Jag har sett mer avsittningar och vurpor vid vanliga lektioner och framförallt hoppträningar än vad jag har gjort på terrängträningarna.
Sen är väst obligatoriskt också.
 
Jo, jag förstod det. :smirk:
Men risken för hästarna hänger ju också ihop med ryttarens färdighet och hur pass tränad hästen är för uppgiften.
Min pålle skulle förmodligen ta livet av sig om han gick en svårklassbana. :D
 
min pålle också :o men den debutant klass ska nog gå nästa sesong.. :angel:
 
min hopptränare, (som även är b-tränare i fälltävlan) berättade att olyckorna har minskat betydligt nu när man har börjat med marklinje längre ut från hindren. Så hästarna hoppar alltså inte av för nära hindret. Anledningen till att dom går omkull är oftast att dom kommer för nära..
 
ja jo det säger ju sig självt samma med hoppningen kommer man för nära är det ju större risk att hästen river..
men egetligen är det ju ganska sant om amn tänker efetr självmord kanske är lite väl grovt men visst är det en stor risk man tar när man väl kommit upp sig i FT.. :crazy:
 
Inte det minsta arg, men vill bara påpeka att det oftast inte är hästar i högre klass som gör sig illa. Dessutom så krävs det oerhörda krav för att ta sig till tex *** nivå.

Skador som händer, vilket händer väldigt sällan idag, är oftast balltramp vilket inte är så allvarligt. :D
 
En sak jag ibland funderar över när jag läser här är att många skriver i stil med "Min ponny tycker det är kul att hoppa i skogen så nu tänkte vi starta en Ft".

Jag förstår inte hur man ens kan fundera på att tävla i Ft utan att ha tränat ordentligt för instruktör. Ft blir farligt om man inte vet vad man sysslar med. Att komma ut på en bana och vara så orutinerad är naturligtvis en skaderisk.

Jag vet dessutom de som lyckats ta sitt Ft kort utan att ha några större kunskaper.
 
och då antar jag att du syfftade på mig eller??
jag har tränat hoppnig med blandad träng i ca 2 år alltså att vi har kombinerat "vanliga" banhoppningen med träng hinder. har även varit på Ft kurs 2ggr..och sköt och tränat en fälttävlans häst. vet inte om du syfftade på mig men jag är den enda här som har skrivit att jag vill starta en debut klass med min häst. jag har ännu inte tagit kortrt men jag har tränat en hel del Ft min häst är löshoppad nästan 170cm och jag hoppar honom 130cm han är hoppad 110 på ETT fast hinder och han älskar det och min tränare tycker att han gott och väl kommer kunna gå en 100cm bana men det vill jag nog inte pga skade risken men därimot en deb vill jag starta..du borde nog ta reda på lite mer fakta innan du dömmer...men som sagt dit inlägg kanske inte var menat till mig..
 
Nej, jag syftade inte på dig. Du skriver ju själv att du har utbildat dig och din häst inom Ft, hur kan du då få det till att det är dig jag menar? :confused:
Jag skrev de som hoppat lite i skogen och plötsligt ska ut på tävlingsbanan.
 
Jag vet dessutom de som lyckats ta sitt Ft kort utan att ha några större kunskaper.

Joo jag bland annat :smirk:
Varken jag eller min häst hade varit ute på en redig terrängbana nångång när jag tog FT märket o ändå klarade jag det. O då menar jag inte nått negativt i det du skrev, tvärtom..
Det gick inte alls bra på ena delen när ja tog märket. Min häst vägrade flera gånger o gick knappt runt när vi hoppade banan (dock felfritt men vi hade draghjälp :smirk:)

Så JAG tycker itne att ja borde fått märket, men det fic kjag...
Fasst sen va jag på en till kurs innan jag tävlade och då gick det betydligt bättre.
Inte när vi skulle hoppa hindren ett o ett för då vägrade hon minst en gång p åvarje men sen när vi hoppade banan så gick hon super!!! :cool:
Så sen tävlade vi en debutant och det gick rätt bra!
Vägrade dock ut oss på nedhoppet men jag vet varför, det var för att jag saktade ner henne innan för det va skithögt tyckte jag å då ville hon inte heller hoppa...
Jag tvekade inte eller nått men det var just för att jag saktade ner henne tror jag :(
Men jag är nöjd iaf :)

Men som du skrev så är det ju många som tror att det är lugnt bara för att man tagit märket..
Visst om hästen hoppar fint över alla hinder och är säker o så då kanske ma´n vet att den klarar det men ändå.
En liten tvekan och det kan ju hända en stor olycka :(
Och då syftar jag mkt på en tvekan hos ryttaren oxå för det är ju stor skillnad om man tvekar i banhoppningen än i terrängen...

Dom flesta hästarna tycker ju att det är kul att hopap i skogen men för den sakens skull så behöver de inte passa i FT... :smirk:
Typ som min häst...
Men om hon hade varit typ 10 år yngre o helt ok i benen så skulle man kunna träna ordentligt för hon har rätt bra självförtroende på såna små höjder ändå :)

Meningslöst inlägg men iaf :crazy: :p
 
Buke var så segt igår så jag fick inte med hela mitt inlägg. Du skriver att du är den enda som skrivit att du vill starta en debutant klass med din häst. Om du tittar igenom gamla trådar så hittar du hur många som helst som börjar med typ "Jag vill tävla FT, min häst/ponny är så duktig på att hoppa när vi rider i skogen".

Om du dragit in taggarna så hade du sett att mitt svar var ett svar på frågan du ställde om Ft är farligt och i så fall varför.
 
Jag har sätt en hel del olyckor med skadade ryttare och hästar på banhoppning.
Och då när min syster tävlade mkt FT med bla SM och Breddersstart så såg jag inte mkt olycker.

Det är bara det att när det händer någon olycka inom FT så förstoras de upp väldigt mkt, medan man inte hörs något om olycker på banhoppning.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 083
Senast: Sedna
·
Fälttävlan Hej! Jag har på sistone funderat över tävling med ”min” islandshäst, men jag vill inte tävla i femgång/fyrgång. Då både jag och hästen...
Svar
11
· Visningar
2 176
Senast: xfie
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
236
Senast: attheedge
·
Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
11 293
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp