fälttävlan - dressyr - bett ?? straffpoäng?

E

exima

:banana:
jag undrar om man kan rida med pessoa bett i dressyren på debutant fälttävlan ponny, kan någon förklara det där med straffpoäng på ett enkelt sätt så vore jag tacksam :bump:
 
Nej, du får inte ha pessoabett i dressyren.
Läs i TR vilka bett du får ha.
Har du fälttävlanskortet?
När du tar det får du lära dig om straffpoängen.
Men jag kan ju förklara lite kort:

Ta dressyrprocenten och dra ifrån 100.
(tex om du får 64% så blir det -36)
Sedan tar du och multiplicera med 1,5 som är koefficent.
(-36 x 1,5 = 54 straffpoäng)

Sedan får man 4 staff för en rivning i hoppningen och 4 för första stoppet, 8 för andra (om det inte är en *, **, *** för då blir man utesluten). 5 rivningar eller mer än 20 straff gör att man inte får starta terrängen. Tidsfel i hoppningen är 1/påbörjad sek, men räknas inte in de 20 som är begränsningen för terrängstart.

I terrängen får man 20 straff för första stoppet på varje hinder, 40 för andra och uts för tredje på samma hinder. Totalt får man ha 4 stopp sen är man ute.
Tidsfel är 0.4 per påbörjad sek över optimaltiden. I de lägre klasserna får man även 0.4straff/sek om man är snabbare än 15 sek under optimaltiden.
Avfallning = uteslutning både i hoppning och terräng på svenska tävlingar.

Hoppas det klarnar något...
MVH
 
****TACK****

Misstänkte att man inte fick ha pessoabett i dressyren.
Jag har inte fälttävlanskortet men in dotter har. Hon var bara 10år när hon tog det alltså för 4 år sedan.. Tror att hon vet bättre än jag men jag vill bara förvissa mig om hur det ligger till.
Vi har ett TR men det är 2 år gammalt reglerna ändras hela tiden, Min dotter skall tävla fälttävlan för första gången nu till helgen 20-21/9 -03 debutant. det skall nog gå bra ( hoppas jag) hon tävlar ju i normala fall MSVB med sina ponnier så rutinen finns.
***TACK IGEN*** :idea:
 
Om ditt TR är två år gammalt bör du omgående köpa det nya som kom i år. Det är MASSOR med ändringar, så för din egen och din dotters skull så borde ni läsa igenom det innan helgen. Ett litet tips bara. :)
 
hejsan!

har dom gjort om straffräkningen för dressyren??
förut va d ju så att man tog max poängen minus d man fick x 0.6 och du får straffpoängen.
ska tävla för fösrta gången sen 1½ år tebax oom 2 veckor så läre nog införskaffa d nya TR..
Kram
 
Deu är sant allt ändras hela tiden, förstår inte riktigt varför, svårt nog som det är tycker jag....

Nu skall jag gå iväg och köpa TR (det nya) lika bra så,
Tack igen till er som svarat är mycket tacksam!!! :banana:
 
Hej!
Dressyrpoängen räknas enl nytt system, samma som det intenationella. Tanken är att spinnet från bästa till sämsta ryttaren ska bli mindre.
Hoppfelen är även dom mer likt de internationella. Det blir ju lättare att hålla ordning på reglerna för oss som rider båda delar.
MVH
 
Fast på de två tävlingatr jag varit på iår har de visserligen ändrat på hoppoängen till samma som vanlig hoppning men dressyrpoängen är detsamma som tidigare dvs (max-den erhållna) *0.6, inte så bra för mig...
 
Hoppningens straff är ju i stort sett som "vanlig" hoppning. Lokala regler (utsluten vid 3:e olydnaden) upp till 1,10 klass och regionala bedömningen (uts vid 2:a) i "stjärn"klasserna.
 
Japp, fast det var det inte tidigare, då var det 5 straff för riving, 10 för första stoppet och 20 för andra, iom att de ändrat straffen för hoppningen men har kvar det gamla för dressyren så har ju hoppningen fått betydligt mindre betydeles för slutresultatet. Jag ska erkänna att jag har lite dåligkoll på poängräkningen nu, har varit snål och inte köpt nya TR (räknar med en ny tryckning till nyår då det ju var rätt mycket fel i de nya) så den nya straffberäkningen har ajg itne hört talas om och den ahr inte helelr tillämpats på de tävlingar jag varit på.
 
Du måste ha fälttävlans kort och du får inte rida med pessoabett i dressyren
 
VILL BARA TALA OM ATT TÄVLINGEN GICK JÄTTE BRA HON BLEV 4:A & 5:A. KLARARDE TERRÄNGEN GALANT ! :)
 
??? vadå 4 OCH 5a???? , man får bara EN placering i fälttävlan när ALLA 3 momenten har ridits!
 
Men hon skrev : Hon blev 4 och 5 a. Hon antar jag är EN häst iallfall.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
947
Senast: hamilton1
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 028
Senast: Fazeem
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 476
Senast: Elendil
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 799
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp