Fälttävlan EM

Hon piskade på sin häst rätt rejält under en transportsträcka efter ett av vattenhindren (minns inte riktigt vilket tyvärr, men det var ganska tidigt in tror jag).
Vilka skyddsmekanismer jag har då, det föll mig inte ens in att det var spöet hon använde på det sättet. Jag antog att hon klappade den med handen och även då tänkte jag att hon tog i för mycket :down:
 
Vilka skyddsmekanismer jag har då, det föll mig inte ens in att det var spöet hon använde på det sättet. Jag antog att hon klappade den med handen och även då tänkte jag att hon tog i för mycket :down:
Nä, det syns framförallt i slow motion-klippet att det var rejäla rapp med spöet det rörde sig om, tyvärr :(
 
Va mycket roligare det var att se detta med en så proffsig kommentator! Alltså det är guld och man blir taggad på att prova :D

Tänker på galoppen. Är det nått man försöker rida jämnt i båda under banan? Lägger man upp det innan?
Dum fråga kanske
 
Va mycket roligare det var att se detta med en så proffsig kommentator! Alltså det är guld och man blir taggad på att prova :D

Tänker på galoppen. Är det nått man försöker rida jämnt i båda under banan? Lägger man upp det innan?
Dum fråga kanske
Det går inte att rida i samma galopp hela tiden. Tempot som tiden räknas ut på är 570 m/min, men i vissa hindersekvenser är de kanske nere på vanligt banhoppningstempo = ca 350 m/min, detta gör att man måste rida ordentligt mkt fortare på transportsträckorna. Där är man ibland uppe på 750-800 m/min. Ryttarna går banan ganska många gånger innan, inte bara för att titta på hindren, utan även för att lära sig hur resten av bansträckningen går. Se om du kan hitta filmer från Ingrid Klimkes hjälmkamera. Det är häftigt att få följa med henne och Bob ut på banan och det finns mkt teknisk info i kanten (bla deras hastighet)
 
Det går inte att rida i samma galopp hela tiden. Tempot som tiden räknas ut på är 570 m/min, men i vissa hindersekvenser är de kanske nere på vanligt banhoppningstempo = ca 350 m/min, detta gör att man måste rida ordentligt mkt fortare på transportsträckorna. Där är man ibland uppe på 750-800 m/min. Ryttarna går banan ganska många gånger innan, inte bara för att titta på hindren, utan även för att lära sig hur resten av bansträckningen går. Se om du kan hitta filmer från Ingrid Klimkes hjälmkamera. Det är häftigt att få följa med henne och Bob ut på banan och det finns mkt teknisk info i kanten (bla deras hastighet)

Jag uttryckte mig lite konstigt såg jag men jag tänkte på om man planerar innan när man ska byta galopp :)
Ska kolla det klippet! Tack
 
Jag uttryckte mig lite konstigt såg jag men jag tänkte på om man planerar innan när man ska byta galopp :)
Ska kolla det klippet! Tack
Nä det har jag inte hört någon planera in, i träning brukade jag försöka att använda båda galopperna vid konditionsträning t.ex. Men väl på tävling blir det den galoppen det blir på transportsträckor (hästarna byter ofta själva efterhand). Inför hinder blir det oftast automatiskt när du samlar upp inför hinder att hästen lägger sig/du byter till den galoppen som passar bäst vid det hindret.
 
Vad i h-e gjorde italienaren? Jag såg det i ögonvrån, såg ut som att han bara rappade till hästen utan någon som helst orsak.
 
Så himla fult av italienaren. Blir så uppgiven när man påminns om vilken inställning en del verkar ha till hästen.
Och dessutom intill människor, hade kunnat gå illa! :crazy:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Tysklands Michael Jung bröt den brittiska dominansen och Sara Algotsson Ostholts dressyr lyfte det svenska laget inför terrängen. De...
Svar
0
· Visningar
242
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu är det klart med vilka ryttare som åker till EM i fälttävlan för junior och young rider den 13-17 september.
Svar
0
· Visningar
147
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter EM i fälttävlan är igång i Haras du Pin, Frankrike. Här är allt du behöver veta!
Svar
0
· Visningar
466
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det är dag ett av två med dressyr på EM i fälttävlan och Frida Andersén har inlett för det svenska laget med ett starkt program.
Svar
0
· Visningar
248
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp