Fälttävlan :P

B

Beauty_Boss

Hejsan! Är det kul att tävla i fälttävlan? Själv tycker jag att hinderna ser lite läskiga ut, haha. Var det inte läskigt första gången du hoppade ett fälttävlanshinder/tävlade fälttävlan? Skriv och berätta! :banana: :D
Elin *intresserad*
 
Sv: Fälttävlan :P

japp de e jättekul! :bump: och nä de va inte läskigt! vet man bara va man gör å har koll på sin häst så e de inte läskigt...
 
Sv: Fälttävlan :P

Fälttävlan är en jätte rolig och spännande gren!

Allra första gången jag startade FT red jag en liten B-ponny. Dressyren gick riktigt dåligt, hoppningen gick felfritt och i terrängen var jag så nervös att ponnyn själv fick sköta allt. Jag styrde medan han skötte resten! :love: Trots mina veka nerver lyckades vi gå runt felfritt och jag blev såld, fälttävlan var det som jag ville lägga mitt fokus på!

Min första start med min då helt oerfarna D-ponny gjorde vi i Tranemo. Då var jag minst lika nervös som på B-ponnyn men då framförallt för att jag var rädd för att inte ha kontroll över min pigga och alltför "glada" ponny, men oxå oroad över vattenhindret. Redan vid första hindret visade det sig att jag hade helt fel. Istället för att bli stark och pigg blev han helt ställd när han fick kommandot att faktiskt galoppera iväg helt ensam. Med lite övertalning kom vi över första hindret och även andra hindret var lite knixigt att ta sig över. När vi väl kom fram till vattenhindret var mina ben som spagetti, och jag hade inte någon kraft alls, men då verkade ponnyn ha fattat galoppen och vadade jätte snällt ner i vattnet. Därefter gick banan felfritt, det slutade med 2 stopp och lite tidsfel vilket jag hade räknat med men inte för att jag skulle rida för långsamt! Haha snopen blev jag iaf, efter denna start har iaf även hästen fått mersmak av sporten och har blivit nästan föör modig! :d
 
Sv: Fälttävlan :P

Vad spännande, jag tror nog att jag måste lära känna min ponny lite mer och..ja.. både han och jag måste nog bli lite tuffare för hinder i skogen :P haha, det är stopp på i stort sett varje hinder ;) Men vatten är i alla fall inget problem, och det är jag jätteglad för! :D
Elin
 
Sv: Fälttävlan :P

Det är hur kul som helst :banana: , finns inget roligare än att rida terrängprovet :bump: :bump: :bump:
 
Sv: Fälttävlan :P

Håller med! :bump:
Det roligaste som finns :D

Första gången jag hoppade "terränghinder" var på shettis, då var det läskigt men jag var alltid nervös och rädd som liten så det var inte så konstigt.
Nu är det tvärtom, jag hoppar allt i min väg :angel:
Jag var på Irland på ett terrängläger för ca 5 år sen och fick hoppa riktiga hinder för första gången, de var STORA så det var lite nervöst men fruktansvärt roligt och vilken kick man får när man klarar det :p Har åkt tillbaka två gånger sen :banana:

Nu satsar jag på fälttävlan och vill bli ritigt duktig, drömmer om Badminton och Burghley :cool:
 
Sv: Fälttävlan :P

Oj, så det finns alltså fälttävlansryttare som har varit skraja som små? Det måste kännas jättekonstigt att tänka på det när man är stor :crazy: Då kanske man har en framtid inom fälttävlan då, haha. Nä, men jag håller mig till dressyren :p
Elin
 
Sv: Fälttävlan :P

Jo, jag var ganska rädd som liten men lyckades endå fastna för alla busiga ponnisar på ridskolan. Så jag fick lära mig ;)

Det är inte så farligt som det ser ut. Man klarar mer än man tror! :D
 
Sv: Fälttävlan :P

haha. en av de första gångerna ja hoppade terränghinder så fastnade jag mitt i en oxer me min pålla :rofl: :p
Hon sträckte inte ut ordentligt över oxern (som för övrig var rätt stor..) så istället för att hoppa så stannade hon med frambenen i mitten av hindret :p
Fast som tur är så är hon så lugn så vi kunde gott stå still där medan dom höll på å grejja med hindret så vi skulle ta oss därifrån...

Men det är himlans kul med FT!
Har bara startat en gång, då på samma häst som ovan, och det gick bra.
Fick inte godkänt i dressyren, men vi kom runt en banhoppningsrunda felfritt för första gången på över ett! år.
Sen i terrängen gick det bra till det där läskiga nerhoppet som ja fegade ur på..
Så det blev för många stopp å så va vi ute.
MEn gud va kul det var!

Nu har ja inte tävlat mer än den gången, men ja ska försöka ta mej ut på nån ft med hästen ja har nu om hon bara slutar kasta av mej i banhoppningen :p
 
Sv: Fälttävlan :P

Okej, lycka till säger jag bara :D
Elin
 
Sv: Fälttävlan :P

roslagen skrev:
Det är hur kul som helst :banana: , finns inget roligare än att rida terrängprovet :bump: :bump: :bump:
Håller helt med!!!Snacka om adrenalinkick!! :D :banana:
Om jag tycker ng ser läskigt ut andas jag djupt ett par gånger och tänker sen igenom hur jag skall rida hindret(på träning altså, på tävling får det bli ng snabbvariant men bäst är att memorera när man går banan!) ;)
Ja fälttävlan är helt klart roligast och det är så härlig stämning på tävlingsplatserna :banana: :bump: :banana: , mycket mera vänlig än på tex dressyr tycker jag.
 
Sv: Fälttävlan :P

sindahl....e du me i linköpings fältrittklubb??
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·
Foder & Strö Hej! Hur mycket protein och MJ behöver era hästar ponnysar? Förstår att det är extremt inviduellt men lite intresserad av att veta...
Svar
4
· Visningar
623
Senast: MiniLi
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 907
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp