Fälttävlananstråden 2020!

Tja finns inte så mkt att fylla på med än... 😁 Jag har tagit time out denna säsongen.. Kanske blir det nått i höst!
Jag är typ oxå på timeout den här säsongen men fick iallafall något att skriva om efter helgen som gick och en tävling som inte var en tävling utan en pay-and-jump som egentligen var en tävling fast man inte får hålla tävling och därför kallade det träning.. :crazy:
 
Näe denna säsongen känns ganska kört faktiskt. Har inte lust att åka långt, behöva stalla upp i flera dagar för att de flesta ställen måste köra på 2 dagar och sen inte kunna träffa alla som vanligt o ha kul! Det kommer ett nytt år o då får vi ta igen allt istället!
Var på pay and cross igår och om jag hade glömt bort hur kul det är med terräng så minns jag nu iaf....:D:bump::banana:
 
Hade ju eventuellt tänkt Breeders med 4-åringen men nu när det ska gå på Strömsholm vet jag inte riktigt :o
/Bortskämd skåning
 
Vi åkte och tränade "en extragång" i Bräkne-Hoby helgen efter den som jag skrev om ovan, eftersom det hade blivit en sådan dum spänning vid nedhoppen (den här gången dock för Philippa). Efter lite pedagogisk avdramatisering gick det till slut som en dans, även de ner i vatten :heart Jag har en fantastisk häst! :love:

Till helgen är det Magnusträning lör-sön - ska bli spännande då jag aldrig har ridit för honom förut :)

PhotoGrid_1593448560411.jpg
 
Nej men jag antar att det finns de som har fått åka lika långt ner till Skåne andra år :angel:
Haha, exakt min tanke :). Många "norrlänningar" tar ju både tre- och fyraåringar ned till Skåne varje år för breeders. Tror de flesta klarar det, men det kräver ju fler dagar och mer planering såklart.
 
@Novali01 Tycker du att det blir samma knas med sitsen i den här sadeln? (Nu är det visserligen bara ett par småskutt på ridbanan, men det kanske går att se ändå... :angel:)

 
Hemkomna från en kanonbra träningshelg för Magnus Gällerdal och det känns som om jag och L har tagit åtminstone ett par kliv framåt!

Vi försökte göra detta till någon slags lite minisemester för familjen, vilket innebar att sambon och kidsen var iväg och gjorde annat när jag red. Vi fick dock iaf en runda filmat, från ett bilfönster långt bort, utanför banan :D Här virrade jag först till vilket hinder jag skulle hoppa som nr 3, så det blev en lite extra lång sväng :angel: Sedan var det en doppinghona med ett gäng supersöta och ulliga ungar, som hade parkerat sig i vattenhindret och som simmade precis i vägen när vi skulle hoppa ner i vattnet :o Det är alltså inte finhästen som stannar/tvekar, utan jag som inte vill hoppa på de små liven :nailbiting:

Tillägg: Vi fixade fälttävlanskortet/-märket idag också :banana:

 
Senast ändrad:
@Novali01 Tycker du att det blir samma knas med sitsen i den här sadeln? (Nu är det visserligen bara ett par småskutt på ridbanan, men det kanske går att se ändå... :angel:)

Du, liksom jag själv, har lätt för att hamna i stolsits, dvs du får dina fötter framför axlarna o då skjuter man rumpan bakåt. Syns lättare o har ännu större betydelse när man kommer upp i tempo på terrängbanan. Även i denna sadeln har du fötterna framför axlarna. Du behöver leta efter en sadel som ger mer stöd högt upp under låren för du verkar skapt som jag o vi behöver lite hjälp med att inte hamna på rumpan (lite bakåt) utan på sittbenen så benen faller i rätt vinkel rakt ned. Men för den skull ska inte sadelkrämpan trycka dina ben bakåt för man måste ju kunna få fram dom när man hoppar men det är bara benen som ska fram, rumpan ska inte åka bak....du är ju som sagt duktig på att kompensera men du ska inte behöva kompensera alls.
I vilket område bor du?
 
Du, liksom jag själv, har lätt för att hamna i stolsits, dvs du får dina fötter framför axlarna o då skjuter man rumpan bakåt. Syns lättare o har ännu större betydelse när man kommer upp i tempo på terrängbanan. Även i denna sadeln har du fötterna framför axlarna. Du behöver leta efter en sadel som ger mer stöd högt upp under låren för du verkar skapt som jag o vi behöver lite hjälp med att inte hamna på rumpan (lite bakåt) utan på sittbenen så benen faller i rätt vinkel rakt ned. Men för den skull ska inte sadelkrämpan trycka dina ben bakåt för man måste ju kunna få fram dom när man hoppar men det är bara benen som ska fram, rumpan ska inte åka bak....du är ju som sagt duktig på att kompensera men du ska inte behöva kompensera alls.
I vilket område bor du?

Tack för input! Sadeln på instagramklippet är en 17" och på gränsen till för liten. Tror du att en storlek större skulle göra någon skillnad eller bedömer du att det är modellen som är fel? (Förlåt - jag ska inte göra detta till en sadeltråd! :o) På senaste filmen ovan rider jag i min vanliga. Vi finns på Öland :)
 
Tack för input! Sadeln på instagramklippet är en 17" och på gränsen till för liten. Tror du att en storlek större skulle göra någon skillnad eller bedömer du att det är modellen som är fel? (Förlåt - jag ska inte göra detta till en sadeltråd! :o) På senaste filmen ovan rider jag i min vanliga. Vi finns på Öland :)
Nej helt enkelt modellen som är fel. Personer som är byggda som oss har svårt att hitta rätt sadel men jag lovar dig att när du väl gör det så kommer det kännas såååå annorlunda för dig. Tyvärr känner jag inga duktiga sadelutprovare i din närhet men under tiden kan du gå med i VBR gruppen på Facebook för att läsa mer om det jag skriver här. Heter Vertikal Balanserad Ridning och är en offentlig grupp.
 
Har ingen aning om vilka Signe Kvarnstrand och Golliath är men det är ganska kaxigt att gå ut i sin första (enligt FEI) internationella start i Strzegom och leda klassen genom dressyr och terräng för att avsluta helgen som tvåa i konkurrens med rejält erfarna ryttare och ponnyer! :D
 
Har ingen aning om vilka Signe Kvarnstrand och Golliath är men det är ganska kaxigt att gå ut i sin första (enligt FEI) internationella start i Strzegom och leda klassen genom dressyr och terräng för att avsluta helgen som tvåa i konkurrens med rejält erfarna ryttare och ponnyer! :D

Red inte hon EM där förra året? Eller det kanske var systern 🤔 har noll koll på ponnyerna.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 927
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 427
Senast: Hedinn
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 826
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp