Fälttävlanshäst

Horse11

Trådstartare
Finns det någon speciell typ av häst som tävlar svårklass fälttävlan? Med det menar jag egentligen om halvblod är lika bra som fullblod eller om det finns speciella raser som dominerar. Jag förstår att frågan är mer komplex än så och att det bla även beror på motivation, utbildning och träning av hästen. Men finns det någon som kan ge ett generellt svar när det kommer till ras och typ?
 
De flesta proffs letar efter hästar med minst 60 % fullblod i. Sen hur de ser ut spelar mindre roll, bara amatörer som bryr sig om det
 
Sen hur de ser ut spelar mindre roll, bara amatörer som bryr sig om det

Är väl inget konstigt att bry sig om hur hästen ser ut både utseendemässigt och exteriört. Har svårt att tro att det finns en massa proffs som ska ha hästar att prestera på högsta nivå inte bryr sig om hur hästen ser ut exteriört.
 
Är väl inget konstigt att bry sig om hur hästen ser ut både utseendemässigt och exteriört. Har svårt att tro att det finns en massa proffs som ska ha hästar att prestera på högsta nivå inte bryr sig om hur hästen ser ut exteriört.
Jo faktiskt. I England och på Irland bryr de sig väldigt lite om hur hästarna ser ut exteriört utan mycket mycket mer om hur de är i huvudet. När jag började rida fälttävlan på 80-talet var det samma här, FT-folkets prio 1 var att hästen kunde ta egna beslut och var hiskligt modig, hur den såg ut fanns inte med på listan ens...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 513
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 472
Senast: Ramona
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 993
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp