färdigfoder VS blanda själv?

Gullan86

Trådstartare
ja, vad tycker ni är bäst/bäst om? att köpa färdigfoder med "allt hästen behöver" eller att man själv köper säckar med tillbehören och ger valfritt hur mkt man vill av de olika "ingredienserna" då kan man ju även välja vad man skall ha med och utsesluta vissa saker som ingår i färdigfodret.
men vad tycker ni är bäst?
gillar ni bäst pellets eller musli om ni ger färdigfoder? har hört att det inte alls är bra för hästarnas tänder att äta enbart pellets de sliter ner emaljen speciellt om det ej blöts upp eller det gör ni kanske?

musli, blir hästarna fetare av det? beror det kanske på att det innehåller ganska mkt korn? blandar man själv kan man ju utesluta korn.

jag har aldrig använt färdigfoder men funderar på att skaffa musli istället för det jag gör nu:
ger havre, lucern, betfor och mineraler.

måste man ge extre mineraler egentligen till tex hippo bas musli som jag funderar på att börja använda?
på deras säck står att man skall ge minst 0,5 kilo av detta för att inte behöva ge extra mineraler och de tycker man skall ge 0,5-3kg musli till ponny och 3-6kg hö.
jag tycker det låter grymt mycket speciellt som jag har en fet och lättfödd islandshäst(ponny).
 
Sv: färdigfoder VS blanda själv?

Har inte så himla mycket att säga om detta mer än att jag inte längre ger färdigfoder.

Min häst får i dagsläget (förutom hö) hel havre, mineraler och morötter och lucernhack för att få lite mer protein. Har gett betfor också men det var så krångligt på vintern.

Vi fixar maten dagen innan så att stallägaren bara kan utfodra dem på morgonen. Betforn frös alltid i hinken när det var kallt. Vi har kallstall och ingenstans med värme.

Jag har gett färdigfoder också både i pelletsform (som jag givetvis blötte) och i Müsliform. Att jag slutade var nog mest att jag retade mig på priset. Dessutom tycker jag det är lite kul att blanda och mixa lite själv. :D

Tycker du har helt rätt att reagera på färdigfodrens rekommendationer om hur mycket man "ska" ge. Skulle jag gått efter de tabellerna så hade min lättfödda häst bl a blivit en riktig krutdurk! :devil:

De tabellerna tar ju ingen som helst hänsyn till att man även har ett grovfoder som inehåller en massa näringsämnen.

Angående mineralerna så finns det ju t ex Müsli utan mineraler så att man själv kan ge det sidan om. Jag hade Krafft Müsli som varken innehåller havre eller mineraler. Korn tror jag det innehåller.
 
Sv: färdigfoder VS blanda själv?

ja, vad tycker ni är bäst/bäst om? att köpa färdigfoder med "allt hästen behöver" eller att man själv köper säckar med tillbehören och ger valfritt hur mkt man vill av de olika "ingredienserna" då kan man ju även välja vad man skall ha med och utsesluta vissa saker som ingår i färdigfodret.
men vad tycker ni är bäst?
Först av allt: Det finns inga färdigfoder med allt hästen behöver.
Såna "fullfoder" finns till katter och hundar och innehåller allt DE behöver, för att de inte äter något annat än dessa foder.
Det går inte att översätta detta till hästar och hästpellets, oavsett vilka pellets vi pratar om, eftersom hästarnas foderstater till allra största delen ska bestå av hö eller annat grovfoder .
Man måste alltså hitta rätt foderblandning som kompletterar det grovfoder man ger för att hästen ska få i sig allt den behöver.
Iblandbehöver man inte ge något kraftfoder alls, ibland passar det utmärkt med lite havre och ibland får man blanda diverse ingredienser för att få det att stämma. Huruvida man sen gör denna blandning själv eller köper det färdigblandat och då kanske ihoppressat till pelletsform (eller inte) är en smaksak. Men man måste komma ihåg att det inte finns några foderblandningar som "alltid" innehåller allt hästen behöver, eftersom det kan var HELT fel till det grovfoder man ger.
 
Sv: färdigfoder VS blanda själv?

ja, vad tycker ni är bäst/bäst om? att köpa färdigfoder med "allt hästen behöver" eller att man själv köper säckar med tillbehören och ger valfritt hur mkt man vill av de olika "ingredienserna" då kan man ju även välja vad man skall ha med och utsesluta vissa saker som ingår i färdigfodret.
men vad tycker ni är bäst?
Jag har så gott som varje år haft svårt att hitta ett färdigfoder som passar perfekt utan att behöva korrigeras med extra protein, mineralfoder etc. Därför köper jag hellre rent lusern och lämpligt mineralfoder och "blandar själv". Vill inte betala för ett färdigfoder som ändå inte är helt komplett till min häst och mitt hö.
gillar ni bäst pellets eller musli om ni ger färdigfoder? har hört att det inte alls är bra för hästarnas tänder att äta enbart pellets de sliter ner emaljen speciellt om det ej blöts upp eller det gör ni kanske?
Jag gillar tanken med müsli bättre än pellets, men det är nästan ännu svårare att hitta ett müslifoder som matchar mina krav utan att kräva komplettering. Har använt Hestekraft en period, men har alldeles för långt till ÅF nuförtiden för att det ska vara värt det.

musli, blir hästarna fetare av det? beror det kanske på att det innehåller ganska mkt korn? blandar man själv kan man ju utesluta korn.
Müsli är en typ av foder, en struktur, ett "serveringssätt", det kan ha olika innehåll beroende på användningsområde och tillverkare. Vet inte om alla tillverkare generellt häller i mycket korn?;)
Om din häst blir fet av fodret eller inte beror på hästens behov, näringsinnehållet i grovfodret och i tillskottsfodret.

jag har aldrig använt färdigfoder men funderar på att skaffa musli istället för det jag gör nu:
ger havre, lucern, betfor och mineraler.

måste man ge extre mineraler egentligen till tex hippo bas musli som jag funderar på att börja använda?
Det beror på hur mineralinnehållet i ditt grovfoder ser ut.

på deras säck står att man skall ge minst 0,5 kilo av detta för att inte behöva ge extra mineraler och de tycker man skall ge 0,5-3kg musli till ponny och 3-6kg hö.
Det här är mycket grova riktvisningar som är svåra att följa rakt av. Utgå från din häst behov och ditt grovfoder och ge lämplig mängd utifrån det.

jag tycker det låter grymt mycket speciellt som jag har en fet och lättfödd islandshäst(ponny).
Behöver den tillskott i form av kraftfoder öht då? Håller den hullet ändå känns det kanske onödigt att ge den ett såpass näringstätt foder?
Har man en lättfödd häst är det viktigast att man ger en tillräckligt stor grovfodergiva, och saknas det protein i grovfodret (vilket är ganska vanligt) bör man välja ett proteinkoncentrat som ger så lite extra energi som möjligt.
"Basfoder", som de flesta müslisorter räknas som, ger ofta alldeles för mycket energi på köpet om det är protein man är ute efter.
*talar av egen erfarenhet*:angel:
 
Sv: färdigfoder VS blanda själv?

Jag har alltid gillat musliblandningar (Då man ser innehållet) & lusern. Hade tänkt ge min islänning ett muslifoder när jag plockade hem honom från lösdriften - Men det fungerade inte alls på honom! Han blev dålig & blaskig i magen! Då blev det Krafft groov 90 i stället, för det har jag haft honom på tidigare och det har fungerat mycket bra

Eftersom grooven ingår i stallhyran tycker jag inte att det finns anledning att köpa något annat vid sidan av. Han dricker alltid några liter vatten efter att han ätit sitt foder, så risken för foderstrupsförstoppning är nog ganska liten.

Så nu har jag en hel Hippo musli säck som jag matar fåglarna med i fröholken - De gillar det!
 
Sv: färdigfoder VS blanda själv?

Jag har faktiskt aldrig givit fullfoder till min häst. Jag litar inte på det. Vad SKA egentligen en häst äta?

Det finns så mycket som man ger hästar men som de faktiskt inte mår bra av/ska äta. Vitlök kan vara rent skadligt ändå säljs det som "hästfoder". Morötter kan vara bra att undvika för känsliga hästar. Lusern har jag också hört saker om men nu minns jag inte riktigt vad. Vid mag- och tarmproblem kan det vara bra att undvika betfor.. etc etc.

Den kraft vi ger är ju inte naturlig och jag har försökt att hitta foder som passar dem mer, men det verkar inte finnas.

Detta innebär att det som finns i fullfoder kanske faktiskt inte är helt ok att ge hästen. Jag har inte kunskap nog att vilja ge det till min häst för jag vet inte riktigt vad jag ger. Sen har jag inte läst så mycket på innehållsförtäckningen men vad mer kan finnas i det som inte är helt naturligt?..

Sen innebär det ju också att man inte kan anpassa fodret efter individen och dess nuvarande tillstånd.

Så jag ger bara rent foder utan konstigheter. Helst inte för många varianter. Det ska vara lugnt för magen. Min häst får nu bara havre och efter som att vi inte kan ge dem mineralrikt foder i naturlig form ger vi även mineraler. Han får dock himalayasalt snart och kommer däri förhoppningsvis kunna ta upp mer mineraler och salter som han behöver.
 
Sv: färdigfoder VS blanda själv?

Jag har i perioder blandat kratfoder själv och i vissa perioder gett ett färdigfoder. Jag tycker att det är bra att färdigfoder finns men att i vissa folk så verkar folk inte läsa vad det egentligen är för något de ger sina hästar och det tycker jag är lite fel. Generellt tror jag folk också lättare förlitar sig på att "allt finns i säcken" som hästen behöver bara för att det är ett sk. "fullfoder" som ska täcka behovet om man ger + grovfoder men det är ju inte säkert att det gör det, man måste ju räkna lite på värdena med. :)

Eftersom jag har en häst som äter väldigt fort och liksom slänger i sig maten så föredrar jag helt klart ett müslifoder en foder i pelleterad form för det passar Henne bättre. Sedan beror det ju på värdena i fodret och även innehållet. Pelleterat foder är ju i regel lite billigare vilket ju är en fördel, och är man lite rädd för ev. foderstrupsförstoppning så kan man ju blöta fodret. Har inte sett några direkta negativa sidor av att ge varken müsli eller pelletsfoder men tycker man ska vara noga med att täcka hästens behov även om det är viktigt att givetvis "fodra med ögat" och se efter hur hästen ser ut i sin hårrem, hull, muskler osv.

Kostnadseffektivare är det ju däremot om jag blandar själv och jag kan reglera fodergivan och vad hästen behöver enkelt genom att antingen dra ner eller öka på någonting beroende på vilken effekt jag vill uppnå av att göra det.


Just nu ger jag Hestekrafft som är ett danskt müslifoder. Anledningen till valet av fodret är varför det blev en bra balans med vanlig havrekross (jag ger ungefär hälften/hälften, dock något mindre hk) till vårat hö. Och eftersom vi har ett så pass bra hö som täcker min hästs behov utan mineralfoder vid vila t.ex. så kompletterar jag bara med selentillskott då, och när hon arbetar har hon fått hestekrafft + havrekross + tokosel + hö.
Enkelt och bra! Och smakligt tycker hästen. Valet till Hestekrafften föll på att det fanns en återförsäljare relativt nära, ca 20 min bort vilket var den närmsta.


Jag kommer dock i stället gå över till att ge betfor, havrekross, kli, mineraler och hö i stället nu av flera orsaker. Främst för att det blir billigare :)


Men jag har under tidigare år fodrat med t.ex. Krafft Rehab som är pelletrat foder när min häst behövde gå upp i vikt. På henne gav det jättebra effekt.


Tror inte det viktigaste är i vilken form man ger sitt foder bara hästen får i sig det behovet den behöver och att den mår bra av det fodret den får. Alla hästar är olika, vissa äter t.ex. inte vad som helst utan vill kanske ha något smakligare, vissa hästar måste ha specialfoder av den ena eller andra anledningen och då är det bra att det finns en stor marknad tycker jag men man får se till hästen hur den ser ut och vad som fungerar bra på varje häst tycker jag.
 
Sv: färdigfoder VS blanda själv?

Det beror helt på vad höet innehåller. Vissa gånger har ett fullfoder passat bra till mitt hö, andra gånger inte. Det går inte att stirra sig blind på ett visst foder, man bör ju LÄSA vad det innehåller med.

Ang mineraler och fullfoder. Ett år passade ett fullfoder utmärkt till mitt hö, MEN jag fick köpa mineraler på sidan om eftersom det INTE täckte behovet...trots att det hette fullfoder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
900
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 069
Senast: Irival
·
Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 710
Senast: Soffan74
·
Övr. Barn Var osäker på vilket prefix jag skulle välja eftersom jag avser diskutera både förskola och skola, men det fick bli Skolbarn till slut...
Svar
18
· Visningar
5 584
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp