Färdiglagad mat och hemlagat

Wille

Trådstartare
Jag har tidigare ätit rätt mycket färdiglagad fryst mat som jag värmt i micron. Sedan cirka 2 månader tillbaka har jag mestadels ätit hemlagad mat.

Tidigare har jag haft rätt mycket problem med magen men det har upphört sedan 2 månader tillbaka. Jag hade en liten känning för ett tag sedan och då hade jag ätit färdiglagad mat.

Jag ser ju en koppling mellan vad jag ätit och om jag haft magproblem. Men kopplingen känns inte rimlig. De färdiga frysta rätterna innehåller väl bara vanlig mat? Jag kan inte begripa varför jag skulle bli dålig i magen av dem. Nån annan som fattar och kan förklara varför jag inte blivit dålig i magen av hemlagat men varit dålig titt och tätt när jag ätit färdiglagade rätter?
 
Kolla vad de färdiglagade rätterna innehåller 🙂
Kanske något e-ämne som förekommer frekvent?
Många hel och halvfabrikat kan innehålla annat än man tror.

Som för mig, jag hade inte kopplat varför jag fått ont i magen när jag ätit chips och pulvermos förrän jag insåg att de innehåller mjölkpulver. Jag är känslig för laktos.
 
Jag har tidigare ätit rätt mycket färdiglagad fryst mat som jag värmt i micron. Sedan cirka 2 månader tillbaka har jag mestadels ätit hemlagad mat.

Tidigare har jag haft rätt mycket problem med magen men det har upphört sedan 2 månader tillbaka. Jag hade en liten känning för ett tag sedan och då hade jag ätit färdiglagad mat.

Jag ser ju en koppling mellan vad jag ätit och om jag haft magproblem. Men kopplingen känns inte rimlig. De färdiga frysta rätterna innehåller väl bara vanlig mat? Jag kan inte begripa varför jag skulle bli dålig i magen av dem. Nån annan som fattar och kan förklara varför jag inte blivit dålig i magen av hemlagat men varit dålig titt och tätt när jag ätit färdiglagade rätter?
Färdigrätter innehåller väl också dåligt med fibrer. Kan vara en orsak.
 
Många är känsliga för de emulgeringsmedel som inte bryts ner innan de kommer till tjocktarmen. Det enda jag vet som bryts ner i tid är solros- eller sojalecitin, men det näst vanligaste emulgeringsmedlet är mono- och diglycerider av fettsyror, som är mycket vanligt i färdigrätter, färdiga kakor, glass mm mm. Även andra emulgeringsmedel kan ge problem. Vissa reagerar på karragenan. Ofta står dessa som e-nummer.
 
Du får väl helt enkelt kolla innehållsförteckningarna på de frysta maträtter som du brukar äta, och se om det finns någon "udda" (dvs sådant som man inte själv använder vid matlagning) ingrediens där? Något konserveringsmedel eller färgämne till exempel.

Kolla vad de färdiglagade rätterna innehåller 🙂
Kanske något e-ämne som förekommer frekvent?
Många hel och halvfabrikat kan innehålla annat än man tror.

Som för mig, jag hade inte kopplat varför jag fått ont i magen när jag ätit chips och pulvermos förrän jag insåg att de innehåller mjölkpulver. Jag är känslig för laktos.
Haken är väl att jag reagerat lite random. Det jag tålt ena dagen har jag inte tålt nästa dag.
 
Jag har förvisso varit i kontakt med arbetsterapeut, men minns inte att vi pratade om sånt. Jag minns faktiskt inte alls vad vi pratade om. Sen slutade hon och jag fick ingen ny kontakt.

Det har också gjorts en bedömning av arbetsförmåga av arbetsterapeut, men jag vet i ärlighetens namn inte varför och vad den gav för resultat. Vilken nytta hade jag av bedömningen?
Vad jobbar du med nu då?
 
Och jag skulle egentligen fortfarande ha boendestöd, men det går inte ihop med mina heltidsstudier.
Här vet jag att privata alternativ som även har hemtjänst brukar kunna komma runt scheman på bättre sätt men kanske inte finns där du bor? För man brukar kunna välja dessa alternativ även om biståndshandläggare oftast börjar med kommunens boendestöd. Men med begränsad ork är det helt förståeligt att inte orka alls om man pluggar på heltid. Boendestöd är också en ansträngning.
 
Här vet jag att privata alternativ som även har hemtjänst brukar kunna komma runt scheman på bättre sätt men kanske inte finns där du bor? För man brukar kunna välja dessa alternativ även om biståndshandläggare oftast börjar med kommunens boendestöd. Men med begränsad ork är det helt förståeligt att inte orka alls om man pluggar på heltid. Boendestöd är också en ansträngning.
Jag har faktiskt inte hört talas om det. Boendestödet har bara upphört förutom telefonkontakten, men även denna är svår att få till när jag pluggar.

Det är inte heller helt enkelt att ta emot hjälp. Ibland gör boendestödet fel och ibland tar boendestödet initiativ som inte är överenskommet, t.ex vattnar mina blommor när jag inte ser, eller vänder på mina blommor. Två pelargoner dog av övervattning. Det är vikarierna som jag tycker det inte har fungerat så bra med. Den ordinarie var bra.

Jag vill inte ha någon i mitt hem som kör över mig.
 
Jag har faktiskt inte hört talas om det. Boendestödet har bara upphört förutom telefonkontakten, men även denna är svår att få till när jag pluggar.

Det är inte heller helt enkelt att ta emot hjälp. Ibland gör boendestödet fel och ibland tar boendestödet initiativ som inte är överenskommet, t.ex vattnar mina blommor när jag inte ser, eller vänder på mina blommor. Två pelargoner dog av övervattning. Det är vikarierna som jag tycker det inte har fungerat så bra med. Den ordinarie var bra.

Jag vill inte ha någon i mitt hem som kör över mig.

Det där sista kan jag skriva under på.

Tyvärr funkar ju boendestödet olika i kommun till kommun. Där jag bor så har man 2st "fasta" stödjare som är sina. Aldrig vikarier utan de två går tex om varandra på semester osv.

Det finns också två st som delar på en sen kväll i veckan som gör att man kan heltidsstudera eller jobba och ändå få det att gå ihop. Målet är ju att man ska klara sig själv, men då måste man ju även få möjlighet att jobba och fixa med resten av livet.
 
Det där sista kan jag skriva under på.

Tyvärr funkar ju boendestödet olika i kommun till kommun. Där jag bor så har man 2st "fasta" stödjare som är sina. Aldrig vikarier utan de två går tex om varandra på semester osv.

Det finns också två st som delar på en sen kväll i veckan som gör att man kan heltidsstudera eller jobba och ändå få det att gå ihop. Målet är ju att man ska klara sig själv, men då måste man ju även få möjlighet att jobba och fixa med resten av livet.
Önskar det kunde funka så här också. Nu krockar boendestöd och studier så jag blir utan hjälp. Och det går fan inget vidare, om jag ska vara ärlig.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
920
Senast: annaovega
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
577
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
948
Senast: Celinehenn
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 934
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp