Färdiglagad mat och hemlagat

Nu har jag åter börjat äta färdig mat från frysdisken och magen har reagerat. Jag kollade innehållsförteckningen på det jag ätit idag. Den innehöll inget konstigt alls faktiskt och det surhetsreglerande medlet E260 visade sig vara ättiksyra. Så jag förstår inte varför magen reagerar.
 
Nu har jag åter börjat äta färdig mat från frysdisken och magen har reagerat. Jag kollade innehållsförteckningen på det jag ätit idag. Den innehöll inget konstigt alls faktiskt och det surhetsreglerande medlet E260 visade sig vara ättiksyra. Så jag förstår inte varför magen reagerar.
Högre fetthalt i färdigmaten?
 
Borde inte magproblemen uppstå varje gång då när jag ätit en färdig rätt?
Kanske. Kan det vara någon av de faktiska ingredienserna du inte tål? Eller för mycket fibrer alternativt brist på fibrer? Jag får ofta ont i magen om jag ätit något med med lite fibrer och sedan något med mycket fibrer efter (det utan fibrer "proppar igen" så att säga, förlåt för tmi)

Vid psykisk ohälsa är det annars jättevanligt med tillhörande magproblem. Tarmen och hjärnan är tätt sammanlänkade, och vissa blir deprimerade av magproblem medan andra får magproblem av depression. Inte så kul att höra kanske, för då är det ju inte så mycket att göra åt det.
 
Kanske. Kan det vara någon av de faktiska ingredienserna du inte tål? Eller för mycket fibrer alternativt brist på fibrer? Jag får ofta ont i magen om jag ätit något med med lite fibrer och sedan något med mycket fibrer efter (det utan fibrer "proppar igen" så att säga, förlåt för tmi)

Vid psykisk ohälsa är det annars jättevanligt med tillhörande magproblem. Tarmen och hjärnan är tätt sammanlänkade, och vissa blir deprimerade av magproblem medan andra får magproblem av depression. Inte så kul att höra kanske, för då är det ju inte så mycket att göra åt det.
Brist på fibrer är det ju check på.

Jag har varit okej i magen under en längre tid då jag kunnat äta hemlagat, så jag tror inte alls att problemen hänger ihop med min depression.
 
Brist på fibrer är det ju check på.

Jag har varit okej i magen under en längre tid då jag kunnat äta hemlagat, så jag tror inte alls att problemen hänger ihop med min depression.
Jag skulle tippa på fibrer då. Något jag gör är att ha en påse färdighackad råkostsallad i kylen, samt en skål med frukt. Värm rätten som vanligt och dra med en näve sallad på när den är klar.
 
Jag skulle tippa på fibrer då. Något jag gör är att ha en påse färdighackad råkostsallad i kylen, samt en skål med frukt. Värm rätten som vanligt och dra med en näve sallad på när den är klar.
Då är utmaningen att göra salladen. Jag köpte ingredienser för att göra en sallad för flera veckor sedan och jag har fortfarande inte orkat ta tag i det.
 
Då är utmaningen att göra salladen. Jag köpte ingredienser för att göra en sallad för flera veckor sedan och jag har fortfarande inte orkat ta tag i det.
Jag köper färdig sallad på påse. Bara att riva upp påsen och ta önskad mängd. Råkostsalladen (vitkål och morötter) håller längre än spenaten och grönsalladsvarianterna, så köper jag en av varje har jag för en vecka :)
 
Då är utmaningen att göra salladen. Jag köpte ingredienser för att göra en sallad för flera veckor sedan och jag har fortfarande inte orkat ta tag i det.
Jag äter morötter som de är, direkt ur påsen/från kylen. Orkar inte riva/hacka men får fibrerna ändå.
 
Jag fixar inte att tugga morötter. Det är svårt även när det är rivet.
Köp en mandolin så blir jobbet lättare .
1618246580038.png
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
898
Senast: annaovega
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
7
· Visningar
216
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
920
Senast: Celinehenn
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 023
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp